van der Horst

6H Abu Dhabi: Winst voor de Baron Motorsport Ferrari

Baron Motorsport - Ferrari 488 GT3
Baron Motorsport - Ferrari 488 GT3
Baron Motorsport behaalde de overwinning in de Hankook 6H ABU DHABI 2022, een race, waarin er in de slotfase nog twee positiewisselingen in de strijd om de podiumplaatsen waren.
Nadat het team in de ochtend al de pole-position voor de race had binnengehaald, behield de Baron Motorsport-Ferrari 488 GT3 (#86, Ernst Kirchmayr / Philipp Baron / Roman Ziemian / Axcil Jefferies / Mikkel Mac) in het eerste uur van de race de leiding, hoewel het Oostenrijkse team flink onder druk stond van de beide Lamborghini Huracán GT3’s van LP Racing en Leipert Motorsport. Met enkele snelle stints aan het begin van de tweede helft van de race vergrootte het Ferrari-team successievelijk zijn voorsprong en had uiteindelijk bijna gedurende de hele race de eerste plaats in handen. Daarmee behaalde het team de overwinning in Abu Dhabi, terwijl Axcil Jefferies in zijn voorlaatste stint met een tijd van 1:53,172 minuten ook de snelste raceronde op zijn naam schreef.

Podium 6H Abu Dhabi 2022
Podium 6H Abu Dhabi 2022
Baron Motorsport legde op weg naar de overwinning 166 ronden op het 5,281 kilometer lange Yas Marina Circuit af. Axcil Jefferies reed de Ferrari als winnaar over de eindstreep. Pas een week geleden had de rijder uit Zimbabwe zijn tweede overwinning op rij bij de Hankook 24H DUBAI gevierd. “Ik ben echt trots op de jongens”, zei Jefferies aan de finish tegen Lukas Gajewski van radiolemans.com. “Halverwege de race hadden we al een relatief comfortabele voorsprong en daarna moesten we alleen nog maar de auto naar de finish brengen. In de laatste stint moest ik echter heel veel brandstof sparen, we konden absoluut niet pushen, maar met het resultaat ben ik erg tevreden!”

“We hebben heel veel plezier gehad”, vulde teameigenaar Philipp Baron aan. “We hadden een fantastische tijd met de auto, op dit circuit en in de 24H SERIES. Het was een op en top perfect weekeinde. Een perfecte prestatie van iedereen in ons team. Met de pole-position, de overwinning en de snelste raceronde had het niet beter kunnen zijn!”

Achter de Ferrari besliste JR Motorsport (#2, Ted van Vliet / Max Weering) de spannende strijd om de tweede plaats op het Yas Marina Circuit in zijn voordeel. De BMW M6 GT3 passeerde de Saalocin by KoxRacing-Porsche 911 GT3 R (#48, Nico Pronk / Stéphane Kox / Peter Kox) in het duel om de tweede plaats in de laatste 15 minuten van de race. Na zes uur racen bedroeg het verschil tussen de beide teams aan de finish slechts iets meer dan 38 seconden.

De Herberth Motorsport-Porsche 911 GT3 R (#91, Jürgen Häring / Markus Neuhofer / Alfred Renauer) reed met iets minder dan twee minuten achterstand op de vierde plaats over de eindstreep. Het team had vanwege meerdere overschrijdingen van de afgrenzing van de baan ruim twee minuten als straf in de pits doorgebracht.

Na een sterk optreden in de beginfase completeerde de Leipert MotorsportLamborghini Huracán GT3 (#10, Jean-Francois Brunot / Kerong Li) uiteindelijk de top vijf in het algemeen klassement, voor de identieke auto van ARC Bratislava (#44, Miro Konopka / Matej Konopka). De zusterauto van het Leipert-team, de Lamborghini Huracán Super Trofeo (#710, Gerhard Watzinger / Gregg Gorski / Gabriele Rindone) completeerde een goed weekeinde voor het Duitse team met de negende plaats algemeen.

Na de derde plaats op de startopstelling viel LP Racing net voor het einde van de eerste racehelft uit. De Lamborghini Huracán GT3 (#88, Evan Chen / Thomas Yu Lee / Lorenzo Veglia) reed in het eerste uur van de race direct achter de Baron Motorsport-Ferrari en kon na de tweede reeks pitstops zelfs de leiding overnemen. Een paar ronden later stond de Lamborghini echter opnieuw in de pits, ditmaal met schade aan de ophanging, die de voortijdige uitval betekenden.

Huber Racing - Porsche 911 GT3 Cup
Huber Racing - Porsche 911 GT3 Cup
Na een strijd die de hele race aanhield, eindigde de Huber Racing-Porsche 911 GT3 Cup (#923, Gabriele Rindone / Matthias Hoffsümmer / Enrico Fulgenzi) uiteindelijk bovenaan in de 992-klasse, terwijl het team RABDAN Motorsport by ID Racing (#977, Saif Alameri / Saeed Almheiri / Salem Alketbi) uit de Verenigde Arabische Emiraten bij de thuisrace de veel bejubelde tweede plaats binnenhaalde. De tweede Huber Racing-Porsche (#924, Maciej Blazek / Clément Mateu / Mark Wallenwein) leek op weg om het dubbele succes van het Duitse team veilig te stellen, maar viel uiteindelijk met een onduidelijk probleem aan de versnellingsbak uit.

Vervolgens leek ID Racing (#944, Christof Langer / Bas Schouten / Steven Liquorish) zonder problemen op weg naar het podium, maar hieraan kwam een onverwacht einde toen de Porsche 911 GT3 Cup twee minuten voor het einde van de race in de eerste bocht in aanrijding kwam met de Sally Racing-CUPRA TCR DSG (#218, Mik Henriksen / Daniel Zefier / Morten Eriksen). Vanwege de brokstukken op de baan na de aanrijding werd vor de vierde keer in de middag een code-60-neutralisatie uitgeroepen. HRT Performance (#928, Marcel Zalloua / Sergio Pires / Theo Koundouris) behaalde daarop in de laatste ronde van de race de nog resterende podiumplaats in de 992-klasse.

Eerder had de HRT-zusterauto (#930, Jari Ollila / Kari-Pekka Laaksonen) zelfs korte tijd de algehele leiding in de race in handen gehad, maar kwam in het tweede uur zonder brandstof op de baan tot stilstand.

Een week na het behalen van de TCE-pole-position bij de Hankook 24H DUBAI, behaalde de Les Deux Arbres-Ligier JS2 R (#202, Christophe Bouchut / Hugo Valente) nu een afgetekende overwinning in de TG-klasse, gevolgd door de CWS Engineering-Ginetta G55 (#278, Kristian Prosser / Matthew Ibrahim). Hoewel de CWS-zusterauto, de Ginetta G56 GT4 (#478, Colin White / Darren Leung / Robert Thompson), de TG-pole-position behaald en in het begin ook de klasse aangevoerd had, viel het team uiteindelijk terug naar de vijfde plaats in de klasse, nadat een probleem met de gaskabel voor een verlies van zes ronden zorgde.

De laatste podiumplaats in de TG-klasse ging daarmee naar LAMERA by Racetrack Lamera GT (#223, Frederic Delpit / Tommy Rollinger / Laurent Ozkan / Levet Louis-Marie) na een foutloos optreden van het Luxemburgse team.

AC Motorsport - Audi RS 3 LMS TCR
AC Motorsport - Audi RS 3 LMS TCR
In de TCR-klasse behaalde AC Motorsport de overwinning en de tweede podiumplaats uit twee races met de Audi RS 3 LMS (#188 Patrick Sing / Ivars Vallers / Luc Breukers). Met drie ronden achterstand reed de vanaf de poleposition gestarte Zengő Motorsport-CUPRA TCR DSG (#133, ‘KISMA’ / Tamás Horváth / Csaba Tóth / Szabolcs Gál / Zoltán Zengő) ondanks een aanrijding met de PCR Sport-Ligier JS2 R (#217, Harriet Arruabarrena / Juan Andújar / Jacobo García) op de tweede plaats in de klasse over de eindstreep. De Ligier van het Spaanse teams viel met schade aan de stuurinrichting en de ophanging uit. In ieder geval haalde de zusterauto van het Spaanse team, de CUPRA Leon Competición TCR (#117, Vicente Dasi / Josep Parera / Jacobo García), nog de laatste TCR-podiumplaats binnen.

De volgende lange-afstandsrace in het kader van de 24H SERIES powered by Hankook wordt op 25 en 26 maart op het Autodromo Internazionale del Mugello in Italië verreden. De Hankook 12H MUGELLO is de eerste Europese race van het jaar. Nadere informatie over de kalender en kampioenschapsstanden zijn te vinden op 24hseries.com.

CREVENTIC

 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in 24H Series op zaterdag 22 januari 2022.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons