van der Horst

6H Watkins Glen: Mazda wint benzineslag tegen Acura

Jonathan Bomarito, Oliver Jarvis en Harry Tincknell
Jonathan Bomarito, Oliver Jarvis en Harry Tincknell
In 2019 haalde Mazda Motorsports zijn allereerste overwinning met de Mazda RT24-P DPi tijdens de Sahlen's Six Hours of the Glen. Na een jaar afwezigheid op de kalender van het circuit in de staat New York, deed Mazda dit kunstje nog eens over om zo een tweede overwinning op rij te boeken in Watkins Glen en ook hun eerste van het seizoen te claimen. Harry Tincknell, Jonathan Bomarito en Oliver Jarvis haalden het van de Meyer Shank Racing Acura van Dane Cameron en Olivier Pla, hetzij met net geen seconde voorsprong. Derde eindigde het trio Ricky Taylor, Filipe Albuquerque en Alexander Rossi in de Wayne Taylor Racing Acura.
Start 2021 IMSA Sahlen's Six Hours of The Glen
Start 2021 IMSA Sahlen's Six Hours of The Glen
Nochtans begonnen de Acura's het sterkste. Meyer Shank Racing voerde de kop aan met in hun zog het polesittende exemplaar van Wayne Taylor Racing. Toch werd er ook tactisch gereden. Zo kwam Felipe Nasr op kop met de Action Express Racing Cadillac om zo de punten voor de Michelin Endurance Cup halfweg in te nemen voor de Acura's. Toch lieten Meyer Shank Racing en Wayne Taylor Racing zich niet afschrikken en zij lagen in een goede positie, tot de laatste safety car heel het veld overhoop gooide en ineens de Mazda vooraan kwam postvatten. Tincknell kreeg de opdracht om zoveel mogelijk brandstof te sparen om toch niet meer binnen te komen, wat lukte maar hij had maar 0.995 sec voorsprong op Pla en negen seconden op Albuquerque.

Hoewel Jimmie Johnson, Kamui Kobayashi en Simon Pagenaud in hun Action Express Racing Cadillac als vierde over de meet kwamen, kregen zij nog een straf omwille van een aanrijding met Kevin Magnussen, waardoor de zusterwagen van Nasr, Pipo Derani en Mike Conway als vierde geklasseerd werd en Johnson en co naar een vijfde plaats terugvielen. Magnussen en Van der Zande haalden door die aanrijding de finish niet, terwijl Tristan Vautier, Loic Duval en Sebastien Bourdais in de JDC-Miller Motorsports Cadillac - winnaars in Sebring - als zevende en laatste in de klasse geklasseerd werden. In LMP2 ging de overwinning voor het eerst naar de WIN Autosport Oreca van Tristan Nuñez, Thomas Merrill en Steven Thomas. Dat terwijl Riley Motorsports met Scott Andrews, Felipe Fraga en Gar Robinson een derde overwinning van het seizoen haalde in de LMP3-klasse.

Crew Corvette Racing #3
Crew Corvette Racing #3
In GTLM stond er praktisch heel de race geen maat op de Corvettes, al kwam BMW opzetten in het laatste halfuur. De Corvette van Antonio Garcia en Jordan Taylor kon in het laatste halfuur de leiding overnemen van de zusterwagen van Nick Tandy en Tommy Milner. Die laatste kreeg het ook hard te verduren van de BMW Team RLL #24 van John Edwards, Augusto Farfus en Jesse Krohn. De BMW M8 GTE geraakte voorbij de eerste Corvette en ging op jacht naar Garcia, die uiteindelijk toch standhield met + 0.845 sec. Voor Tandy werd het nog een afgrijselijk halfuur, waarbij hij in de laatste minuten nog de BMW Team RLL #25 van Connor de Philippi, Philipp Eng en Bruno Spengler moest voorlaten. De WeatherTech Racing Porsche was al na de openingsronde uitgeschakeld.

Wright Motorsports & Pfaff Motorsports - Porsche 911 GT3 R
Wright Motorsports & Pfaff Motorsports - Porsche 911 GT3 R
Porsche had wel meer hun hoop gevestigd op de GTD klasse met de Wright Motorsports met Jan Heylen, Patrick Long en Trent Hindman. De blauwe Porsche mocht vanaf pole vertrekken en reed een zeer dominante race, waarbij er ook belangrijke punten voor de Endurance Cup halfweg werden gepakt. Alles leek er op dat zij zeker op het podium zouden eindigen, tot die laatste caution de Porsche ineens verwees naar een zevende plek. Iemand die daarvan profiteerde was de Turner Motorsport BMW van Bill Auberlen, Robby Foley en Aidan Read, die een beter getimede pitstop afwerkte en zo de overwinning in ontvangst nam voor de Paul Miller Racing Lamborghini van Bryan Sellers, Madison Snow en Corey Lewis en de The Heart of Racing Aston Martin van Ross Gunn, Roman de Angelis en Ian James. Wright Motorsports probeerde nog, maar zag uiteindelijk de Pfaff Motorsports Porsche met Laurens Vanthoor achter het stuur, de zevende plek overnemen waardoor Heylen en co uiteindelijk als achtste geklasseerd werden.

Foto's: IMSA - Corvette Racing - Porsche AG



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op maandag 28 juni 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6H Watkins Glen.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons