van der Horst

8H Indianapolis: Audi Sport Team Saintéloc pakt de zege

Audi Sport Team Saintéloc
Audi Sport Team Saintéloc
De tweede manche in de Intercontinental GT Challenge op de Indianapolis Motor Speedway werd gewonnen door Audi Sport Team Saintéloc. Patric Niederhauser, Christopher Haase en Markus Winkelhock - die de helft van de race mistte vanwege het feit dat hij één dezer dagen vader wordt - namen in het laatste uur van de wedstrijd de leiding over en zij hadden genoeg voorsprong om de Mercedes-AMG Team AKKA ASP #89 en de KPAX Racing Lamborghini voor te gaan bij de finish. De Audi Sport Team WRT Audi van Dries Vanthoor lag op een gegeven in positie om de winst in ontvangst te nemen, maar door een controversiële straf voor het te snel rijden tijdens een neutralisatie, viel de wagen terug naar de vijfde plaats.
De race zelf was incidentrijk gezien maar liefst elf keer de safety car moest uitrukken om de race te neutraliseren. Daar kwamen ondermeer de AF Corse - Francorchamps Motors Ferrari 488 van Callum Illot - die in de muur geduwd werd door een GT4 -, de Crucial Motorsports McLaren en de Craft-Bamboo Racing Mercedes - die elkaar er uit reden - slechter uit. Hierdoor kwam Dries Vanthoor aan de leiding na een tactische pitstop en leek op weg naar de overwinning, maar een onverwachte drive through zorgde ervoor dat de Audi-fabriekspiloot samen met Charles Weerts en Christopher Mies zo terugviel naar plaats vijf.

Audi Sport Team WRT - Audi R8 LMS Evo
Audi Sport Team WRT - Audi R8 LMS Evo
Daardoor kreeg Niederhauser een vrijgeleide richting de overwinning met een comfortabele voorsprong op de Mercedes van Timur Boguslavskiy, Raffaele Marciello en Daniel Juncadella. Daarachter volgde de Lamborghini van Jordan Pepper, Andrea Caldarelli en Mirko Bortolotti. Door de drive through zag Vanthoor ook nog de AF Corse - Francorchamps Motors Ferrari van de 24 Hours of Spa-winnaars Alessandro Pier Guidi, Nicklas Nielsen en Côme Ledogar voorbij snellen naar de vierde plaats, waardoor de Hasselaar en Weerts nog steeds achter liggen op de Ferrari in de tussenstand van het kampioenschap. Na de race was Vanthoor dan ook niet te spreken over die drive through. Volgens de stewardsnota's kreeg hij die om zich niet aan de snelheid te houden achter de safety car, maar volgens onze landgenoot was dit absoluut niet het geval. Overigens zou dit niet het enige incident zijn waar de wedstrijdleiding kritiek over kreeg.

Ei zo na had Saintéloc Racing ook de winst in de Silver Cup te pakken. Aurélien Panis, Lucas Légeret en Nicolas Baert waren daar diegene die als eerste over de meet kwamen, maar ook zij werden bestraft. Het trio kreeg na de race een tijdstraf van 53 seconden omwille van het feit dat zij de pitlane betraden terwijl deze gesloten was. Drie andere wagens kregen overigens dezelfde straf. Hierdoor werd de Compass Racing Acura van Ashton Harrison, Matt McMurry en Mario Farnbacher gepromoveerd naar de winst in de Silver Cup en viel de Audi terug naar de tweede plaats. In de Pro-Am ging de winst naar de SunEnergy 1 Racing Mercedes van Kenny Habul, Martin Konrad en Mikael Grenier, waar Jan Heylen de finish niet bereikte na schade aan de wagen. Bij de GT4's ging voor een tweede jaar op rij de zege naar de Bimmerworld BMW met aan het stuur Bill Auberlen, Chandler Hull en James Clay.

Foto's: Intercontinental GT Challenge



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Intercontinental GT Challenge op maandag 18 oktober 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Indianapolis 8 Hours.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons