van der Horst

4H Silverstone: Toyota #7 wint na onderlinge strijd

Toyota TS050 Hybrid #7
Toyota TS050 Hybrid #7
Toyota heeft de openingsmanche van het FIA World Endurance Championship gedomineerd, de 4 Hours of Silverstone. De TS050 Hybrid #7 van Jose Maria Lopez, Kamui Kobayashi en Mike Conway won uiteindelijk met een kleine marge van amper 1,9 seconden op de zusterwagen #8 van Kazuki Nakajima, Sebastien Buemi en Brendon Hartley, nadat beide bolides een aantal keren haasje over haddengespeeld. De #8 leek net iets sneller in de slotfase, maar een trage laatste pitstop keerde de rollen om.
Na enkele snelle flitsen in de trainingen en kwalificaties kon Rebellion tijdens de wedstrijd ook even van de leiding proeven, al werd het daarvoor telkens geholpen door een neutralisatie. Op ware wedstrijdsnelheid kwamen de privéproto's er niet aan te pas. De Rebellion R13 #3 van Pipo Derani, Loic Duval en Nathanael Berthon werd uiteindelijk derde op een ronde achterstand (na onder meer een stop-and-hold straf voor een technische inbreuk), terwijl de zusterwagen nog meer tijd verloor in de pits en tiende werd op zes ronden achterstand. Het debuut van Team LNT Ginetta mag een bescheiden succes genoemd worden, de G60-LT-P1 #5 van Ben Hanley, Egor Orudzhev en Charlie Robertson kwam als vierde over de meet op vier ronden achterstand.

In LMP2 ging de zege verrassend naar het nieuwe Cool Racing. De Zwitserse Oreca 07 van Nico Lapierre en Antonin Borga kwam in het derde uur aan de leiding te liggen na een inhaalmanoeuvre op de Racing Team Nederland Oreca die tot dan toe de wedstrijd controleerde. Eenmaal Frits Van Eerd het stuur had overgenomen verloor de knalgele proto snel veel terrein om in de allerlaatste ronde de tweede plaats nog af te staan aan de Signatech Alpine #36 van Laurent-Negrao-Ragues.

Porsche 911 RSR 2019
Porsche 911 RSR 2019
Porsche gaf de nieuwe 911 RSR een succesvol debuut met een 1-2 in de seizoensopener. De Duitsers maakte halfweg de juiste beslissing om regenbanden op te leggen en namen zo het voortouw. Alessandro Pier Guidi kwam met de AF Corse Ferrari #51 nog terug opzetten en nam de leiding alvorens terug te vallen na een drive through. De zege ging uiteindelijk naar de Porsche #91 van Gianmaria Bruni en Richard Lietz, een kleine vier seconden voor de zusterwagen #92 van Kevin Estre en Michael Christensen. Maxime Martin begint het seizoen met een podiumpositie dankzij de derde plaats die hij samen met Alex Lynn behaalde in de Aston Martin Vantage #97. In GTE-Am ging de zege naar de AF Corse Ferrari 488 #83 van Francois Perrodo, Emmanuel Collard en Nicklas Nielsen, voor de Aston Martin Vantage #98 van Ross Gunn, Paul Dalla Lana en Darren Turner.

--- UITSLAG FIA WEC 4H OF SILVERSTONE (PDF) ---


Foto's: Toyota & Porsche

 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op zondag 1 september 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 4H Silverstone.
  • VR Racing

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons