van der Horst

6H Sao Paulo: Porsche scoort eerste zege na spektakelstuk

Porsche 919 Hybrid #14
Porsche 919 Hybrid #14
Het heeft tot de laatste wedstrijd van het seizoen geduurd, maar Porsche heeft op de valreep nog een overwinning gescoord in het jaar waarin het terugkeerde naar de top van de uithoudingsracerij. De equipe uit Weissach domineerde in de opbouw naar de wedstrijd elke sessie maar moest in de race strijden voor elke seconde. De 919 Hybrid #14 van Neel Jani, Marc Lieb en Romain Dumas overschreed de meet als eerste achter de safety car, die een klein half uur van het einde zijn opwachting maakte nadat de van op pole gestarte zusterwagen #20 van Mark Webber er loeihard vanaf ging na contact met een GTE-Am AF Corse Ferrari (zie video).
  • De Swert Opticiens
Toyota - Porsche - Audi
Toyota - Porsche - Audi
Even was er wat onduidelijke rond de toestand van Webber, maar de Australiër werd uiteindelijk volgens de standaardprocedure geëxtraheerd uit zijn verhakselde LMP1 en stak zijn duim in de lucht voor hij met de ambulance werd afgevoerd. Ondanks de ongelukkige afloop voerde de Porsche #20 in de openingsuren het veld aan. Naarmate de race vorderde ontwikkelde er zich een intense strijd tussen drie grote fabrieksteams van Porsche Toyota en Audi, waarbij de twee laatstgenoemde constructeurs ook van de leiding konden proeven. 
 
ba933dbf77dfd095d580ef6b9602bacbe0648273.jpg
Het feit dat de Porsche #14 er in slaagde om ondanks een vroege lekke band het rubber te dubbelstinten en dat de atmosferische krachtbron van Toyota het dit weekend wat moeilijker had met de ijle lucht (hoogte) dan de turbomotoren gaven uiteindelijk de doorslag. De wagen van Jani, Lieb en Dumas had op het moment dat de wedstrijd werd geneutraliseerd een voorsprong van 14 seconden op de TS040 Hybrid #8 van het kampioenenduo Davidson/Buemi. Zoals verwacht stelde de Japanse constructeur ook de constructeurstitel veilig.
 
De derde plek ging naar de Audi R18 e-tron quattro #1 van Loïc Duval, Lucas di Grassi en levende legende Tom Kristensen, die bij zijn afscheid voor een laatste keer nog eens het podium mocht bestijgen. Ook technisch directeur Howden ‘H’ Haynes kondigde na afloop van zijn 100e race voor Audi zijn afscheid aan. De Toyota #7 en Audi #2 vervolledigden de top vijf, terwijl beide Rebellion R-One’s na een anonieme race zonder enige tegenstand van de Lotus CLM P1/01 LMP1-L domineerden, weliswaar op 35/38 ronden achterstand van het fabrieksgeweld.
 
KCMG - Oreca-Nissan
KCMG - Oreca-Nissan
In LMP2 werden er amper twee wagens geklasseerd, wat overeenkomt met de helft van het veld… De KCMG Oreca-Nissan van Howson/Bradley/Imperatori ging voor de derde keer dit seizoen met de zege lopen en dat met een voorsprong van maar liefst 18 ronden op de SMP Racing Oreca #27 van Nicolas Minassian, Maurizio Mediani, Sergey Zlobin, waarbij laatstgenoemde de titel bij de rijders behaalde. De G-Drive Racing Ligier JS P2 van Rusinov/Pla/Canal die naar Brazilië afreisde met een voorsprong van 9 punten mocht na een uur al zijn ambities opbergen nadat de wagen met een remfalen in de muur vloog. 
 
0e5ddc375bd09f60a32d2e6302ac250ab9dedef9.jpg
In de GTE-klassen boekte Aston Martin Racing tweemaal een overwinning. De Vantage V8 #97 van Mücke/Turner kon door de late neutralisatie nog een splash-and-dash uitsparen, waardoor men het uiteindelijk haalde van de Porsche 911 RSR van Fred Makowiecki en Patrick Pilet. De twee AF Corse Ferrari’s eindigden in derde (#71) en vierde (#51) stelling en haalden daarmee de constructeurs cup binnen voor Ferrari. In GTE-Am zegevierden Pedro Lamy, Christoffer Nygaard en Paul Dalla Lana (#98 Aston), de ProSpeed Porsche legde beslag op de vijfde plek.

--- UITSLAG FIA WEC 6 HOURS OF SAO PAULO (PDF) ---
 


Foto's: Porsche AG, Toyota, AMR & Dunlop



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op maandag 1 december 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Sao Paulo.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons