6H Silverstone: Audi pakt de zege - Porsche crasht zwaar
Na twee uur zagen we eerst de Audi #8 met problemen aan het hybridesysteem, iets later gevolgd door een zware crash van Brendon Hartley in de leidende Porsche #1. De Nieuw-Zeelander reed al meer dan anderhalf uur aan de leiding, maar knalde tijdens het dubbelen op de #86 Gulf Racing Porsche uitkomend in GTE-Am. De 919 Hybrid vloog zelfs even door de lucht om dan zijn rit in de bandenstapels te beëindigen. Net op dat moment viel de Audi #8 ook nog eens compleet stil in het midden van de baan waardoor een full course yellow nodig was.
Ook voor Toyota verliep niet alles probleemloos, de #5 verdween vooraan na een lekke band door een contact met een andere deelnemer. De auto diende bijna een ganse ronde af te leggen richting pits en de achterband vernielde onderweg het bodywork. Om de baanposten de kans te geven de rommel op te ruimen kwam de safety car kort naar buiten. Nog meer contact was er voor de Porsche #2, die de leidende Audi op de hielen zat, maar plots een dreun meekreeg van één van de Ford GT's. Ze verloren gelukkig bij het incident slechts enkele seconden omdat de wagen een halve spin maakte.
Neel Jani deed er in de eindfase alles aan om de Audi van Marcel Fässler nog te grijpen, maar een leeglopende band kostte Porsche een extra pitstop waardoor de Audi alsnog ongrijpbaar was. Toyota eindigde knap als derde; Kobayashi kon mooi het tempo van beide leiders volgen in de eindfase, de #6 had uiteindelijk op de meet slechts nipt één ronde achterstand.
De RGR Sport by Morand Ligier JSP2 in de handen van Ricardo Gonzalez, Filipe Albuquerque en Bruno Senna was de beste in LMP2, ze waren in de eerste wedstrijdhelft nog onzichtbaar, maar gingen bij het vallen van de vlag alsnog met de hoofdprijs naar huis. Doordat diverse LMP1's in de problemen kwamen eindigden zij bovendien als zesde algemeen.
In GTE-Pro ging de zege naar de nieuwe Ferrari 488 GTE van AF Corse. Davide Rigon en thuisrijder Sam Bird reden vanop de pole naar een relatief makkelijke zege, gevolgd door hun teamgenoten Gianmaria Bruni en James Calado, die nochtans een penalty van drie minuten dienden uit te zitten na een eerdere motorwissel. De laatste podiumtrede was voor de Aston Martin van Nicki Thiim, Marco Sörensen en Darren Turner. De beide nieuwe Ford GT's eindigden als vierde en vijfde in de klasse. GTE-Am werd eveneens een prooi voor AF Corse met de #83 van Perrodo, Collard en Aguas.
Foto's: Arne Simons & Racing International Photography
Tweet