van der Horst

6H Spa: Toyota en Porsche op pole

Toyota Gazoo Racing - Toyota GR010 Hybrid
Toyota Gazoo Racing - Toyota GR010 Hybrid
Toyota en Porsche domineerden ieder hun kwalificatiesessie in aanloop naar de 6 Uur van Spa. Zowel de GT’s als de prototypes kregen ieder een kwalificatiesessie over slechts tien minuten toebedeeld waarin één rijder een snelle tijd moest neerzetten. Bij de GT’s stond er geen maat op Kevin Estre die de Porsche #92 op pole zette. Wanneer de prototypes de piste overnamen werd het al snel duidelijk dat één van de Toyota’s zaterdag van op de pole zou starten. Het werd de #7 bestuurd door Kamui Kobayashi die in 2:00.747 de snelste was.
Porsche GT Team - Porsche 911 RSR GTE
Porsche GT Team - Porsche 911 RSR GTE
De kwalificatie begon met de sessie voor de GT wagens maar al na drie minuten werd de rode vlag gezwaaid nadat Christian Ried met de Dempsey-Proton Racing Porsche #77 op de Raidillon hard van de baan ging. Nadat de herstellingen aan de bandenmuur beëindigd waren werd de sessie hervat maar niet voor lang. Nog voor iemand aan zijn snelle ronde kon beginnen ging Egidio Perfetti met de Team Project 1 Porsche #56 bovenaan de Raidillon in de fout en eindigde in de bandenmuur wat opnieuw tot een onderbreking van de kwalificatiesessie leidde.

AF Corse - Ferrari 488 GTE
AF Corse - Ferrari 488 GTE
Daarna volgden er geen incidenten en Estre zette de Porsche #92 bovenaan de tabellen en was maar liefst 1.132 seconde sneller dan Miguel Molina die met de AF Corse Ferrari #52 de tweede chrono reed. Daarmee verpulverde de Fransman het vorige baanrecord dat op naam stond sinds 2018 van Olivier Pla. Daarachter volgden de tweede Porsche voor de tweede AF Corse Ferrari en de Corvette. In de GTE Am-klasse ging de snelste tijd verrassend naar de TF Sport Aston Martin met Ben Keating aan het stuur, een wagen die maandag nog vernield werd bij een crash tijdens de eerste vrije training. Ook de tweede tijd ging naar een Aston Martin, de #98 van Aston Martin Racing.  

United Autosports - Oreca 07-Nissan
United Autosports - Oreca 07-Nissan
In tegenstelling tot de GT’s verliep de kwalificatie bij de prototypes zonder incidenten. Al snel nestelden beide Toyota’s zich bovenaan de tabellen, de snelste chrono ging uiteindelijk naar Kobayashi terwijl Kazuki Nakajima in 2:01.266 de tweede tijd reed. De enige andere wagen in de hoogste klasse, de Alpine A480 moest met Nicolas Lapierre aan het stuur genoegen nemen met de vierde tijd (2:02.652) en zag zich voorafgegaan door de United Autosports Oreca LMP2 waarmee Filipe Albuquerque een ronde reed in 2:02.404. Nick de Vries in de G-Drive Racing Aurus LMP2 maakte de top vijf vol.

JOTA Sport - Oreca 07
JOTA Sport - Oreca 07
Stoffel Vandoorne nam het stuur van de JOTA Sport Oreca met nummer 28 en klokte de negende tijd algemeen, zesde in de LMP2-klasse. Robin Frijns mocht het stuur nemen van de Team WRT Oreca, onze noorderbuur sloot de sessie af met de dertiende tijd.


Foto's: Geert Franquet
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA World Endurance Championship op vrijdag 30 april 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6H Spa.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons