van der Horst

6H Spa: Audi, Toyota of Porsche?

Porsche vs Toyota vs Audi
Porsche vs Toyota vs Audi
De FIA WEC 6 Hours of Spa wordt komend weekend zonder twijfel weer de graadmeter voor de 24 uren van Le Mans. Ondanks een afgeslankt deelnemersveld ten opzichte van de voorbije edities, wordt er met veel anticipatie uitgekeken naar de tweede rechtstreekse confrontatie tussen Audi, Toyota en nieuwkomer Porsche. Niet alleen is het de laatste wedstrijd voor het hoogtepunt van het seizoen, de hoge snelheden en de geringe downforce settings die het circuit van Spa-Francorchamps kenmerken maken dat de wedstrijd die tot voor kort nog de 1000km heette, opnieuw zijn status van generale repetitie voor de 24u van Le Mans waarmaakt.
Audi R18 e-tron quattro
Audi R18 e-tron quattro
In het Audi kamp wil men maar al te graag de 1-2-3 van vorig jaar herhalen, want ook dit seizoen brengt de Duitse constructeur een extra wagen aan de start. Alleen deze derde Audi R18 e-tron quattro staat in Le Mans configuratie, onder meer te herkennen aan het iets langere bodywork aan de achterzijde, terwijl dit bij zowel Porsche als Toyota op alle wagens het geval is. Het is dan ook uitkijken of Audi met iets meer downforce op de #1 en #2 het verschil kan maken dit weekend. Enkel Marco Bonanomi en Filipe Albuquerque zullen in actie komen op de derde wagen, terwijl Oliver Jarvis dit weekend andere verplichtingen heeft in Japan (Super GT). 
 
Audi R18 e-tron quattro
Audi R18 e-tron quattro
Ook voor de overige twee Audi bolides staat er veel op het spel, want naast de voorbereiding op Le Mans moeten er ook dringend punten gescoord worden na de dubbele opgave in Silverstone twee weken terug. Op het Britse circuit kon de R18 e-tron quattro nog mee met de Toyota’s in de openingsfase, al zal het ook uitkijken zijn of de keuze van Audi om in de 2 Megajoule subcategorie (t.o.v. 6MJ voor Porsche en Toyota) uit te komen weldegelijk de juiste was.
 
Porsche 919 Hybrid
Porsche 919 Hybrid
Porsche was dan wel de eerste van de drie constructeurs om met zijn wagen te kunnen testen, als ‘nieuwkomer’ moet het merk met de rijke Le Mans historie nog steeds heel wat ervaring opdoen naar eigen zeggen. Finishen is dan ook het motto, al hoopt men ongetwijfeld om in Spa beter te doen dan in Silverstone, waar het met één 919 Hybrid alvast op het podium wist te geraken ondanks het feit dat men het tempo van de Toyota’s en Audi’s niet echt kon bijhouden. Porsche was overigens de enige constructeur die in Groot-Brittannië al volledig in low downforce (Le Mans) configuratie aan de start verscheen, iets wat in Spa in principe veel minder in hun nadeel zou moeten spelen. 
 
Toyota TS040 Hybrid in Le Mans trim
Toyota TS040 Hybrid in Le Mans trim
Na de 1-2 in Silverstone is Toyota de favoriet dit weekend. Het Japanse merk begint aan zijn derde jaar in LMP1, en oogt de zaken alvast iets degelijker aan te pakken dit seizoen. Ook de aërodynamica op beide TS040 Hybrids is reeds deze die met het oog op Le Mans werd ontwikkeld en was eerder al te zien tijdens de officiële testen te Paul Ricard. Voor Toyota is het overigens een quasi thuiswedstrijd, met de fabriek in Keulen op amper 120km van Spa.
 
Rebellion R-One
Rebellion R-One
Naast de zeven fabrieksprototypes die uitkomen in LMP1-H(ybrid) zal de nodige aandacht dit weekend ook uitgaan naar het debuut van de gloednieuwe Rebellion R-One’s, de enige twee privé bolides die uitkomen in LMP1-L(ight) met de afwezigheid van de Kodewa Lotus T129. De door Oreca ontwikkelde wagen werkte inmiddels al meerdere testsessies af op het circuit van Paul Ricard en zal voor de 6H of Spa voor het eerst in het fraaie rood-witte kleurenschema van het Zwitserse team getooid worden. Diversiteit is natuurlijk altijd welgekomen, al is het zeer onwaarschijnlijk dat deze met beperkte middelen ontwikkelde wagen nu opeens wel een vuist kan maken tegen het fabrieksgeweld.

Foto's: Toyota, Audi, Porsche & Rebellion
 



  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons