van der Horst

6H Spa: Toyota kent succeshandicap voor beide wagens

Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050 HYBRID
Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050 HYBRID
Toyota Gazoo Racing weet nu wat beide wagens te wachten staat voor de 6 Hours of Spa, de ACO heeft immers de succeshandicap voor de twee TS050 Hybrid’s vastgelegd. Die moet er voor zorgen dat de beide Japanse wagens zodanig langzamer worden dat de niet-hybride LMP1’s hun ritme kunnen volgen. De Toyota #7 van José Maria Lopez, Mike Conway en Kamui Kobayashi, die de leiding heeft in het kampioenschap, zou zo 3,52 seconden per ronde trager moeten worden. De succeshandicap wordt berekend aan de hand van van een virtuele wagen die 40 punten minder telt in het kampioenschap, in dit geval 111 punten, waarbij in de formule ook de lengte van het circuit in rekening wordt gebracht.
ByKolles Racing Team - ENSO CLM P1/01 Gibson
ByKolles Racing Team - ENSO CLM P1/01 Gibson
De wagen #7 krijgt alzo een minimumgewicht van 932 kg, vergeleken met 877 kg voor de Rebellion en ENSO CLM P1/01 en mag 32,5 kg brandstof tanken per tankbeurt en dat via een tankmond met een doormeter van 19,60 mm. De niet-hybride LMP1’s mogen 56,5 kg tanken per pitstop via een tankmond met een doormeter van 26,10 mm. De tweede Toyota krijgt hetzelfde minimumgewicht als wagen #8, maar mag 32,8 kg brandstof tanken per pitstop via een tankmondstuk met diameter van 19,65 mm. De #7 krijgt alo een handicap van 3,08 seconde per ronde. Ook de energie geleverd door het "Energy Recovery System" wordt gelimiteerd, tot 3,53 MJ per ronde voor de Toyota #7 en 3,88 Mj per ronde voor de Toyota #8. De Rebellion en ENSO kegen na berekening een handicap van 1,58 seconde.

Foto's: Toyota Gazoo Racing & Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA World Endurance Championship op dinsdag 28 juli 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6H Spa.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons