van der Horst

6H Spa: Halfweg: Toyota kan niet weglopen van Porsche - Ferrari op kop in GTE

Toyota TS050 Hybrid
Toyota TS050 Hybrid
De strijd voor de zege ligt halverwege de 6 Hours of Spa nog volledig open, Porsche en Toyota geven mekaar immers momenteel geen duimbreed toe. Porsche had wel de pole maar zag na een half uur twee Toyota's voorbij komen. De Japanse constructeur kon echter nog geen voorsprong uitbouwen ondanks het feit dat Porsche met wat bandenproblemen te kampen kreeg. In GTE is het voorlopig Ferrari dat de plak zwaait.
De remfout van Lapierre bij de start
De remfout van Lapierre bij de start
Bij de start was er meteen actie toen Nicolas Lapierre zich in La Source serieus verremde met de Toyota #9. Een bijzonder kort proeven van de leiding door Toyota, dat na 20 minuten alsnog de kop nam met de #7. Bij het aanremmen voor de Busstop-chicane snoepte Mike Conway immers de leiding af van André Lotterer in de Porsche #1. Even later zakte de bolide uit Stuttgart zelfs naar P3 nadat ook Sebastien Buémi (Toyota #8) langszij kwam. Lotterer kloeg over de snel slijtende banden en daarom koos Porsche voor een andere strategie, net zo voor de #2 die Earl Bamber na een kleine twee uur wedstrijd binnenbracht met een leeglopende band.

FIA WEC - LMP2
FIA WEC - LMP2
In LMP2 begon Roman Rusinov sterk in de G-Drive Racing Oreca #26, hij nam aanvankelijk een mooie voorsprong op de concurrentie. Na een uur zag het team Bruno Senna voorbij komen in de Vaillante Rebellion #31, twee uur later bleek het verschil tussen beide nog steeds erg klein maar het was wel G-Drive dat terug de kop had genomen.

Ferrari vs. Ford
Ferrari vs. Ford
In GTE Pro kon de van pole vetrokken Davide Rigon in zijn Ferrari #71 de twee opzittende Ford's afhouden. De Amerikaanse bolide met nummer 67 kwam echter na een uur in de problemen toen het met een volledig lege tank kwam pitten. De Ford viel tijdens zijn outlap alsnog stil en diende een volledige reset uit te voeren op de Raidillon. Na anderhalf uur vocht de andere Ford nog om de leiding met de beide Ferrari's, een bizar incident in Les Combes leidde ertoe dat de beide AF Corse bolides mekaar zelf even raakten toen Pier Guidi de leiding overnam van de Ford en Sam Bird in zijn spoor wou volgen. Een poging van de Brit om de leiding over te nemen zag Pier Guidi niet zitten en dus was er even contact. Na drie uur hielden de beide Ferrari's nog steeds de kop, voor de beide Ford's en de beide Porsche's.

In GTE Am leidt voorlopig de van pole vetrokken Aston Martin van Dalla Lana, Lamy en Lauda. Zij kregen echter wel al een penalty te verwerken voor het te laat wisselen van de banden op de grid. Ze gaan de de Dempsey Proton Racing Porsche #77 en de Clearwater Racing Ferrari #61 vooraf.

--- Stand na 3H WEC 6 Hours of Spa 2017 (PDF) ---

Foto's: Racing International Photography & Arne Simons



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in FIA World Endurance Championship op zaterdag 6 mei 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Spa.

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons