van der Horst

6H Spa: Audi wint na beklijvend duel met Porsche

Podium WEC 6h Spa 2015
Podium WEC 6h Spa 2015
Na de openingsmanche in Silverstone was het vandaag in Spa alweer Audi dat met de zege aan de haal ging, al konden ze ook dit keer slechts erg nipt concurrent Porsche afhouden. De slijtageslag over zes uren zorgde ervoor dat de strijd om de zege alleen nog ging tussen de #7 Audi van Fässler, Lotterer en Tréluyer, en de #18 Porsche van Dumas, Jani en Lieb. Toyota kon in Silverstone nog aansluiten met de beide Duitse merken maar kwam in Spa tekort, de snelste Toyota werd vijfde op drie ronden achterstand.
  • Hamofa Performance
De #18 Porsche en #7 Audi vochtten een mooi duel uit voor de leiding
De #18 Porsche en #7 Audi vochtten een mooi duel uit voor de leiding
Met nog zo'n anderhalf uur op de klok kwam Benoît Tréluyer in de Audi #7 in het zog van de leidende Porsche #18 van Marc Lieb waardoor we echt een strijd op de baan zagen voor de zege. Bij het uitkomen van de Busstop-chicane zette de Audi zich aan de binnenkant, Lieb was net te laat om de deur dicht te doen en de Audi kon bij het insturen van La Source de leiding overnemen. De counter van Tréluyer volgde echter meteen, hij nam de slipstream in de Raidillon en pakte nog voor Les Combes zijn positie al terug.

#7 Audi Fässler / Lotterer / Tréluyer
#7 Audi Fässler / Lotterer / Tréluyer
Lieb kwam meteen nadien binnen voor zijn voorlaatste pitstop, Neel Jani nam het stuur over en reed meteen weer het gat naar de Audi dicht. Met nog een goede veertig minuten op de klok nam de Zwitser de leiding weer makkelijk over, om vervolgens binnen te komen voor zijn laatste tankbeurt. Ook de Audi kwam ettelijke minuten later nog tanken, maar was tien seconden sneller klaar waardoor Benoït Tréluyer met zo'n dertien seconden bonus aan de leiding bleef. De #18 Porsche kon daarna geen vuist meer maken voor de zege en zo sleepte Audi #7 de tweede overwinning op rij binnen.

Jota Sport - Gibson 015S-Nissan
Jota Sport - Gibson 015S-Nissan
In LMP2 was het op zo'n anderhalf uur van het einde de #26 G-Drive Ligier die met technische problemen kreeg af te rekenen. De zege in de klasse was voor de debuterende #38 Jota Sport Gibson met Dolan, Evans en Tincknell, G-Drive Racing kon met de #28 van Yacaman, Derrani en Gonzalez nog wel de tweede plaats pakken. De laatste podiumtrede was voor de #43 Morgan van Team SARD Morand met Ragues, Webb en Amberg, die we eveneens voor het eerst dit seizoen in actie zagen komen.

Aston Martin Racing V8 - Aston Martin Vantage V8
Aston Martin Racing V8 - Aston Martin Vantage V8
In de GTE-Pro klasse was er ook drama op het einde, de vanop pole vertrokken #99 Aston Martin van Fernando Rees was in duel met de #51 AF Corse Ferrari van Gianmaria Bruni voor de leiding, tot laatstegenoemde met slechts een kwartier op de klok een stop and go van liefst één minuut kreeg aangesmeerd. De mechaniciens maakten een kapitale fout bij de laatste pitstop door de banden niet neer te leggen maar tegen de muur van de pitgarage te werpen om zo luttele seconden uit te sparen. De penalty zorgde ervoor dat de beide Manthey Porsches nog mee naar het podium mochten en de Italianen nog net naast het podium belandden.

Ook in GTE-Am ging de zege naar een Aston Martin, de #98 van Dalla Lana, Lamy en Lauda haalde het van twee Ferrari's, de #83 AF Corse van Perrodo, Collard en Aguas ging het exemplaar van SMP Racing van Shaytar, Bertolini en Bassov vooraf.

--- UITSLAG FIA WEC 6 HOURS OF SPA 2015 (PDF) ---



Foto's: Racing International Photography, Arne Simons, Martijn Wouters



  • St. Paul

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons