van der Horst

6H Spa: Toyota #7 lijkt op weg naar de zege

Start 6H Spa 2019
Start 6H Spa 2019
Halfweg de race heeft de Toyota TS050 #7 de leiding van de 6H of Spa stevig in handen nadat de zusterwagen met het #8 een tiental minuten verloor in de pits wegens een technisch probleem. De Rebellion #3 ligt in tweede positie op 2 minuten achterstand van de leidende Toyota TS050. In de LMP2 leidt de Signatech Alpine al van bijna bij het begin van de race. De GTE klasse zorgt voor heel wat spektakel met een spannende strijd om de klassenzege met voorlopig de Aston Martin Vantage #97 nipt op kop.
Sneeuw tijdens de 6H Spa
Sneeuw tijdens de 6H Spa
De race startte op een zo goed als droge piste maar al kort na het doven van de lichten begon het te hagelen waarna het nog stevig begon te sneeuwen ook. De wagens zochten allen de pits op om van banden te wisselen en het klassement werd dan ook grondig door elkaar gehaald. De safety car nam bezit van de piste en hield het peloton 26 minuten lang in toom tot de zon weer door de wolken kwam en de piste begon op te drogen. Een aanrijding bij het aansnijden van de La Source bocht  tussen de ENSO CLM P1/01 - ByKolles en de Jackie Chan DC Racing Oreca #37 zorgde voor een nieuwe neutralisatie. Na iets meer dan een uur wedstrijd hadden de beide Toyota’s zoals verwacht de leiding stevig in handen.

SMP Racing - BR1
SMP Racing - BR1
In het tweede uur wedstrijd verloor de Toyota #8 tijd wanneer de wagen onder safety car procedure binnen moest om wat brandstof bij te tanken om niet zonder benzine te vallen. Nadat de race terug op gang werd geschoten kwam de #8 nogmaals binnen voor een verdere tankbeurt, waarna de wagen de piste opkam met een achterstand van 40 seconden op de leidende #7. De SMP Racing BR1 van Stoffel Vandoorne volgde op plaats drie. In de LMP2 klasse leidde de Signatech Alpine terwijl in de GTE-Pro klasse de Ferrari #51 nipt voor lag op de Porsche #91.  

6H Spa 2019
6H Spa 2019
Het derde uur werd gekenmerkt door de problemen die de Toyota #7 kende waardoor de wagen alle kansen op de zege kwijt lijkt. Verder verloor de  SMP Racing BR1 van Egor Orudzhev een wiel en ging Alonso rond in de Toyota #8. Een FCY was nodig om de baancommissarissen de mogelijkheid te geven om de brokstukken van de BR1 op te ruimen. De Toyota #8 heeft de leiding stevig in handen en telt 2 minuten voorsprong op de Rebellion R13 #3 van Gustavo Menezes die op zijn beurt een halve minuut voor ligt op de BR1 van Vitaly Petrov. De strijd in de GTE-Pro klasse blijft uitermate spannend en zowel Aston Martin, Porsche als Ferrari maken nog aanspraak op de klassenzege.  

Foto's: Racing International Photography & Niels Vaeck
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA World Endurance Championship op zaterdag 4 mei 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6H Spa.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons