van der Horst

6H Spa: Na 2 uren wedstrijd: Toyota neemt de leiding over

1944f1f1133e15967127deba9fa99f25a32f848e.jpg
Na twee uren wedstrijd ligt de Toyota #8 van Davidson/Buemi/Lapierre aan de leiding van de 6 Hours of Spa. De Japanse bolide heeft iets minder dan 20 seconden voorsprong op de Porsche #14, die in het begin van de wedstrijd aan de leiding reed. De Toyota #7 heeft al een ronde achterstand en gaat de drie Audi's vooraf. De Porsche #20 kent een opeenvolging van problemen en staat momenteel in de pits. De G-Drive Racing Morgan blijft op kop in de LMP2 klasse. In de GT klasse is de strijd hevig tussen Ferrari, Aston Martin en Porsche, momenteel ligt de AF Corse Ferrari van Bruni op kop.
0c6abc6b4d51428b404fe34fdc52a0946f4a2b7f.jpg
De Toyota #7 was de eerste die binnenkwam om te tanken en Sébastien Buemi nam het stuur over van Nicolas Lapierre. In de volgende minuten volgden alle andere LMP1 wagens het voorbeeld van de Japanse bolide. Toen idereen gepit had, lag de Porsche #14 nog steeds op kop voor de Toyota #8, maar de Audi #1 met Loic Duval aan het stuur had de derde plaats overgenomen van de tweede Toyota. De Porsche #20 was teruggekomen naar een zevende plaats algemeen. Bij de GT’s hadden de Aston’s het commando overgenomen en Mücke en Rees leidden voor de Ferrari’s van Vilander en Calado die dan weer de twee Manthey Porsche’s vooraf gingen. Net voor het eerste uur wedstrijd bereikt was, verloor de 8 Star Ferrari het rechtervoorwiel en op drie wielen hinkte de oranje bolide terug naar de pits. Wat later verliet de Rebellion #13 de race. Na de tweede reeks pitstops waar Marc Lieb het stuur overnam van Janis op de Porsche kwam de Toyota #8 met Buemi aan het stuur aan de kop van de race postvatten. Kazuki Nakajima lag op de derde plaats, de tweede Toyota en de drie Audi’s volgden. De Morgan was nog steeds de primus bij de LMP2 en de twee GTE Pro Aston’s gaven nog steeds de toon aan bij de GT’s.

Drukte in de pits bij AF Corse
Drukte in de pits bij AF Corse
Na 2 uren wedstrijd bevinden de eerste zes wagens zich nog in dezelfde ronde alhoewel Nakajima een foutje maakte in de busstop chicane en even buiten de piste ging rijden. De Toyota #8 leidt nu voor de Porsche #14 en de Toyota #7. Audi neemt de plaatsen vier tot en met zes in en de tweede Porsche ligt nog steeds zevende. De enige overgebleven Rebellion (#12) is opgeklommen naar de tiende plaats na de twee eersten in de LMP2 klasse, de G-Drive Morgan en de Jota Sport Zytek. Drie verschillende merken maken de top drie uit bij de GT’s, met de AF Corse Ferrari #51 voor de Aston Martin #99 en de Porsche #92. De Aston Martin #95 ligt vooraan in de GT Am klasse. 

Foto's: Arne Simons



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA World Endurance Championship op zaterdag 3 mei 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Spa-Francorchamps.
  • Circuit Zolder

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons