van der Horst

6H Spa: Neel Jani snelste in uitgeregende eerste vrije sessie

#18 Porsche 919 Hybrid
#18 Porsche 919 Hybrid
De regen viel met bakken uit de hemel tijdens de eerste vrije training voor de FIA WEC 6H of Spa, wat de meeste rijders noopte tot voorzichtigheid. Toch was het meest opmerkelijke feit van de sessie de aanrijding tussen de Toyota van Kazuki Nakajima en de Audi van Oliver Jarvis. De schade aan de Japanse wagen bleek achteraf nog mee te vallen maar de achterzijde van de Audi #8 was zwaar gehavend. André Lotterer bevestigde op de persconferentie na de training dat het team echter er alles aan deed om de wagen terug rijklaar te maken voor de tweede oefensessie in de late namiddag. De snelste tijd was uiteindelijk voor de Porsche 919 Hybrid #18 van Jani/Dumas/Lieb in 2:16.616. De Toyota #1 had zich voor de crash alsnog de tweede tijd toegeëigend met een ronde in 2:17.117. Snelste LMP2 was enigszins verrassend de Strakka Dome, bij de GT’s ging de snelste tijd naar de Porsche van de invallers Müller/Estre.
Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage GTE
Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage GTE
Op geen enkel moment hield de regen op, ook al werd de sessie door de neutralisatie ten gevolge het incident tussen de Toyota #1 en de Audi #8 met 20 minuten verlengd. De meeste rijders beperkten zich tot het verkennen van de piste in moeilijke omstandigheden, met grote tijdsverschillen tussen de wagens als gevolg. Een definitieve conclusie aangaande de heersende hiërarchie kon nog niet genomen worden, al liet Porsche een sterke indruk na met drie wagens in de top vier. Het was de #18 van Jani/Dumas/Lieb die de tabellen aanvoerde en na de Toyota van Davidson/Nakajima/Buemi volgden de twee andere 919 Hybrid’s met de #17 van Bernhard/Webber/Hartley (2:17.309) voor de #19 van Hülkenberg/Bamber/Tandy (2:18.157). De snelste Audi was de #9 (high downforce kit) van Albuquerque/Bonanomi/Rast op een vijfde plaats met een tijd van 2:20.337.

#42 Strakka Racing Dome S103
#42 Strakka Racing Dome S103
Na de twee overige Audi’s en de Toyota #2 was de negende tijd voor de eerste LMP2 bolide, de Strakka Dome S103 van Leventis/Watts/Kane (2:32.672). De Japans-Britse wagen bleef de Jota Sport Gibson en de twee G-Drive Ligier’s voor. De vijfde tijd in de klasse was voor de Alpine A450b, gevolgd de Team SARD-Morand Morgan die na het forfait van Silverstone hier wel present tekende. Tequila Patron ESM was aanwezig met zijn twee nieuwe Ligiers maar de wagens beperkten zich tot enkele ronden en sloten dan ook de tabellen af.

#91 Porsche 911 RSR
#91 Porsche 911 RSR
De snelste GT wagens moesten bijna niet onderdoen voor de tijden van de LMP2's, met een ronde in 2:36.065 nestelde de Porsche #91 zich net achter de beide G-Drive Ligiers. De tweede Manthey Porsche liet de tweede chrono noteren voor de AF Corse Ferrari van Bruni/Vilander en de twee Aston’s 99 en 97. Primus in de GTE-Am klasse was ook al een Porsche, het Proton exemplaar van Ried/Al Qubaisi/Bachler haalde het van de Aston Martin van Lauda/Lamy/Dalla Lana en de AF Corse Ferrari van Griffin/Mortimer/Cameron. De aandacht van de aanwezige vrouwelijke fans ging echter volledig naar de Proton Porsche #77 waarop niemand minder dan acteur Patrick Dempsey een van de rijders is.   

--- UITSLAG EERSTE VRIJE TRAINING FIA WEC 6H OF SPA (PDF) --- 

Foto's: Arne Simons& Niels Vaeck
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA World Endurance Championship op donderdag 30 april 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Spa-Francorchamps.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons