van der Horst

6H Silverstone: Toyota wint na spannende strijd

Toyota TS050 Hybrid
Toyota TS050 Hybrid
De 6 Hours of Silverstone werd geen kolfje naar de hand van Toyota, dat nochtans alle trainingen en kwalificaties domineerde. Porsche bood immers heel wat weerwerk tijdens de wedstrijd zelf, een spannend duel in de eindfase deed de wijzer alsnog overslaan in het voordeel van de Toyota #8 van Sébastien Buemi, Anthony Davidson en Kazuki Nakajima. De beide Porsche's konden wel mee naar het podium nadat Toyota #7 veel schade opliep na een zware crash van José Maria Lopez.
Podium 6H of Silverstone 2017
Podium 6H of Silverstone 2017
De beide Toyota's namen vanop de eerste rij een vliegende start en reden wat voorsprong bij mekaar ten opzichte van de Porsche's. De wagens uit Stuttgart konden zich echter voorbij de Japanse bolides werken maar verloren tijd toen halverwege de wedstrijd de eerste regenbui van de dag over het circuit trok. Porsche koos ervoor om over te schakelen op regenrubber, wat achteraf gezien niet nodig bleek daar de regen al snel weer over was. Toyota kon profiteren door buiten te blijven maar nog geen half uur later verloor de startnummer 7 heel wat tijd.

Porsche 919 Hybrid
Porsche 919 Hybrid
Debutant José Maria Lopez ging immers erg hard van de baan op een nog halfnat circuit. Hij bracht de zwaar gehavende TS050 nog naar de pits maar diende desalniettemin toch enkele check-ups te ondergaan in het lokale ziekenhuis na zijn zware smak. Voraan bleef de strijd voor de zege erg spannend tot op het einde, zo koos Porsche ervoor om geen banden te wisselen tijdens de laatste pitstop om zo aan de leiding te blijven. Brendon Hartley kon in de startnummer 2 echter een snel opzittende Sébastien Buémi niet afhouden, met nog zo'n tien minuten op de klok werkte de Zwitser zich in de Toyota #8 voorbij de Porsche naar de leiding.

Jackie Chan DC Racing Oreca
Jackie Chan DC Racing Oreca
In LMP2 was het verrassend de Jackie Chan Racing Oreca van Ho-Pin Tung, Oliver Jarvis en Thomas Laurent die de zege naar zich toetrok. Zij hadden bij het vallen van de vlag zo'n 20 seconden voorsprong op de Vaillante Rebellion van Julien Canal, Nicolas Prost en Bruno Senna. Luttele seconden daarachter finishte de TDS Racing Oreca van het Franse trio Perrodo, Vaxivère en Collard als derde.

De strijd in GTE-Pro was intens
De strijd in GTE-Pro was intens
Ook tijdens de wedstrijd was er veel competitie tussen de verschillende constructeurs in GTE-Pro, getuige het feit dat drie verschillende merken in de top drie eindigden. De zege ging naar de Ford GT #67 van Priaulx, Tincknell en Derani, zij hadden zo'n vijftien seconden bonus op de AF Corse Ferrari 488 #51 van James Calado en Alessandro Pierguidi. Porsche claimde de derde plek met de startnummer 91 van Makowiecki en Lietz, terwijl de zusterwagen van Christensen en Estre diende op te geven na een brand in het motorcompartiment.

Dempsey-Proton Racing Porsche 911 RSR
Dempsey-Proton Racing Porsche 911 RSR
In GTE-Am profiteerde de Clearwater Racing Ferrari #61 van een aanrijding van de leiders in de laatste ronde. Griffin, Kawa en Mok maakten van hun derde plaats dus een overwinning in het zicht van de meet ten koste van Aston Martin #98 en de Spirit of Race Ferrari #54. Miguel Molina zag na de crash zelfs de finish niet in zijn Ferrari, Pedro Lamy kon zijn Aston Martin nog thuisbrengen op een tweede plek. De derde plaats was voor de Dempsey-Proton Racing Porsche #77.

--- Uitslag 6 Hours of Silverstone 2017 (PDF) ---

Foto's: Arne Simons & Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in FIA World Endurance Championship op zondag 16 april 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Silverstone.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons