van der Horst

6H Watkins Glen: Action Express & Ford domineren

Action Express Racing - Corvette DP
Action Express Racing - Corvette DP
Action Express Racing (Prototype) en Ford Chip Ganassi Racing (GTLM) hebben de Watkins Glen 6 Hours gedomineerd, met elk een 1-2 in hun klasse. Uiteindelijk waren het dus de DP's die met de overwinning gingen lopen, terwijl het nochtans de LMP2's waren die intrinsiek net wat sneller leken op de spectaculaire Amerikaanse omloop. Marc Goossens reed tot op 90 minuten van het einde aan de leiding toen hij met zijn Visit Florida Racing Corvette DP een spin maakte, waardoor hij samen met Ryan Dalziel uiteindelijk slechts zesde werd.
Joao Barbosa en Christian Fittipaldi voerden met de Corvette DP #5 een 1-2 aan voor Action Express Racing. Na een chaotisch laatste uur met heel wat neutralisaties bedroeg het verschil op de zusterwagen #31 van Dane Cameron en Eric Curran uiteindelijk amper 0.709s, terwijl ook de Michael Shank Racing Ligier JSP2 Honda LMP2 van Olivier Pla nog sterk kwam opzetten, maar uiteindelijk op 1.048s van de zege strandde.

Mazda Lola LMP2
Mazda Lola LMP2
De derde manche van de North American Endurance Cup betekende ook de terugkeer van de gifgroene ESM Ligier die 24 uren van Daytona en de 12 uren van Sebring al won. Na eerder problemen met de stuurbekrachtiging moest de wagen uiteindelijk opgeven wegens het wegvallen van de oliedruk, net op het moment dat men nog volop in strijd was voor de zege. Ook de Mazda's toonden zich zeer competitief op Watkins Glen, doch ook nu weer liep het mis, met een motorfalen op de #55 in het laatste uur. De tweede Mazda Lola werd nog vijfde.

Chip Ganassi Racing - Ford GT
Chip Ganassi Racing - Ford GT
Na een dominant en controversieel (BoP gewijs) optreden in Le Mans en de eerste zege in Laguna Seca stond er ook vandaag op Ford Chip Ganassi Racing geen maat in GTLM. De Ford GT's lijken momenteel onstopbaar en enkel BMW kon nog wat aanklampen en druk zetten, opvallend aangezien de Duitsers in de laatste manche nog enorm veel moeite hadden met het nieuwe rubber. De overwinning ging naar de Ford GT #67 van Richard Westbrook en Ryan Briscoe (vrijdag nog vader geworden), beide heren waren heel de race vooraan te vinden. 

BMW Team RLL - M6 GTLM
BMW Team RLL - M6 GTLM
Het was Joey Hand die met de zusterwagen (#66) in het laatste uur nog sterk oprukte met enkele knaltijden, en snelle pitstop en een gewaagd inhaalmanoeuvre op de BMW Team RLL M6 GTLM #25 van Bill Auberlen, die daardoor nog net terugviel naar de derde plaats. Corvette (#4) en Ferrari (Scuderia Corsa #68) raapten de kruimels op met de vierde en vijfde plaats, terwijl Porsche roemloos de twee laatste posities bezette in de GTLM-klasse.

De overwinning in GT Daytona was weggelegd voor de Scuderia Corsa Ferrari 488 GT3 van Christina Nielsen, Alessandro Balzan en Jeff Segal, voor de Magnus Racing Audi R8 LMS GT3 die in handen van Andy Lally nog sterk kwam opzetten in de slotfase. Jeroen Bleekemolen viel met de Riley Motorsports Viper GT3-R in het laatste half uur nog terug van de tweede naar de vierde plaats. Renger van der Zande was de te kloppen man in de Prototype Challenge klasse, die hij dan ook won met de Starworks Oreca FLM09 die hij deelde met Alex Popow.

--- UITSLAG 6H WATKINS GLEN (PDF) ---


Foto's: Vincent Wouters



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op maandag 4 juli 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6H Watkins Glen.
  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons