van der Horst

6 veelvoorkomende schades bij sportauto's

Ook schade bij Dylan Derdaele
Ook schade bij Dylan Derdaele
Sportauto's zijn een symbool van snelheid en precisie. Het zijn krachtige vierwielers die hoge snelheden kunnen behalen, terwijl ze de grip op de weg niet verliezen. Het is door hun unieke kenmerken, of door de gebruiksomstandigheden waaronder deze kenmerken worden aangewend, niet ongewoon dat ze het slachtoffer worden van autoschade. Er zijn een aantal schades die opvallend vaker voorkomen bij deze auto's. Soms is het mogelijk om de schade auto zelf te herstellen, maar vaak is het aan te raden om dit over te laten aan een specialist.

Deukschade

Deukschade is een veelvoorkomend probleem bij sportauto's. Dit wordt veroorzaakt door (kleine) botsingen. Zelfs aan een lage snelheid kan al deukschade optreden. Afhankelijk van de grootte en de locatie van de deuk, zijn er verschillende reparatiemethoden mogelijk. Een voorbeeld hiervan is Paintless Dent Repair (PDR), een methode die de oorspronkelijke lak behoudt en die kan worden aangewend als er geen lakschade is. Voor grotere deuken kan het nodig zijn om het beschadigde stuk te vervangen of uit te deuken en opnieuw te spuiten. Kleine deuken kunnen soms worden hersteld met doe-het-zelfkits, maar voor grotere schades is het altijd aan te raden om een professional in te schakelen.

Lakschade

Lakschade, zoals krassen aan de zijkant van de auto, kan optreden door steenslag of een kleine aanrijding met een andere auto. Kleine krassen kunnen worden verholpen met krasverwijderingskits. Zelden kunnen ze echter geheel onzichtbaar weg worden gewerkt. Voor diepere krassen of grotere lakschades is het hoe dan ook aan te raden om professionele hulp te zoeken. Professionals zullen altijd zorgen voor een perfecte kleurmatching en zullen de lakschade onzichtbaar verhelpen.

Bandenschade

Sportauto's zijn uitgerust met high-performancebanden die net als andere banden vatbaar zijn voor schade door scherpe objecten, slechte wegcondities of agressief rijgedrag. Bandenschade komt dan ook erg vaak voor bij sportauto's en kan de band onbruikbaar maken. Het is erg belangrijk dat er wordt gereden met banden die aan de eisen voldoen, want anders wordt het onveilig. In veel gevallen zit er weinig anders op dan de banden te vervangen.

Schade aan de onderzijde van de sportauto

Door hun beperkte bodemvrijheid zijn sportauto's gevoelig voor schade aan de onderzijde, zoals krassen of deuken op de bodemplaat of schade aan de ophanging. Deze schade kan het rijgedrag en de veiligheid van de auto beïnvloeden. De reparatie van onderzijdeschade is vaak complex en vereist deskundige kennis en apparatuur, waardoor dit meestal het beste overgelaten kan worden aan professionals. Het is erg belangrijk om schade aan de onderzijde van de sportauto te voorkomen. Zeker bij het oprijden van verkeersdrempels is enige voorzichtigheid geboden.

Remschade

Sportauto’s rijden snel en moeten ook intensief kunnen remmen. Daar zijn ze voor gemaakt, maar desondanks kan veelvuldig intensief remgebruik leiden tot slijtage of beschadiging van remblokken en remschijven. Symptomen van remschade zijn onder andere piepende remmen, verminderde remkracht of trillingen tijdens het remmen. Bij remschade is het raadzaam om de huisgaragist te bezoeken.

Schade aan spoilers en bodykits

Sportauto's zijn vaak uitgerust met spoilers en bodykits die de aerodynamica en het uiterlijk verbeteren. Deze onderdelen kunnen echter beschadigd raken door botsingen, het schrapen over verkeersdrempels of zelfs door weersomstandigheden. Kleine scheuren of krassen kunnen soms zelf worden gerepareerd met reparatiekits. Voor grotere schades is een professionele reparatie of zelfs een vervanging nodig.

Persbericht DB Online Marketing - Foto: Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Automotive op zondag 14 januari 2024.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons