van der Horst

8H Portimão: Dubbel voor Toyota – Klassepodium voor Stoffel Vandoorne

Toyota Gazoo Racing - Toyota GR010 Hybrid
Toyota Gazoo Racing - Toyota GR010 Hybrid
Niettegenstaande de hevige weerstand die de Alpine A480 bood op de piste, slaagde Toyota er toch in om de twee eerste plaatsen te pakken in de 8H Portimão. De zege werd bepaald in de pits aangezien de Toyota’s langer op de baan konden blijven tussen de tankbeurten en alzo twee pitstops minder nodig hadden dan de Alpine. Bij Toyota werd dan beslist dat zege naar de #8 van Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en Brendon Hartley ging voor de #7 van Mike Conway, Kamui Kobayashi en Jose Maria Lopez. In de LMP2 klasse werd de zege op de baan beslist en daar waren de twee JOTA Oreca’s de snelsten. De #28 van Stoffel Vandoorne kreeg echter kort na de start een tik van de zusterwagen met het #38 en viel terug in het klassement, maar wist terug te vechten en klom op naar de tweede plaats.
  • LTF
Alpine A480 LMP1
Alpine A480 LMP1
De strijd om de zege bleef lange tijd onbeslist temeer daar Toyota en Alpine gebruik maakten van een verschillende pitstopstrategie. De Alpine kon de snelheid van de Toyota’s aan, maar de Japanse wagens deden zeven tot acht ronden meer alvorens te pitten wat de zege in handen gaf van Toyota. Een late Full Course Yellow kon daar niets aan veranderen en de Alpine van André Negrão, Nicolas Lapierre en Matthieu Vaxiviere eindigde op de derde plaats achter de twee Toyota’s GR010 Hybrid. De Glickenhaus SCG 007 LMH kende een moeilijk debuut. Vroeg in de race werd de wagen opgehouden om de schade opgelopen bij een aanrijding te laten herstellen waarna koppelingsproblemen de wagen nog verder achteruit sloegen in het klassement.

JOTA Sport - Oreca 07
JOTA Sport - Oreca 07
In de LMP2 klasse kwam de JOTA Sport Oreca 07 #38 van Roberto Gonzalez, Antonio Felix Da Costa en Anthony Davidson als eerste aan de finish met 5 seconden voorsprong op de JOTA Sport Oreca #28 van Tom Blomqvist, Stoffel Vandoorne en Sean Gelael. Félix da Costa ging na een hevige strijd met de zusterwagen in de laatste minuten van de race over Blomqvist. Derde werd de United Autosports Oreca 07 #22 (Hanson/Boyd/di Resta). De Team WRT Oreca (Frijns/Habsburg/Milesi) werd nog vierde niettegenstaande een drive trough straf.

AF Corse - Ferrari 488 GTE
AF Corse - Ferrari 488 GTE
Porsche domineerde de GTE-Pro klasse in de kwalificatie met de #92, dan was het Ferrari dat de macht greep in de race. Rond half koers plaatste AF Corse beide wagens op kop en daar zouden ze blijven tot aan de meet. De Ferrari 488 GTE #51 van Alessandro Pier Guidi en James Calado haalde het voor de #52 van Daniel Serra en Miguel Molina. De beide officiële Porsche’s volgden op de plaatsen drie en vier met de #92 voor de #91. Ook in de GTE Am klasse was de zege voor Ferrari, de Cetilar Racing #47 van Roberto Lacorte, Giorgio Sernagiotto en Antonio Fuoco ging de Team Project 1 Porsche 911 RSR #51 (Perfetti/Cairoli/Pera) en de AF Corse Ferrari 488 #54 (Florh/Castellacci/Fisichella) vooraf.

Foto's: Toyota Gazoo Racing, FIA WEC Media & Ferrari Press Office

 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA World Endurance Championship op zondag 13 juni 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 8H Portimão.
  • Powercars

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons