van der Horst

6H Spa: Start en begin race: Porsche blaast warm en koud

fbcb1145b3816389444f91df574aea59b1fcddf9.jpg
Het goede weer en de driestrijd Porsche/Audi/Toyota maakte dat er heel wat volk naar Spa was afgezakt. De talrijke toeschouwers zagen de Porsche #14 die van op de pole vertrok onmiddellijk de leiding van de wedstrijd nemen en de witte bolide kon deze positie ook handhaven. Maar er waren ook problemen voor Porsche, de #20 moest al vroeg in de wedstrijd de pits opzoeken en verloor kostbare tijd. De wagen is ondertussen aan een opmars begonnen en staat op het punt terug de top 10 binnen te komen. Toyota en Audi vochten het ondertussen onder elkaar uit voor de ereplaatsen, maar naargelang de wedstrijd vorderde, namen de Japanse wagens de bovenhand.
  • Prospeed Competition
e73329947e19662b27d6966a08a5a2e2daadd905.jpg
De start verliep zonder problemen, de Porsche #1, die van op de pole startte, behield de leiding en kwam de eerste bocht door voor de beide Toyota’s. De G-Drive Morgan remde laat en moest breed gaan in La Source waarbij de zwarte Morgan wat plaatsen verloor. De Porsche met Neel Jani aan het stuur en de Toyota #8 van Lapierre liepen wat uit op de rest van het veld terwijl de Audi’s wat terugvielen en een onderling duel uitvochten achter de Porsches en Toyota’s. De KCMG-Oreca leidde in de LMP2 klasse en Bruni was de snelste was bij de GT’s.

43d12db895bf262f5ddf105167206656e8b69c9d.jpg
Al na 20 minuten wedstrijd kwam de Porsche #20 de pits binnen en de wagen verdween even in de garage om enkele minuten later weer de baan op te komen. Ook de ProSpeed Compétition Porsche stond al vroeg stil in de boxen. De rijders van de LMP1 bolides moesten al hun aandacht erbij houden bij het dubbelen van de tragere bolides en de posities vooraan wijzigden niet. Jani klom ondertussen gestaag terug op in het klassement. Na 40 minuten wedstrijd leidt de Porsche #14 voor de Toyota’s #8 en #7 en de drie Audi’s met in volgorde de #1 voor de #2 en de #3. OlivieR Pla in de G-Drive Morgan heeft de leiding bij de LMP2’s overgenomen van de KCMG Oreca en Bruni ligt nog steeds op kop bij de GT's voor de Aston’s van Mücke en Rees.

Foto's: Vincent Wouters



  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons