van der Horst

6H Spa: Toyota wint chaotische race - WRT pakt dubbel in LMP2

Toyota wint de FIA WEC 6 Hours of Spa
Toyota wint de FIA WEC 6 Hours of Spa
Het wisselvallige weer boven Francorchamps zorgde voor een erg spannende WEC 6 Hours of Spa. De zege ging weliswaar naar Toyota #7 van Mike Conway, Kamui Kobayashi en José-Maria Lopez, maar we zagen ook liefst drie onderbrekingen met de rode vlag en ontelbare schuivers. WRT reed zelfs een hele tijd aan de leiding en eindigde als derde algemeen met de Oreca #31 (Frijns, Rast, Gelael). Tweede werd de Hypercar van Alpine (Vaxivière, Lapierre, Negrao - #36) op net geen halve minuut.
Start FIA WEC 6 Hours of Spa 2022
Start FIA WEC 6 Hours of Spa 2022
Olivier Pla (Glickenhaus #708) kon onder een staalblauwe hemel bij de start nog de beide Toyota's achter zich houden. De Fransman hield dat een half uur vol, totdat zowel Buemi (#8) als Conway (#7) er langs gingen. Het eerste wedstrijduur verliep zonder veel problemen, de meeste teams hadden dan ook al hun eerste pitstop afgewerkt totdat opeens LMP2-rijder Miroslav Konopka (ARC Bratislava #44) zwaar van de baan ging. De baan was bezaaid met brokstukken en de koersdirectie legde de wedstrijd stil door middel van de rode vlag.

De safety car moest door het wisselvallige weer erg vaak tussenkomen
De safety car moest door het wisselvallige weer erg vaak tussenkomen
Het hele veld parkeerde zich aan start/finish en met de komst van de eerste regen profiteerden de meesten ervan om de intermediates om te leggen. De herstart werd vooraf gegaan door een safety car-fase maar de leidende Buemi geraakte met de Toyota #8 niet weg van de grid. Hij kreeg de auto uiteindelijk wel nog aan de praat maar diende halverwege het circuit definitief de handdoek te werpen. Omdat het hybride systeem niet veilig kon worden uitgezet moesten twee monteurs van Toyota ter plaatse gaan. Het hele proces nam bijna een half uur in beslag en het veld bleef geneutraliseerd achter de safety car.

WRT - Oreca 07 Gibson
WRT - Oreca 07 Gibson
Na net geen twee uur wedstrijd werd de regen alleen maar heviger en kwam er in plaats van een herstart een tweede rode vlag. Nog een half uur later kon de race eindelijk hervatten en omdat de LMP2's nog niet op een ronde werden gezet was het opeens Robin Frijns in de #31 WRT Oreca die het veld aanvoerdde. Met nog steeds intense regenval zagen we gedurende een goed half uur heel wat schuivers. Totdat, na drie uur en 20 minuten wedstrijd, uiteindelijk Alex Brundle (Inter Europol Competition #34) zwaar van de baan ging en daarbij de vangrail beschadigde.

Toyota GR010 Hybrid
Toyota GR010 Hybrid
De derde rode vlag was daarmee een feit, bij de herstart een half uur later was de regen zelfs zo goed als verdwenen. Robin Frijns (WRT #31) kon op de opdrogende baan Kamui Kobayashi (Toyota #7) en Pipo Derani (Glickenhaus #708) niet afhouden en zo kregen we opnieuw een een-tweetje voor wagens uit de Hypercar-klasse. Iets later ging ook de Alpine #36 voorbij de WRT #31 maar in het laatste uur raakten we de Glickenhaus alsnog kwijt in de kopgroep. De Amerikaanse bolide finishte uiteindelijk als negende.

Podium FIA WEC 6 Hours of Spa 2022
Podium FIA WEC 6 Hours of Spa 2022
De overwinning in LMP2 ging dus naar WRT, maar het werd een dubbel doordat de Realteam by WRT Oreca #41 (Nato, Habsburg, Andrade) als tweede wist te finishen. Het team uit Baudour hield zo voor eigen publiek ondermeer JOTA, United Autosports, Penske en Prema af. Even was er op minuten van de finish nog een bang moment voor de winnaar, wanneer Rast een gespinde concurrent niet kon ontwijken, maar de schade viel mee en de Duitser kon zijn zege veiligstellen.

AF Corse - Ferrari 488 GTE Evo
AF Corse - Ferrari 488 GTE Evo
De strijd in GTE Pro tussen Ferrari en Porsche ging tot aan het gaatje. Kevin Estre wou al bij de start zijn teamgenoot Bruni voorbij maar maakte in La Source een remfout waardoor de Italiaan meteen een lekke band opliep. De #91 verloor zo meteen een ronde waardoor het aan Christensen en Estre was om de Ferrari's af te houden. De Porsche's waren tijdens de kwalificatie wel dominant maar Ferrari slaagde er in de regenchaos in om een pitstop uit te sparen. Christensen wou het leidende duo maar al te graag voorbij, na een lang gevecht raakte hij voorbij Fuocu (#52) maar Calado (#51) hield nipt stand. Hij mocht zo samen met teamgenoot Alex Pier Guidi en AF Corse de zege vieren. Porsche kon wel zegevieren in GTE Am met Dempsey-Proton #77 (Ried, Priaulx, Tincknell). Jan Heylen bracht de zusterwagen als negende over de streep.

Foto's: Geert Franquet & Vincent Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in FIA World Endurance Championship op zaterdag 7 mei 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6H Spa.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons