6H Bahrain: Zege voor Toyota – Baguette LMP2-kampioen – Knaldebuut voor Reip
Tot een duel tussen de twee resterende fabrieksproto’s kwam het vervolgens niet meer, de Audi #1 kreeg nog een drive through toebedeeld en finishte uiteindelijk op een ruime minuut achterstand van de winnende Toyota TS030 Hybrid #8 van Stéphane Sarrazin, Anthony Davidson en Sebastien Buemi.
In LMP2 waren alle ogen gericht op de titelstrijd waarin Bertrand Baguette de beste uitgangspositie had. Onze landgenoot kon in het gewoel bij de start maar net ernstige schade voorkomen bij een aanrijding en kon vervolgens nooit echt aanspraak maken op de zege in zijn Morgan-Nissan die hij deelt met Martin Plowman en Ricardo Gonzalez. Uiteindelijk bleek de vierde plaats genoeg om de titel in LMP2 veilig te stellen, voor de collega’s in de #24 die vandaag tweede werden op ruim een minuut van de winnaars.
Maar liefst vier zeges in de laatste vijf races, dat is het indrukwekkende rapport van de G-Drive Delta-ADR Oreca 03 Nissan van Mike Conway, John Martin and Roman Rusinov, drie heren die in de woestijn nog maar eens een klasse apart bleken te zijn. Dankzij de drie opgaves in LMP1 mocht men bovendien ook plaatsnemen op het algemene podium.
Wolfgang Reip maakte een opmerkelijk debuut bij de prototypes, ondanks het feit dat de GT-Academy laureaat nog nooit met een downforce-wagen in actie kwam. Reip draaide sterke tijden die binnen de seconde lagen van absolute toppers – zoals de uiteindelijke winnaar Mike Conway – en werkte een meer dan degelijk wedstrijd af in een totaal nieuwe omgeving. De Greaves Zytek-Nissan die hij deelde met Björn Wirdheim en Jon Lancaster eindigde op het LMP2-podium en werd vijfde algemeen. ‘Wolfie’ liet dus zeker een sterke indruk na in wat een evaluatiewedstrijd was naar volgend jaar toe.
In GTE-Pro liepen vooraf de spanningen hoog op met een wijd open titelstrijd. Hoewel Aston Martin bij aanvang van het weekend de drie kampioenschappen in de klasse aanvoerde, keerde de Britse constructeur met lege handen huiswaarts. Darren Turner en Stefan Mucke gaven op met een stukke motor op twee uur van de geblokte vlag, terwijl ook de tweede Vantage V8 uitviel op het einde. Ferrari kreeg zo de titels in zijn schoot geworpen en won op dominante wijze de wedstrijd die grotendeels in het donker verreden werd. Gianmaria Bruni en Toni Vilander waren in hun 458 Italia de Porsche 911 RSR van Jörg Bergmeister en Patrick Pilet 43 seconden te snel af en eerstgenoemde veroverde zo de titel bij de rijders. Om zijn titelkansen te maximaliseren had de Italiaanse constructeur voorafgaand aan de wedstrijd puntenleiders Bruni en Fisichella van elkaar gescheiden, tot groot ongenoegen van ‘Fisico’ die de bui al zag hangen.
GTE-Am werd gewonnen door de Aston Martin van Thiim/Nygaard/Poulsen. De teamstitel kwam op naam van 8-star motorsports van de Venezolaan Enzo Potolicchio (vorig seizoen nog LMP2-kampioen), die tweede werd. Voor het kampioenschap bij de rijders schoot laatsgenoemde wagen 1 punt tekort op Jamie Campbell-Walter en Stuart Hall, die in hun Aston Martin aan een de vijfde plaats genoeg hadden. De IMSA Performance Porsche van Raymond Narac en Jean Karl Vernay die in de laatste paar wedstrijden nog werd versterkt door Markus Palttala; verloor alle kansen op de titel nadat het de wagen ver terugviel met ophanginsproblemen.
Foto's: WEC/Audi/Toyota/AMR/Greaves
Foto's: WEC/Audi/Toyota/AMR/Greaves
Tweet