van der Horst

4H Spa: United Autosports wint ingekorte race - G-Drive Racing kampioen

United Autosports - Ligier JS P2
United Autosports - Ligier JS P2
De United Autosports Ligier van Filipe Albuquerque en Philip Hanson heeft de 4 Hours of Spa gewonnen. De race zelf viel letterlijk en figuurlijk in het water waardoor de organisatie genoodzaakt was om de race na twee uur stil te leggen. Men wachtte nog een halfuur vooraleer de race te laten eindigen onder de rode rode vlag. Hierdoor werd Filipe Albuquerque eerste, voor de DragonSpeed Oreca van Henrik Hedman, Ben Hanley en Nicolas Lapierre en de Panis Barthez Competition Ligier van Timothé Buret, Julien Canal en Will Stevens. Kampioenschapsleiders Roman Rusinov, Andrea Pizzitola en Jean-Éric Vergne eindigden pas op een elfde plek, maar aangezien de toegekende punten gehalveerd worden mogen zij zich nu al kampioen kronen in de European Le Mans Series.
APR-Rebellion Racing - Oreca 07 Gibson
APR-Rebellion Racing - Oreca 07 Gibson
Al van bij de start was het regenweer de spelbreker waardoor men genoodzaakt was achter de safety car te vertrekken. Terwijl vier ronden later het peleton werd losgelaten was het Pizzitola die de polesittende G-Drive Racing Oreca op kop hield voor de Duqueine Engineering Oreca van Nico Jamin. Net voor het halfuur kregen we de eerste safety car interventie nadat de Ultimate Ligier JS P3 van Jean-Baptiste Lahaye net na de pif paf van de baan ging. Hierdoor kwam het veld weer bij elkaar onder leiding van Nico Jamin, die Pizzitola net had ingehaald. Daarna begonnen de weersomstandigheden te verergeren, waarop onder meer de Proton Competition #77 van Christian Ried geraakt werd door Jean-Éric Vergne (teamgenoot Pizzitola). Hierdoor werd de Porsche op het gras geduwd en nam al schuivend de APR - Rebellion Racing #31 mee.

G-Drive Racing - Oreca 07 Gibson
G-Drive Racing - Oreca 07 Gibson
Halverwege de race begon de regenval te verergen en kregen meer en meer wagens het moeilijk om op de baan te blijven. Na een tweede safety car vond race-directeur Eduardo Freitas dat de situatie erg genoeg was om een rode vlag uit te brengen. Terwijl de renners op de start/finish aan het wachten waren op een groen licht, nam de organisatie een halfuur later de beslissing om de race op te schorten. Hierdoor krijgt de United Autosports #22 van Filipe Albuquerque en Philip Hanson de overwinning toebedeeld, al werden de punten gehalveerd. En net dankzij die halvering mochten ook Rusinov, Pizzitola en Vergne vieren aangezien hun dichtste concurrenten ook verder achteraan eindigden en zij zo genoeg punten overhouden om te titel te behalen voor de laatste manche. Roman Rusinov en Andrea Pizzitola mogen het rijdersklassement claimen aangezien Vergne de eerste manche in Paul Ricard moest missen door Formule E-verplichtingen.

United Autosports - Ligier JS P3
United Autosports - Ligier JS P3
In de LMP3 klasse ging de overwinning ook naar United Autosports. De Amerikanen John Falb en Sean Rayhall lagen bij de safety car onderbreking voor kampioenschapsleider RLR Msport Ligier van John Farano, Job van Uitert en Robert Garofall, die in de eerste ronden al snel voorbij de uiteindelijk gecrashte Ultimate Ligier geraakte en lang in gevecht lag met de Cool Racing Ligier van Alexandre Coigny en Antonin Borga. Als derde tekenen we de eerste podiumfinish van de 360 Racing Ligier met Terrence Woodward, Ross Kaiser en James Swift aan het stuur. In de tussenstand doet RLR Msport een goede zaak aangezien zij voor de United Autosports Ligier #3 van Anthony Wells, Gareth Grist en Matthew Bell eindigde. Hierdoor zal de beslissing voor de titel pas eind oktober in Portimão vallen.

Ebimotors - Porsche 911 RSR GTE
Ebimotors - Porsche 911 RSR GTE
In de GTE ging de overwinning overtuigend naar de Ebimotors Porsche van Fabio Babini, Riccardo Pera en Bret Curtis. Pera nam van bij de start de kop voor beide Proton Competition Porsche's en reed zo onbedreigd naar de overwinning, voor de Porsche van Gianluca Roda, Giorgio Roda en Matteo Cairoli. Net zoals gisteren moesten de Ferrari's het onderspit delven onder de overmacht van de Porsche's. Daarnaast had de Krohn Racing Ferrari van Niclas Jönsson nog een aanvaring met een LMP3 waardoor hij vroegtijdig moest opgeven. Maar dankzij de crash van de Porsche #77 schoof de Spirit of Race Ferrari van Duncan Cameron, Matt Griffin en Aaron Scott naar het laagste podiumtrapje. In de tussenstand neemt de Porsche #88 een serieuze optie op de titel, nadat de JMW Motorsport Ferrari van Liam Griffin, Alex MacDowall en Miguel Molina pas vijfde eindigde en zo 7,5 kostbare punten verliest. De laatste race van het seizoen zal doorgaan in het Portugese Portimão op 28 oktober.

Foto's: Racing International Photography - Thomas Smets



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in European Le Mans Series op zondag 23 september 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 4H Spa.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons