van der Horst

50 Jaar Circuit Zolder: Nabeschouwing van de organisatoren

BHC/BYC 2013
BHC/BYC 2013
Luc Moortgat en Patrick Michiels verdelen de buit bij de Youngtimers terwijl Jan Van Elderen, Eric Qvick & Tony Frans de jackpot pakken bij de Historics tijdens de Zolder Grand Prix in het kader van 50 jaar Circuit Zolder. Met 44 wagens op de startlijst voor de Zolder Grand Prix kon de Belgian Historic Cup en de Belgian Youngtimer Cup net als tijdens de Spa Summer Classic opnieuw een knap en gevarieerd deelnemersveld voorleggen. De kwalificatie begon op een natte piste die stilaan aan het opdrogen was. De bandenkeuze was dan ook niet makkelijk. De snelste chrono kwam op naam van Erik Qvick voor de Porsches van Gelissen en van Elderen. Nog binnen de top 5 evenwichtskunstenaar Van Sprundel met de Escort MK1 en de BMW van Blommaert. François (Lotus), Moortgat (Porsche), Hamilton (Mustang), Lotterer (Audi) en Michiels (Porsche) maakten de eerste vijf startrijen vol. Een onuitgegeven startopstelling waarbij de moeilijke weersomstandigheden een belangrijke rol speelden. Zodoende moesten enkele kleppers vertrekken vanuit de buik van het peloton.
  • Curbstone
BHC & BYC - Start Race1
BHC & BYC - Start Race1
Op zaterdag kregen we een zeer geanimeerde wedstrijd. Erik Qvick, in de opel Kadett van Van Rompuy Racing, kon zijn pole verzilveren en trok de langerekte meute op gang met in zijn spoor Gelissen, Van Elderen, Van Sprundel, Blommaert, François, Moortgat,…

Het werd in de eerste vijf ronden een stevig duel voor de leiding tussen Qvick, Van Elderen en Real rijder Moortgat die de snelste ronde op de tabellen zette en een mooie inhaalbeweging deed. Moortgat zette dan in de vijfde ronde zijn Porsche 964 Cup aan de kop van het veld voor Van Elderen en Qvick die een schitterend duel uitvochten voor winst bij de Historics terwijl Geert Dierckx die na een matige kwalificatie in zijn BMW M3 van de 13de plaats opstoomde naar de 4de plaats.

Schippers versus van Rompuy en Frans
Schippers versus van Rompuy en Frans
Leider in de tussentand van de Youngtimers, Patrick Michiels, had een pirouette gemaakt in de Rea-bocht en moest zich een weg banen door het peloton om terug aansluiting te krijgen. Hij zou uiteindelijk nog als zesde over de meet bollen en vierde bij de Youngtimers na Moortgat, Lotterer en Gelissen. Dirk Van Rompuy die een identiek exemplaar bemandt als Eric Qvick, moest reeds vroeg in de wedstrijd de Opel Kadett aan de kant parkeren met een motor die teveel temperatuur maakte. 


BHC & BYC: Moortgat versus Van Sprundel
BHC & BYC: Moortgat versus Van Sprundel
De mooiste strijd was wellicht deze voor de tweede plaats algemeen en winst bij de Historics tussen Van Elderen en Qvick die uiteindelijk in het voordeel zou uitdraaien van de blauwe Porsche 911 RS. Ook tweevoudig Le Mans winnaar Lotterer reed zich ondanks een sputterende Audi naar een verdienstelijk vierde plaats, maar wel op 30 seconden van de top 3. Michiels kwam na zijn schuiver nog in het zog van merkgenoot Gelissen terwijl Van Sprundel eenzaam finishte op de 7de plaats, maar wel als derde bij de Historics. In de achterhoede ontspon zich nog een mooie strijd tussen Schippers (Camaro), François (Lotus), Hamilton (Mustang) en Frans (Camaro). Guy François kon in de voorlaatste ronde en na een schitterend duel de zevende plaats afsnoepen van Schippers die wel nog iets in petto had. Zover zou het echter niet komen gezien de onfortuinlijke Gentenaar zijn Lotus aan de kant moest zetten met technische problemen. Ook Geert Dierckx kon zijn vierde plaats niet handhaven en moest met een remproblemen naar de kant.
                                                                                 
Moortgat-Van Elderen-Qvick
Moortgat-Van Elderen-Qvick
Moortgat dus algemeen winnaar van race 1 voor Van Elderen en Erik Qvick die respectievelijk de Klassen 1 & 3 wonnen binnen de Historic Cup. Winnaar in Klasse 2 was de JS Cars – Camaro van Tony Frans.




Voor de start van de tweede wedstrijd van het weekend op zondag werd zoals steeds de uitslag van de eerste wedstrijd gebruikt en de top 6 omgekeerd. Zodoende mocht Patrick Michiels zijn Porsche 964 Cup op de pole parkeren met merkgenoot Gelissen naast zich. De plek van André Lotterer bleef open gezien tweede piloot Patrick Schreurs geen kans kreeg om de kwalificatie te rijden en achteraan moest starten. Een probleem dat zich stelt wanneer twee piloten een wagen delen en er maar één trainingsessie voorzien is. Eric Qvick dus op de tweede startrij voor van Elderen en Moortgat.  Achter dit gezelschap dus de verdere uitslag van race 1 met Van Sprundel, Schippers, Hamilton, Frans, Rosenhart, Nulens, Paque, Blommaert, enz…

Lotterer-Schreurs - Audi Coupé
Lotterer-Schreurs - Audi Coupé
Wie de eerste race niet uitreed moest achteraan starten en naast de Audi Coupé van Schreurs stonden dan ook de snelle BMW van Dierckx en de Lotus van Guy François voor een moeilijke opdracht. Tijdens de opwarmingsronde kregen we reeds een opgave van rookie Johan Aerts die met een defecte benzinepomp op zijn BMW 325i opnieuw de pits moest inrijden en de handdoek werpen.

BHC & BYC - Start race 2
BHC & BYC - Start race 2
Tijdens de start van de tweede manche van het weekend kon Michiels als eerste de ‘Eerste Linkse’ aansnijden, terwijl Erik Qvick en Jan Van Elderen opnieuw een spannend duel uitvochten voor de tweede plaats. Maar ook Luc Moortgat was in de buurt en zodoende ontstond een kleine kopgroep waarin van Elderen de meerdere was tijdens de eerste zeven ronden. Nadien pakte Michiels opnieuw het commando over en moest Van Elderen ook het hoofd buigen voor Moortgat die twee overwinningen op rij wou realiseren en op zoek ging richting de witte Porsche 964 Cup van Michiels. Ondertussen sneden Dierckx en François als boter door het peloton en ook Schreurs was bezig met een opmars in de Audi Coupé.

BHC & BYC Patrick Michiels
BHC & BYC Patrick Michiels
Vooraan deed Luc Moortgat er alles aan om het gat met Michiels te dichten, maar de koploper maakte geen enkele fout terwijl Moortgat zich even verremde aan de Jacky Ickx en het pleit was meteen beslecht. Van Elderen bleef nipt de meerdere van een opnieuw knappe Eric Qvick in de Opel Kadett terwijl Gelissen opnieuw vijfde werd voor Dierckx die helemaal achteraan was gestart. Normaliter had ook Schreurs rond deze positie moeten zitten, maar de race duurde één ronde te lang voor de tankinhoud van de Audi.
Jan Schippers werd 7de algemeen en derde Historic na een mooie strijd met Van Sprundel die wat remproblemen kende. Ook de Mustangs van Hamilton en Rosenhart reden en knappe eindfase voor de 9de plaats algemeen en de tweede plaats in de FIA Klasse 1 na Van Elderen. Pierre-Yves Paque, onderweg met de tweede Porsche van Real, moest het strijdperk verlaten met een afgebroken ophanging.

Jerry De Weerdt - Chevrolet Corvette Stingray BRASS Racing
Jerry De Weerdt - Chevrolet Corvette Stingray BRASS Racing
Van Jerry De Weerdt en zijn supersnelle Corvette Stingray van BRASS Racing werd veel verwacht nadat hij vorig seizoen op Francorchamps zeer snelle chrono’s neerzette. Maar door een slippende koppeling en een stotterende krachtbron kon hij zijn kansen niet benutten en hij eindigde anoniem op een 18de en 16de plaats algemeen.

Winst dus voor Michiels ondanks het feit dat Moortgat de beste zaak doet in Klasse 4 of de Youngtimers Cup na afgelopen weekend.
In Klasse 3 pakt Eric Qvick de jackpot, maar het is Jan Schippers die door het forfait van teamgenoot bij HARD Racing, Bert Smeets de leiding pakt in het kapioenschap. Van Elderen won opnieuw de Klasse 1 terwijl Tony Frans, ondanks een aanrijding en een stukje rallycross samen met de Porsche van Nulens opnieuw de Klasse 2 won met een minieme voorsprong op Jerry de Weerdt.

Uitslagen en tussenstanden op www.bravoracing.be

Bravo Racing press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Historic Cup op woensdag 3 juli 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 50 Jaar Circuit Zolder.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons