van der Horst

6H Nürburgring: Porsche domineert

Porsche 919 Hybrid #17
Porsche 919 Hybrid #17
Er stond geen maat op Porsche dit weekend op de Nürburgring, waar de eerste Duitse manche van het FIA WEC dit weekend plaatsvond. Na een overtuigende overwinning op Le Mans, trok Porsche deze lijn door in de Eifel door beide pro-klassen te winnen. Zowel in LMP1 als in GTE-Pro behaalde men een 1-2. De algemene overwinning ging met een ronde voorsprong uiteindelijk naar de 919 Hybrid #17 van Mark Webber, Timo Bernhard en Brendon Hartley, terwijl de zusterwagen ondanks een reeks tijdstraffen toch nog de Audi’s kon voorblijven.
Start FIA WEC 6H Nürburgring
Start FIA WEC 6H Nürburgring
De Porsche #18 van Jani-Lieb-Dumas kampte vandaag met problemen met betrekking tot het verbruik. De wagen overschreed het toegelaten debiet en kreeg niet minder dan drie tijdstraffen, alles bij elkaar bijna 3 minuten. Toch kon de #18 de eerste Audi achter zich houden, wat de dominantie van Porsche nog eens extra in de verf zet. De Audi R18 e-tron quattro #7 van kampioenschapsleiders Andre Lotterer, Benoit Treluyer en Marcel Fassler werd derde, dankzij een laat inhaalmanoeuvre op de zusterbolide #8 van Lucas Di Grassi. Toyota kwam zoals verwacht er niet aan te pas, en werd op drie en vier ronden achterstand respectievelijk vijfde en zesde.

Start LMP2
Start LMP2
Ook in LMP2 was er indirect een succes voor Porsche, daar kersvers Le Mans winnaar zijn steentje bijdroeg aan de overwinning van de KCMG Oreca 05. Net zoals heel het weekend ging de #47 van Howson-Bradley-Tandy beide G-Drive OAK Ligier JS P2’s vooraf. Ondanks het feit dat de SARD-Morand Morgan op vrijdag nog in beslag werd genomen op het circuit, werd het Zwitserse team nog knap vierde in de tweede prototype klasse.

Porsche 919 en 911
Porsche 919 en 911
In GTE-Pro was het ook al Porsche wat de klok sloeg. De overwinning ging er naar de #92 911 RSR van Richard Lietz en Michael Christensen, met een ronde voorsprong op de #91 van Patrick Pilet en Fred Makowiecki. Laatstgenoemde wagen kreeg nog een late straf nadat het de AF Corse Ferrari van James Calado en Davide Rigon een duw gaf toen deze vertraagde voor een Full Course Yellow. Ondanks de schade aan de carrosserie en een lekke band werd het Brits-Italiaanse duo dus nog derde in de klasse. Na de pole ging ook de zege in de GTE-Am klasse naar de SMP Racing Ferrari.

--- UITSLAG FIA WEC 6H NÜRBURGRING (PDF) ---



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op zondag 30 augustus 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Nürburgring.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons