van der Horst

8H Bahrein: Voorbeschouwing Goodyear

Met de 8 uur van Bahrein komt dit weekend een einde aan een FIA WEC-seizoen (World Endurance Championship) van 15 maanden. Goodyear focust op de komende uitdagingen in de woestijn en kijkt tegelijk uit naar een belangrijk nieuw tijdperk.
Het seizoen dat zaterdag op het Bahrain International Circuit wordt afgesloten, betekende voor Goodyear een belangrijke en succesvolle terugkeer naar internationale uithoudingsraces op het hoogste niveau. Sinds de start van seizoen 2019-20 in Silverstone, op 1 september 2019, heeft Goodyear 58 intense wedstrijduren in de LMP2-klasse afgelegd. Zaterdag staan de Goodyear-partnerteams nog eens acht race-uren te wachten.

Zoals gewoonlijk zal Goodyear Eagle F1 SuperSport-racebanden leveren aan Jota Sport en Jackie Chan DC Racing. Beide teams nemen deel met een 600 pk sterke Oreca 07 Gibson in de LMP2-klasse. Dat is de enige WEC-klasse met vrije bandenkeuze, wat Goodyear de kans geeft om het met zijn expertise en producten op te nemen tegen de concurrentie. Maar daar komt volgend jaar verandering in. Vanaf seizoen 2021 wordt Goodyear de exclusieve bandenleverancier voor de LMP2-klasse in zowel het WEC als de ELMS (European Le Mans Series).

Voor de laatste wedstrijd van het seizoen voorziet Goodyear zowel zachte banden (A-specificatie) als mediumbanden (B-specificatie), om in te spelen op de uiteenlopende omstandigheden. Doordat de zon omstreeks 17 uur lokale tijd ondergaat en de wedstrijd van 14 tot 22 uur loopt, stelt de veranderende circuit- en omgevingstemperatuur de teams voor diverse uitdagingen, weet Mike McGregor, Goodyears Endurance Programme Manager:

“Met de woestijnhitte overdag en de koelte ‘s avonds, verwachten we dat de temperatuur van het asfalt met zo'n 15 ºC zal dalen. Dat wordt een cruciaal element voor de prestaties in de tweede helft van de wedstrijd. We zullen zeer nauw samenwerken met onze teams zodat ze de snelst mogelijke tijden kunnen halen. We gaan ervan uit dat we de race starten op mediumbanden en overschakelen naar zachtere banden naarmate het circuit afkoelt. Maar als het in de slotfase warm blijft – wat zorgt voor meer slijtage –bestaat de kans dat de teams de hele race op B-banden blijven rijden. Tijdens de vrije training zullen we samen met de teams beide rubbersamenstellingen testen om een beter beeld te krijgen van de werkelijke prestaties."

Jota Sport en Jackie Chan DC Racing bekleden momenteel de tweede en de vijfde plaats in het kampioenschap. De titelwinnaar is al bekend, maar de Goodyear-teams kunnen zaterdag nog altijd de tweede en derde plaats in de wacht slepen.

Voorbereiding op een nieuw tijdperk in LMP2

Het volledige Goodyear Racing-team kijkt nu al uit naar 2021, wanneer Goodyear de exclusieve bandenleverancier wordt voor de LMP2 in het WEC en de ELMS. Goodyear is bijzonder trots op al zijn exclusieve leveranciersovereenkomsten – met onder meer de WTCR (FIA World Touring Car Cup), PURE ETCR, NASCAR en tal van andere kampioenschappen en klassen - maar door de vrije bandenkeuze in de LMP2 kon Goodyear het met zijn producten rechtsreeks opnemen tegen de concurrentie.

Dit seizoen behaalde Goodyear uitstekende resultaten in het WEC. De winst voor Jota Sport in de 4 uur van Sjanghai van vorig jaar was voor Goodyear de eerste internationale overwinning in open competitie. In de 24 uur van Le Mans (september) werden de Goodyear-teams tweede en derde en haalden ze dus allebei het podium, hoewel er drie keer zoveel teams zonder Goodyear-banden deelnamen.

Dankzij die resultaten is het een memorabel eerste WEC-seizoen geworden voor Goodyear. Een prima aanloop naar een nog uitgebreider programma volgend jaar, wanneer de onderneming banden zal leveren aan alle wagens in het WEC, de ELMS en de 24 uur van Le Mans.

McGregor: “Na Bahrein betreden we een nieuw tijdperk en een nieuwe wereld. We kijken er enorm naar uit om alle LMP2-deelnemers te voorzien van Goodyear-banden. Al die extra wagens vormen een grote uitdaging, maar we zijn er klaar voor. Vooral Le Mans wordt fantastisch. In het jaar van onze terugkeer naar de internationale motorsport hebben we geweldige resultaten behaald. De twee podiumplaatsen in Le Mans en de historische overwinning in Sjanghai waren mooie beloningen voor het harde werk en de inzet van ons ontwerp- en ontwikkelingsteam. Ik wil Sam Hignett en David Clark en iedereen bij Jota en Jackie Chan DC Racing bijzonder bedanken voor hun steun bij onze terugkeer. Zonder hen zou het nooit zo gelopen zijn.”

De vrije training 1 in Bahrein start op donderdagavond om 17.30 uur lokale tijd (15.30 u. MET). Op vrijdag volgen nog twee vrije trainingen en de kwalificatie. De wedstrijd start om 14.00 uur lokale tijd (12.00 u. MET) en eindigt om 22.00 u. (20.00 u. MET).

Persbericht Goodyear



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Endurance Championship op vrijdag 13 november 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 8H Bahrain.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons