van der Horst

6H Bahrain: Zege voor Toyota – Baguette LMP2-kampioen – Knaldebuut voor Reip

Start 6H Bahrain
Start 6H Bahrain
De seizoensafsluiter van het FIA WEC had nog heel wat venijn in de staart voor het kampioenschap eindelijk aan zijn winterslaap kon beginnen. De 6 Hours of Bahrain werd gewonnen door de Toyota TS030 Hybrid #8 van Stéphane Sarrazin, Anthony Davidson en Sebastien Buemi, in wat uitdraaide op een afvallingskoers in de topklasse. Belangrijker voor ons Belgenland was echter de strijd in LMP2, waar de OAK Racing Morgan van Bertrand Baguette de valstrikken overleefde en de titel veiligstelde. In dezelfde klasse maakte Wolfgang Reip overigens een schitterend debuut door derde te worden. In GTE-Pro gingen de titels toch nog naar AF Corse, terwijl Aston Martin de pechduivel op bezoek kreeg.
Audi R18 e-tron quattro
Audi R18 e-tron quattro
Toyota slaagde er bij de laatste kans toch nog in om de eer te redden, het Japanse merk schreef eerder op het seizoen weliswaar de wedstrijd in het thuisland op zijn palmares, maar deed dat in een race die maar 16 ronden telde en volledig achter de safety car werd afgewerkt. Vandaag was het dus wel raak en werd Audi op waarde geklopt. Beide Toyota’s konden hun kwalificatieposities omzetten in de leiding en openden meteen een klein gat op de Duitse concurrentie. De pole-sittende TS030 van Alexander Wurz moest na anderhalf uur de handdoek al in de ring werpen met motorpech, maar ook de eerste van de achtervolgende Audi’s kwam halfweg tot stilstand met aandrijvingsproblemen.
 
Toyota TS030 Hybrid #8
Toyota TS030 Hybrid #8
Tot een duel tussen de twee resterende fabrieksproto’s kwam het vervolgens niet meer, de Audi #1 kreeg nog een drive through toebedeeld en finishte uiteindelijk op een ruime minuut achterstand van de winnende Toyota TS030 Hybrid #8 van Stéphane Sarrazin, Anthony Davidson en Sebastien Buemi. 

 
In LMP2 waren alle ogen gericht op de titelstrijd waarin Bertrand Baguette de beste uitgangspositie had. Onze landgenoot kon in het gewoel bij de start maar net ernstige schade voorkomen bij een aanrijding en kon vervolgens nooit echt aanspraak maken op de zege in zijn Morgan-Nissan die hij deelt met Martin Plowman en Ricardo Gonzalez. Uiteindelijk bleek de vierde plaats genoeg om de titel in LMP2 veilig te stellen, voor de collega’s in de #24 die vandaag tweede werden op ruim een minuut van de winnaars. 
 
Maar liefst vier zeges in de laatste vijf races, dat is het indrukwekkende rapport van de G-Drive Delta-ADR Oreca 03 Nissan van Mike Conway, John Martin and Roman Rusinov, drie heren die in de woestijn nog maar eens een klasse apart bleken te zijn. Dankzij de drie opgaves in LMP1 mocht men bovendien ook plaatsnemen op het algemene podium.
 
Greaves Motorsport - Zytek Nissan #41
Greaves Motorsport - Zytek Nissan #41
Wolfgang Reip maakte een opmerkelijk debuut bij de prototypes, ondanks het feit dat de GT-Academy laureaat nog nooit met een downforce-wagen in actie kwam. Reip draaide sterke tijden die binnen de seconde lagen van absolute toppers – zoals de uiteindelijke winnaar Mike Conway – en werkte een meer dan degelijk wedstrijd af in een totaal nieuwe omgeving. De Greaves Zytek-Nissan die hij deelde met Björn Wirdheim en Jon Lancaster eindigde op het LMP2-podium en werd vijfde algemeen. ‘Wolfie’ liet dus zeker een sterke indruk na in wat een evaluatiewedstrijd was naar volgend jaar toe.
 
In GTE-Pro liepen vooraf de spanningen hoog op met een wijd open titelstrijd. Hoewel Aston Martin bij aanvang van het weekend de drie kampioenschappen in de klasse aanvoerde, keerde de Britse constructeur met lege handen huiswaarts. Darren Turner en Stefan Mucke gaven op met een stukke motor op twee uur van de geblokte vlag, terwijl ook de tweede Vantage V8 uitviel op het einde. Ferrari kreeg zo de titels in zijn schoot geworpen en won op dominante wijze de wedstrijd die grotendeels in het donker verreden werd. Gianmaria Bruni en Toni Vilander waren in hun 458 Italia de Porsche 911 RSR van Jörg Bergmeister en Patrick Pilet 43 seconden te snel af en eerstgenoemde veroverde zo de titel bij de rijders. Om zijn titelkansen te maximaliseren had de Italiaanse constructeur voorafgaand aan de wedstrijd puntenleiders Bruni en Fisichella van elkaar gescheiden, tot groot ongenoegen van ‘Fisico’ die de bui al zag hangen.
 
8aee32c4340fcd94ba10b1ee96af0f86b52c6a29.jpg
GTE-Am werd gewonnen door de Aston Martin van Thiim/Nygaard/Poulsen. De teamstitel kwam op naam van 8-star motorsports van de Venezolaan Enzo Potolicchio (vorig seizoen nog LMP2-kampioen), die tweede werd. Voor het kampioenschap bij de rijders schoot laatsgenoemde wagen 1 punt tekort op Jamie Campbell-Walter en Stuart Hall, die in hun Aston Martin aan een de vijfde plaats genoeg hadden. De IMSA Performance Porsche van Raymond Narac en Jean Karl Vernay die in de laatste paar wedstrijden nog werd versterkt door Markus Palttala; verloor alle kansen op de titel nadat het de wagen ver terugviel met ophanginsproblemen.

c82c9e04d72e85bdb8dea2ed6c8a550a824f9bb0.jpg









Foto's: WEC/Audi/Toyota/AMR/Greaves
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op zaterdag 30 november 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Bahrain.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons