van der Horst

6H Spa: 3H: Audi virtueel aan de leiding, maar doet Toyota verrassend mee - Ferrari leidt in GTE

Audi R18 e-tron quattro vs Toyota TS030 - Hybrid
Audi R18 e-tron quattro vs Toyota TS030 - Hybrid
Met reeds drie uur op de klok zien we een knap duel tussen de Audi's en vooral de Toyota #7. De Toyota TS030 #7 heeft reeds een 2013 aëro pakket en is de enige auto van de Japanse constructeur die het tempo vooraan de wedstrijd aan kan. De auto lijkt ook stukken zuiniger dan de concurrentie bij Audi en doet het voorlopig op 3 uur tijd met één pitstop minder. De Audi's #1 en #2 liggen evenwel op vinkenslag achter de Japanse proto.
Delta-ADR - Oreca 03 - Nissan
Delta-ADR - Oreca 03 - Nissan
Opnieuw drama voor André Lotterer en de #1 Audi R18 e-tron quattro tijdens een safety-car situatie. Bij het ingaan van de laatste ronde kreeg Lotterer af te rekenen met een trage leegloper aan boord van zijn diesel aangedreven prototype. Hij moest een extra keer binnen komen en verloor kostbare tijd in de box. De safety-car situatie was er trouwens gekomen nadat de ADR Delta Oreca - Nissan van Antonio Pizzonia er hard was afgegaan boven op de Raidillon. Pizzonia was eerder betrokken bij een lichte aanraking met een andere deelnemer, leek de steun in zijn ophanging achteraan te verliezen en ging kansloos de bandenmuur in. Een rondelange safety-car situatie was dus het gevolg. 

Toyota Racing - Toyota TS030 - Hybrid
Toyota Racing - Toyota TS030 - Hybrid
Tom Kristensen nam ondertussen de #2 Audi over van Loic Duval en de leiding van Benoit Tréluyer in de #1 Audi. Fässler, die het stuur overnam van Tréluyer, zal echter de leiding terug innemen nadat iedereen zijn pitstop gedaan heeft. Op een derde plaats zal normaliter de Toyota #7 terecht komen met Nakajima achter het stuur van de TS030 in Le Mans configuratie, maar zoals gemeld heeft deze wagen een pitstop minder afgewerkt. 

Pecom Racing - Oreca 03 Nissan
Pecom Racing - Oreca 03 Nissan
In de LMP2 klasse gaat de eervolle vermelding nog steeds naar de PECOM Racing Oreca - Nissan met gentlemen-driver Luis Perez Companc achter stuur van de Argentijnse Proto. De Pecom Proto, als enige op Michelin banden overigens, heeft de leiding in handen, maar kan zich geen misstap veroorloven. De #26 G-Drive Racing Oreca van Martin/Rusinov/Conway ligt op een tweede plaats voor de JOTA Zytek - Nissan.

Onze landgenoot Bertrand Baguette verloor heel wat plaatsen en tijd nadat zijn ploegmaat Gonzalez in aanraking kwam met de #21 Strakka Racing HPD in de bus-stop chicane, we noteren ronde 52. 

AF Corse - Ferrari 458 Italia
AF Corse - Ferrari 458 Italia
In de GTE Pro klasse heeft Ferrari de touwtjes in handen. De #51 Ferrari 458 Italia van Bruni/Fisichella lag lange tijd op kop, maar kreeg een Stop and Go penalty nadat het duo zich niet kon houden aan de limieten van het circuit, vooral in bocht 4: de Raidillon. Uiteindelijk vochten de Italianen zich terug naar de leiding, met de #71 in haar zog. De Aston Martin #98 van Senna/Makowiecki/Bell heeft de derde plaats in handen, voor de tweede Aston Martin, deze van Dumbreck/Turner/Mücke. 

Foto's: Georges De Coster & Martijn Wouters



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Olivier Gouters in FIA World Endurance Championship op zaterdag 4 mei 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Spa-Francorchamps.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons