6H Nürburgring: Porsche wint op eigen bodem

Porsche 919 Hybrid
Porsche 919 Hybrid
Porsche heeft de FIA WEC 6 Hours of Nürburgring op overtuigende wijze gewonnen met een-twee na een korte maar spannende strijd met Toyota in de beginfase. Kamui Kobayashi kon bij de start nog de leiding behouden maar na de eerste serie pitstops moest Jose Maria Lopez zijn meerdere herkennen in de 919 Hybrid. De beide Porsche's mochten het dus op eigen terrein uitvechten voor de zege. De startnummer 2 van Timo Bernhard, Earl Bamber en Brendon Hartley trok uiteindelijk aan het langste eind.
  • AG Metals
Podium FIA WEC 6H Nürburgring 2017
Podium FIA WEC 6H Nürburgring 2017
De ganse wedstrijd waren de beide wagens uit Stuttgart aan elkaar gewaagd maar de finale beslissing viel in het laatste kwartier toen er nog een snelle tankstop moest worden afgewerkt. De nummer 1 deed met een voorsprong van een zes tellen liefst 20 seconden langer over deze laatste stop waardoor de zusterwagen alsnog de leiding greep. Dit opmerkelijk manoeuvre heeft veel weg van teamorders, op zich niet zo verwonderlijk aangezien de #1 amper punten heeft gescoord dit seizoen en al tegen een achterstand van 55 eenheden aankeek na Le Mans. Het verschil op de meet bedroeg uiteindelijk slechts een goeie anderhalve seconde. De Toyota #7 tikte als derde aan op een goeie minuut achterstand.

Toyota TS050 Hybrid
Toyota TS050 Hybrid
Toyota was uit op revanche na een desastreuse 24 Uren van Le Mans en leek met de pole alvast goed op weg om orde op zaken te stellen. Maar van bij het begin liep het al fout voor de Japanse constructeur; de startnummer 8 kwam bij de opwarmronde niet goed weg door een probleem met de benzinepomp. Sébastien Buemi kon alsnog de pits bereiken op elektrisch vermogen maar verloor wel meteen acht minuten met het vervangen van het defecte onderdeel.

Jackie Chan DC Racing - Oreca
Jackie Chan DC Racing - Oreca
In LMP2 stond er geen maat op de Jackie Chan DC Racing #38 van Ho-Ping Tung, Oliver Jarvis en Thomas Laurent. Het trio dat in Le Mans nog tweede algemeen werd moest enkel in de openingsfase de beide Rebellions voor zich dulden, maar controleerde vervolgens de wedstrijd. De Vaillante Rebellion bolides #31 en #13 begonnen dus sterk aan de wedstrijd maar kregen in de eindafrekening nog de Signatech Alpine #36 tussen zich.

AF Corse - Ferrari 488 GTE
AF Corse - Ferrari 488 GTE
Porsche kon haar snelheid in de kwalificaties niet omzetten in een overwinning in GTE-Pro. Ferrari spaarde een extra setje banden uit op zaterdag en dat heeft misschien wel het verschil gemaakt voor AF Corse. De Ferrari 488 GTE #51 van Alessandro Pier Guidi en James Calado won uiteindelijk met een voorsprong van een kleine minuut op de beide Porsche's. De Aston Martin #95 van Thiim en Sorensen pakte de vierde plaats voor de beide Ford's. De tweede Ferrari (#71) viel al na anderhalf uur wedstrijd vooraan weg na een contact met de Ford GT #67 van Andy Priaulx.

In GTE Am ging de zege, net als in LMP1, eveneens naar een Porsche. Het exemplaar van Dempsey-Proton Racing van Christian Ried, Matteo Cairoli en Marvin Dienst had een kleine vijf seconden bonus op de Spirit of Race Ferrari #54. De van pole vertrokken Aston Martin #98 bezette de derde plek op het podium. 

--- UITSLAG FIA WEC 6H NURBURGRING (PDF) ---

Foto's: Arne Simons, Vincent Wouters & Racing International Photography

 

Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in FIA World Endurance Championship op zondag 16 juli 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Nürburgring.

  • Oeste Kart