van der Horst

6H Spa: Dubbel voor Porsche in beide klasses na verlenging

Hertz Team Jota - Porsche 963
Hertz Team Jota - Porsche 963
De FIA WEC 6 Hours of Spa werd een dubbelslag voor Porsche na een bizarre eindfase. Will Stevens en Callum Ilott pakten de zege in de Jota Porsche #12, voor de Penske Porsche #6 van Laurens Vanthoor, Kévin Estre en André Lotterer. De beide Porsche's zagen de wedstrijd in hun voordeel kantelen na een zware crash van Earl Bamber (Cadillac #2). De laatste podiumtrede ging naar de Ferrari 499P #50 van Antonio Fuoco, Miguel Molina en Nicklas Nielsen.
Podium 2024 FIA WEC 6 Hours of Spa
Podium 2024 FIA WEC 6 Hours of Spa
De crash van Bamber gebeurde op 1 uur en 44 minuten van het einde, de wedstrijd moest worden stilgelegd voor uitgebreide reparaties aan de muur en vangrails ter hoogte van de rechte lijn van Kemmel. Kort voor de geplande finish, voorzien om 19u, waren de werken eindelijk klaar en leek het niet meer tot een herstart te komen. En dus een dubbel voor Ferrari, met op dat moment de #51 (Pier Guidi) voor de #50 (Fuoco), en een derde stek voor Neel Jani in de Proton Porsche #99. De wedstrijdleiding besliste echter dat de resterende tijd kort na 19u alsnog moest worden afgewerkt, waardoor de race pas kort voor 21u werd afgevlagd.

Will Stevens & Callum Ilott
Will Stevens & Callum Ilott
Eén en ander zorgde ervoor dat het ideale moment om te tanken, achteraf bekeken, eigenlijk vlak voor de crash van Bamber was. En dat hadden de twee Porsche's dus net gedaan. Zij werden bij de herstart, na een korte safety car, niet meer bedreigd daar de rest van het veld daarna nog hun pitstop moest afwerken. Ilott reed een sterke eindfase waardoor Estre nooit een aanval kon plaatsen op zijn merkgenoot. Hij bezorgde zijn team Jota zo ook de eerste algemene zege in het FIA WEC, en dus het eerste klantenteam ooit dat wint in het FIA WEC, in een wedstrijd die over het gehele weekend overigens meer dan 88.000 bezoekers mocht verwelkomen.

FIA WEC 6 Hours of Spa 2024
FIA WEC 6 Hours of Spa 2024
Voor WRT werd het een thuisrace om snel te vergeten. Dries Vanthoor reed de BMW M Hybrid V8 #15 als elfde over de meet, twee plaatsen voor teammaat Sheldon Van der Linde (#20). De beide LMGT3's uit Baudour zagen zelfs de meet niet doordat ze betrokken raakten in incidenten waar ze zelf geen schuld aan hadden. Maxime Martin en Valentino Rossi kwamen niet aan rijden toe doordat na anderhalfuur de #46 (Al Harthy) werd meegesleurd in een aanvaring tussen René Rast (BMW #20) en Phil Hanson (Jota Porsche #38). De zuster-BMW #31, met op dat moment Sean Geleal aan het stuur, werd dan weer aangereden door Bamber, die dus voor de rode vlag zorgde.

Manthey EMA - Porsche 911 GT3-R (992)
Manthey EMA - Porsche 911 GT3-R (992)
Ook in LMGT3 lukte Porsche in extremis de dubbel met Manthey Racing, de #91 van Shahin, Schuring en Lietz mocht in de laatste ronde nog voor de #92 van Malykhin, Sturm en Bachler. Zowel de Iron Lynx Lamborghini #60 van Caudio Schiavoni, Matteo Cressoni en Franck Perera, als de zuster-Lambo #85 van de Iron Dames, met ondermeer Sarah Bovy, moesten met slechts enkele minuten op de klok in leidende positie nog naar de pits voor een snelle tankbeurt. Zij werden nog derde en vierde. Tom Van Rompuy van zijn kant kende pech, hij reed een goede openingsstint maar de Corvette #81 moest na twee uur en vijfenveertig minuten naar de pits met vermoedelijk een probleem met de versnellingsbak.

Foto: Arne Simons, Georges De Coster, Gert Starckx, Kurt Vanhoenacker & Thomas Smets



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in FIA World Endurance Championship op zaterdag 11 mei 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6H Spa.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons