van der Horst

6H Spa: Toyota vooraan in FP3

Toyota Gazoo Racing - Toyota GR010 Hybrid
Toyota Gazoo Racing - Toyota GR010 Hybrid
Voor de eerste maal deze week maakte Toyota de toegekende favorietenrol waar met de twee eerste plaatsen in de derde vrije training. Kamui Kobayashi klokte de snelste tijd met de GR010 #7 in 2:02.516 en ging teamgenoot Kazuki Nakajima vooraf met 0.350 seconde. De derde tijd ging naar Filipe Albuquerque in de United Autosports Oreca #22 klokte de derde tijd in 2:03.761 en was daarmee tevens de snelste in de LMP2 klasse.
Op een droge piste maar bij frisse temperaturen konden de Toyota’s eindelijk een vuist maken en al vroeg in de sessie zetten de beide wagens van de Japanse constructeur een snelle rondetijd neer die niemand daarna nog kon verbeteren. De United Autosports Oreca #22 was opnieuw de snelste LMP2, maar ditmaal moest Albuquerque meer dan een seconde toegeven op de tijd van de Toyota’s. De twee G-Drive Racing Aurus’ maakten de top vijf vol met Roberto Merhi in de #25 voor Nyck de Vries in de #26. De Alpine A480 LMP1 volgde met de zesde tijd. De Team WRT sloot de sessie af met de negende chrono, de Jota Sport Oreca van Stoffel Vandoorne kwam niet verder dan de vijftiende tijd.

Porsche GT Team - Porsche 911 RSR GTE
Porsche GT Team - Porsche 911 RSR GTE
Porsche was de concurrentie in de GTE Pro klasse weer te snel af met een beste chrono voor de #92 Porsche 911 RSR (Kevin Estre) in 2:11.936 met daarachter op zeventiende seconde de tweede wagen van het team met nummer 91 bestuurd door Richard Lietz. De beide AF Corse Ferrari’s volgden in de posities vier en vijf. Ook in de GT Am klasse vonden we een Porsche bovenaan met de Team Project 1 Porsche #56 die in de handen van Matteo Cairoli een 2:13.515 neerzette, de vijfde tijd algemeen bij de GT’s net voor de Corvette.

Foto's: Arne Simons
 

 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA World Endurance Championship op vrijdag 30 april 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6H Spa.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons