van der Horst

6H Silverstone: Audi pakt de zege - Porsche crasht zwaar

#7 Audi R18
#7 Audi R18
Het vijfde FIA WEC-seizoen heeft zijn start niet gemist in Silverstone: de openingsfase verliep vrij rustig maar na twee uur wedstrijd verloren zowel leider Porsche als rivaal Audi plots één van hun bolides. Toyota, dat tijdens de kwalificaties nog problemen kende met het hybridesysteem, was nooit ver weg, maar toch eindigde het gevecht voor de overwinning in een duel tussen Audi en Porsche. Uiteindelijk trokken Marcel Fässler, André Lotterer en Benoît Tréluyer in hun Audi de zege nipt naar zich toe.
Start 6H Silverstone 2016
Start 6H Silverstone 2016
De Porsches leken wat verrast door de snelle start van de Audi's, maar na enkele ronden had Mark Webber de #8 Audi van Oliver Jarvis alsnog te pakken. Een duidelijk teken dat vandaag onder droge, zonnige omstandigheden de bolides uit Stuttgart niet moesten onderdoen voor het merk met de vier ringen. Na zestien ronden haalde de Australiër ook de leidende Audi #7 in, de regerende wereldkampioenen namen zo meteen een optie op de zege.

Podium WEC Silverstone 2016
Podium WEC Silverstone 2016
Na twee uur zagen we eerst de Audi #8 met problemen aan het hybridesysteem, iets later gevolgd door een zware crash van Brendon Hartley in de leidende Porsche #1. De Nieuw-Zeelander reed al meer dan anderhalf uur aan de leiding, maar knalde tijdens het dubbelen op de #86 Gulf Racing Porsche uitkomend in GTE-Am. De 919 Hybrid vloog zelfs even door de lucht om dan zijn rit in de bandenstapels te beëindigen. Net op dat moment viel de Audi #8 ook nog eens compleet stil in het midden van de baan waardoor een full course yellow nodig was.

Porsche 919 Hybrid
Porsche 919 Hybrid
Ook voor Toyota verliep niet alles probleemloos, de #5 verdween vooraan na een lekke band door een contact met een andere deelnemer. De auto diende bijna een ganse ronde af te leggen richting pits en de achterband vernielde onderweg het bodywork. Om de baanposten de kans te geven de rommel op te ruimen kwam de safety car kort naar buiten. Nog meer contact was er voor de Porsche #2, die de leidende Audi op de hielen zat, maar plots een dreun meekreeg van één van de Ford GT's. Ze verloren gelukkig bij het incident slechts enkele seconden omdat de wagen een halve spin maakte.

Neel Jani
Neel Jani
Neel Jani deed er in de eindfase alles aan om de Audi van Marcel Fässler nog te grijpen, maar een leeglopende band kostte Porsche een extra pitstop waardoor de Audi alsnog ongrijpbaar was. Toyota eindigde knap als derde; Kobayashi kon mooi het tempo van beide leiders volgen in de eindfase, de #6 had uiteindelijk op de meet slechts nipt één ronde achterstand.


RGR Sport by Morand Ligier JSP2
RGR Sport by Morand Ligier JSP2
De RGR Sport by Morand Ligier JSP2 in de handen van Ricardo Gonzalez, Filipe Albuquerque en Bruno Senna was de beste in LMP2, ze waren in de eerste wedstrijdhelft nog onzichtbaar, maar gingen bij het vallen van de vlag alsnog met de hoofdprijs naar huis. Doordat diverse LMP1's in de problemen kwamen eindigden zij bovendien als zesde algemeen.



AF Corse - Ferrari 488 GTE
AF Corse - Ferrari 488 GTE
In GTE-Pro ging de zege naar de nieuwe Ferrari 488 GTE van AF Corse. Davide Rigon en thuisrijder Sam Bird reden vanop de pole naar een relatief makkelijke zege, gevolgd door hun teamgenoten Gianmaria Bruni en James Calado, die nochtans een penalty van drie minuten dienden uit te zitten na een eerdere motorwissel. De laatste podiumtrede was voor de Aston Martin van Nicki Thiim, Marco Sörensen en Darren Turner. De beide nieuwe Ford GT's eindigden als vierde en vijfde in de klasse. GTE-Am werd eveneens een prooi voor AF Corse met de #83 van Perrodo, Collard en Aguas.

Foto's: Arne Simons & Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in FIA World Endurance Championship op zondag 17 april 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Silverstone.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons