van der Horst

500 Endurance Series: Coupes de Mettet: Nabeschouwing van de organisatoren

De verwachtingen dat het Circuit Jules Tacheny in Mettet perfect bij de Abarth 500 Assetto Corse zou passen werden helemaal ingelost.Tijdens de twee manches van 120 minuten speelden de deelnemers aan de 500 Endurance Series een hoofdrol en zorgden ze voor een groot deel van het spektakel.
Door Loris Cencetti – vorig jaar auteur van een indrukwekkend seizoen – samen te laten rijden met Fabio Marchiafava op de Abarth #503 bekende Renga Racing duidelijk kleur voor deze Coupes de Mettet, waarbij de deelnemers aan de 500 Endurance Series samen reden met het peloton van de BMW ClubSport Trophy. Neri Compétition liet dan weer de jonge Lorenzo Donniacuo samen rijden met Pilou Corthals terwijl Buga Racing trouw bleef aan het duo Peter Bens-Ronny Sanen.

Al van bij de kwalificaties was de strijd duidelijk: de pole ging naar Marchiafava-Cencetti (1’13’’145) voor Corthals-Donniacuo (1’13’’915), Bens-Sanen bleven in de buurt met de negende tijd algemeen. Belangrijk detail: voor Peter Bens en Loris Cencetti was het de eerste keer dat ze in actie kwamen op het circuit, terwijl Pilou Corthals er tijdens enkele incentives al een paar rondjes had kunnen draaien.
Het peloton van de Abarth 500 Assetto Corse en de BMW 325i is nog maar pas losgelaten of het duel tussen Fabio Marchiafava en Pierre-Yves Corthals gaat verder! Eerstgenoemde neemt in de tweede ronde de leiding en maakt gebruik van zijn nieuwere banden om een klein verschil te maken. Teammaat Loris Cencetti gaat op hetzelfde tempo verder… maar komt te vroeg terug naar de pit, waardoor het team van Renga Racing verrast is en enkele kostbare seconden verloren gaan. Na twee uur komt Pierre-Yves Corthals als eerste over de streep, met een dikke halve minuut voorsprong op Fabio Marchiafava, terwijl de derde plaats gaat naar…Lorenzo Donniacuo, samen met Thierry De Zan op een BMW en dus winnaar van de twee kampioenschappen die in Mettet aan de slag waren. Lorenzo had zijn stint op de 325i amper afgewerkt, of hij kroop al achter het stuur van de Abarth om de wedstrijd uit te rijden!

De tweede wedstrijd begon met dezelfde grid die tijdens de kwalificaties werd opgemaakt en begon met een onverwachte schuiver van Donniacuo in de Saarinen bocht, waardoor Fabio Marchiafava door de grindbak moest om een aanrijding te vermijden. De twee jonge rijders vielen helemaal naar de staart van het peloton terug, maar met hun Abarth 500 Assetto Corse zetten ze alles op alles en kwamen al snel terug naar de voorste regionen. De tweede race bleef lange tijd onbeslist, en viel uiteindelijk in de plooi na een strategische keuze van Renga Racing. Zij profiteerden van een Code 60 om hun laatste pitstop af te werken. Vanaf dan had de Abarth #503 een ronde voorsprong en reden ze naar de zege. Loris Cencetti zette ook de beste wedstrijdronde neer (1’13’’064). De tweede plaats ging naar Corthals-Donniacuo, terwijl Bens-Sanen de mooie prestaties van de Abarths in de verf zetten door als vierde algemeen over de streep te gaan, achter… Donniacuo-De Zan, opnieuw winnaar in de BMW ClubSport Trophy. Dat de rijders van Buga Racing heel competitief waren, moge blijken dat ze onder de kaap van 1’15” wisten te duiken!

De volgende afspraak van de 500 Endurance Series staat over drie weken geprogrammeerd: de Abarth 500 Assetto Corse maken tijdens de Benelux Open Races in Zandvoort opnieuw deel uit van het BGDC-peloton.

Neri Competition press



  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons