van der Horst

500 Miles of Indianapolis: De Pole Position is voor Scott Dixon

Dixon, Power en Pagenaud
Dixon, Power en Pagenaud
De kwalificaties voor de 500 Miles of Indianapolis kenden een chaotisch verloop dit weekend en werden meermaals onderbroken. Vooreerst was er zaterdag de regen, die zijn opwachting maakte nadat slechts drie wagens hun rondjes hadden gereden, de organisatie besloot dan maar om de kwalificatiesessie af te breken en ze door te laten gaan op zondag. De sessie was nog niet lang bezig of er was een hevige crash van Ed Carpenter. Nogmaals werd de actie op de piste stil gelegd en aangezien het al het derde incident was op een week tijd waarbij een wagen de lucht inging werd een spoedvergadering georganiseerd om na te gaan of de nieuwe koetswerken niet aan de basis lagen van de bizarre incidenten. Na drie uur kwam men tot een akkoord en mits een wijziging van het technisch reglement (boost van 1,4 bar naar 1,3 bar)en het format van de kwalificaties, kon de actie op de piste hervatten. Snelste man op het einde van de dag was uiteindelijk Scott Dixon (Chip Ganassi racing), hij krijgt op de eerste lijn Will Power en Simon Pagenaud, beiden Penske Racing, naast zich.
Op de tweede lijn vinden we met Tony Kanaan (Chip Ganassi Racing) en Helio Castroneves (Penske Racing) twee voormalige winnaars terug, zij krijgen er het gezelschap van Justin Wilson (Andretti Autosport), de snelste man uit de Honda clan. Sébastien Bourdais (KV Racing) liet de zevende chrono optekenen en deelt de derde rij met Marco Andretti (Andretti Autosport) en Josef Newgarden (CFH Racing).

James Hinchcliffe - Schmidt Peterson Motorsports
James Hinchcliffe - Schmidt Peterson Motorsports
Maandag was er nog een vrije training en ook deze werd ontsierd door een zware crash. Het slachtoffer was ditmaal James Hinchcliffe. De Canadees verloor de controle over zijn wagen na een technisch defect, ging de muur in waarna de wagen bijna over de kop ging. Hinchcliffe werd naar het ziekenhuis gebracht waar hij een operatie onderging aan het been, zijn toestand is niet zorgwekkend maar deelnemen aan de wedstrijd zit er niet in.  Na de ongelukken van Helio Castroneves, Josef Newgarden en Ed Carpenter was dit wel de vierde ernstige crash in minder dan een week tijd en waarbij telkens de wagen de lucht inging.

De 33 gekwalificeerde rijders voor de 500 Miles:

01. Scott Dixon (Chip Ganassi Racing / Chevrolet)
02. Will Power (Penske Racing / Chevrolet)
03. Simon Pagenaud (Penske Racing / Chevrolet)
04. Tony Kanaan (Chip Ganassi Racing / Chevrolet)
05. Helio Castroneves (Penske Racing / Chevrolet)
06. Justin Wilson (Andretti Autosport / Honda)
07. Sébastien Bourdais (KV Racing / Chevrolet)
08. Marco Andretti (Andretti Autosport / Honda)
09. Josef Newgarde (CFH Racing / Chevrolet)
10. JR Hildebrand (CFH Racing / Chevrolet)
11. Carlos Muñoz (Andretti Autosport / Honda)
12. Ed Carpenter (CFH Racing / Chevrolet)
13. Oriol Servia (RLL Racing / Honda)
14. Charlie Kimball (Chip Ganassi Racing / Chevrolet)
15. Juan Pablo Montoya (Penske Racing / Chevrolet)
16. Ryan Hunter-Reay (Andretti Autosport / Honda)
17. Graham Rahal (RLL Racing / Honda)
18. Carlos Huertas (Dale Coyne Racing / Honda)
19. Simona de Silvestro (Andretti Autosport / Honda)
20. James Jakes (Scmidt Peterson Motorsports / Honda)
21. James Davison (Dale Coyne Racing / Honda)
22. Alex Tagliani (A.J. Foyt Enterprises / Honda)
23. Sage Karam (Chip Ganassi Racing / Chevrolet)
24. James Hinchcliffe (Schmidt Peterson Motorsports / Honda) - forfait
25. Conor Daly (Schmidt Peterson Motorsports / Honda)
26. Towsend Bell (Dreyer & Reinbold Racing / Chevrolet)
27. Takuma Sato (A.J. Foyt Enterprises / Honda)
28. Pippa Mann (Dale Coyne Racing / Honda)
29. Gabby Chaves (Bryan Herta Autosport / Chevrolet)
30. Sebastian Saavedra (Chip Ganassi Racing / Chevrolet)
31. Jack Hawksworth (Dale Coyne Racing / Honda)
32. Stefano Coletti (KV Racing / Chevrolet)
33. Bryan Clauson (Jonathan Byrd's Racing / Chevrolet)

Foto's: Indycar.com
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Circuit Internationaal op dinsdag 19 mei 2015.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons