van der Horst

6H Spa: Porsche verliest meteen wagen na crash

Porsche Team - Porsche 919 Hybrid
Porsche Team - Porsche 919 Hybrid
De 6 Hours of Spa werden om exact half drie in de namiddag op gang geschoten en meteen was het Porsche dat vanop de drie eerste plaatsen de leiding in handen hield. Het tempo lag van bij begin erg hoog en al na een kwartier begonnen de leiders met het dubbelen van de wagens uit de GTE-klasse. Daar liep het echter meteen ook grondig mis voor Porsche toen Nick Tandy in de #19 inreed op... de #91 GTE-Pro Porsche van Kevin Estre.
Start FIA WEC 6H of Spa 2015
Start FIA WEC 6H of Spa 2015
De start verliep wat nerveus, maar het was toch polesitter Brendon Hartley in de #17 die de leiding kon vasthouden, vóór de #18 van Marc Lieb die voorbij de zogenaamde "derde" Porsche #19 van Nick Tandy raakte. Marcel Fässler zette in de Audi #7 nog wel de aanval in in de Busstop-chicane op het einde van de eerste ronde, maar zijn inhaalmaneuvre werd kort daarna alweer gecounterd waardoor in de prille beginfase Porsche dus de eerste drie plaatsen kon vasthouden.

Porsche Team - Porsche 919 Hybrid
Porsche Team - Porsche 919 Hybrid
De leiders doken meteen onder de twee-minutengrens qua rondetijden en het duurde dan ook niet lang alvorens ze begonnen met het dubbelen van de deelnemers in de GTE-klasse. Bij het insturen van Fagnes passeerde Marc Lieb in de #18 de #91 Porsche 911 RSR uit de GTE-Pro klasse. Nick Tandy in de #19 wilde hem absoluut nog volgen, een ietwat optimistische actie die de GTE-Porschist niet zag aankomen. Tandy zag te laat zijn fout in, ging nog over de kerbstones aan de binnenkant van de bocht, maar een contact was dan al onvermijdelijk. Beide wagens raakten nog wel aan de pits voor een snelle reparatie, maar kijken dus meteen al tegen een serieuze achterstand aan.

Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage V8
Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage V8
Stuart Hall in de #96 Aston Martin uit de GTE-Am klasse beleefde ook meteen een hachelijk moment boven op de Raidillon toen hij achterwaarts de bandenstapels indook. Gelukkig bleek de schade mee te vallen en kon de Brit traag zijn weg vervolgen. Eerder moest hij ook al een drive-through penalty afwerken na een valse start vanop... de laatste plaats.

Na een dik half uur blijft Porsche dus met twee wagens op kop, Audi probeert gelijke tred te houden maar de Toyota's kijken al op tegen een achterstand van zo'n halve minuut.
 
Foto's: Martijn Wouters & Vincent Wouters



  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons