van der Horst

5 conclusies na de openingsrace van de VW Fun Cup

#480 Milo Tourneur
#480 Milo Tourneur
Naar goede gewoonte was de VW Fun Cup powered by Hankook een van de eerste kampioenschappen om het Belgische circuitseizoen te openen. Twee weken na de Kronos 8 Hours op het Circuit Jules Tacheny is het tijd om terug te blikken. De redactie van Autosport.be trok de volgende vijf conclusies.
1. Tristan Földesi is een van de grootste talenten van ons land
Tristan Földesi - Compact Machinery by Leader
Tristan Földesi - Compact Machinery by Leader
Wie een lijst maakt met de snelste (jonge) Belgen, is daarbij verplicht om de naam van Tristan Földesi te noteren. De Luikenaar klopte met de #465 Compact Machinery by Leader alle vaste waarden, met op kop Cédric Bollen en Kevin Caprasse, in de kwalificatiesessie. Vorig jaar strandde Földesi al op enkele duizendste seconde van de polepositie voor de 25 Hours in Spa-Francorchamps.

2. Simracen: geen vak apart
Hoe je het ook draait of keert, simracen vraagt hetzelfde talent als racen op een echt circuit. Twee jaar geleden werd Julien Schein nog kampioen in de virtuele VW e-Fun Cup, vandaag is hij een van de absolute revelaties van de seizoensstart. Samen met de al even verrassende Quentin Denis en Florian Van Dooren (amper 16 en dus aan zijn eerste wedstrijd toe) had de #199 DRM Credeco de zege kunnen behalen, maar dat was zonder Guillaume Mondron (#480 Milo Tourneur) gerekend.
3. Sterke Vlaamse afvaardiging
Vlaanderen was talrijk vertegenwoordigd tijdens de Kronos 8 Hours of Mettet, met ongeveer 25 procent van alle deelnemende rijders. Bij de teams zagen we uiteraard Clubsport Racing, maar ook JUSI Racing, PVT Motorsport en DPW Racing. DDS Racing, HSM, Xwift Racing Events en SGRT.be vervoegen het deelnemersveld later dit seizoen.
4. Het kampioenschap ligt volledig open
#477 DRM Autographe
#477 DRM Autographe
Op basis van de openingsrace in Mettet kunnen verschillende teams een gooi doen naar de titel in de VW Fun Cup powered by Hankook. De #477 DRM Autographe, regerend kampioen, wacht een grotere uitdaging dan vorig jaar, toen de auto maar liefst vijfmaal met de zege aan de haal ging. Cédric Bollen, Sébastien Kluyskens en Emile De Dryver krijgen onder meer weerstand van hun teamgenoten bij DRM (aan het stuur van de #199), maar ook van de #280 Milo Socardenne, de #13 SP Consulting by AC Motorsport en de #480 Milo Tourneur.
5. Het handicapsysteem werpt zijn vruchten af
Om teams met één of twee Top Gun-rijders een minder groot voordeel te geven, werd er voor dit seizoen een handicap ingevoerd die moest afgewerkt worden tijdens de rijderswissels. In Mettet kregen wagens met één Top Gun een straf van twee seconden per stop, twee Top Guns moesten vier seconden langer stilstaan. Het gaf de kans aan de beste teams uit de Fun-categorie (voor teams zonder Top Gun), om zich telkens weer te mengen in de debatten vooraan, zonder dat de topwagens daarom in het nadeel waren of telkens een enorme achterstand moesten overbruggen.

Foto's: Jacques Letihon



  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons