van der Horst

600km Spa: Aston Martin monopoliseert eerste startrij

Brussels Racing Aston Martin Vantage V8
Brussels Racing Aston Martin Vantage V8
De tweede kwalificatiesessie voor het BRCC op Spa werd een maat voor (bijna) niets, de meeste wagens hadden nog geen snelle tijd neergezet toen de sessie vroegtijdig werd afgebroken na een zware sortie van de Hamofa Racing BMW op de Raidillon. Geen wijziging aan de top dus en morgen krijgen we de twee Brussels Racing Aston Martins op de eerste lijn gevolgd door de PK Carsport Audi en de Belgium Racing Porsche. De enige die wel winst boekte was de Soenen Racing Ferrari, met Frédéric Vervisch aan het stuur pakte de wit-groene Ferrari de vijfde tijd en was daarmee veruit de snelste GT Cup wagen.
Dylan Derdaele
Dylan Derdaele
Morgen start de Aston Martin #100 van Verbergt/Coens/Redant dus van op de pole positie, de wagen kwam amper in actie in de tweede sessie maar de eerder op de dag neergezette tijd van 2:20.471 was ruim voldoende om de pole veilig te stellen. De tweede Aston Martin bestuurd door Bouvy/Schmetz/Grivegnée, die in de eerste sessie 2:21.097 klokte pakt de tweede startplaats. De tweede kwalificatie bracht ook geen wijziging voor de tweede startrij waar de PK Carsport Audi (2:21.261) de Belgium Racing Porsche GT3 naast zich krijgt. Op deze laatste wagen kwamen vandaag enkel Dylan Derdaele en Xavier Maassen in actie, Kenneth Heyer was immers in Spanje waar hij deelnam aan de 24 uren van Barcelona. De Duitser komt morgen pas naar Spa en verkreeg van de organisatie uitzonderlijk de toestemming om deel te nemen aan de wedstrijd.

Soenen Racing Ferrari F458 Challenge
Soenen Racing Ferrari F458 Challenge
Frédéric Vervisch toonde deze avond nogmaals zijn talent door de Soenen Racing Ferrari in 2:24.217 rond het circuit te rijden, zowat twee seconden sneller te gaan dan zijn naaste concurrent in de GT Cup klasse. De Ferrari was daarmee sneller dan de Zweedse Audi R8 (eerste GT Pro) en ging in de Cup klasse vier Porsche’s vooraf met in volgorde de Belgium Racing 991 Cup, de Allure Team 991 Cup, de Thems Racing by Powercars 997 Cup en de MexT Racing 997 Cup. De Ferrari die Martin Short dit weekend deelt met Hans en Frank Thiers viel net buiten de top tien. De twaalfde tijd was voor de Hamofa Racing BMW M3 die Kris Verhoeven echter op de Raidillon in de vangrails parkeerde.

Lequeux/Ueberecken - Prime Racing Ginetta G50
Lequeux/Ueberecken - Prime Racing Ginetta G50
In de Trophy klasse ging de snelste tijd naar de Ginetta G50 van Jean-Pierre Lequeux en Jean-Marc Ueberecken. In deze categorie vinden we nog twee deelnemers met de KTM van Mezquita/Weisshaupt/Gulicher en de Ginetta van Muller/Dandifrosse. De vijftien deelnemers aan de BRCC wedstrijd kregen op de piste het gezelschap van 19 recente en minder recente BMW’s die deelnemen aan de Duitse DMV BMW Challenge.


Foto's: Niels Vaeck



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Belgian Racing Car Championship op zaterdag 6 september 2014.
  • LTF

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons