van der Horst

Aan het woord: Vincent Desschans van Norma Benelux

Finish 2017 24 Hours of Zolder
Finish 2017 24 Hours of Zolder
Na het vallen van de geblokte vlag tijdens de recent verreden 24 Hours of Zolder moet Vincent Desschans een van de gelukkigste mensen zijn geweest op Circuit Zolder. De man achter Norma Benelux zag maar liefst drie Norma’s het volledige algemeen podium vullen.
Vincent Desschans (teambaas) - David Houthoofd - Frédéric Vervisch - François Bouillon
Vincent Desschans (teambaas) - David Houthoofd - Frédéric Vervisch - François Bouillon
“Er moest en er zou er ooit eentje winnen, maar drie op een rij overstijgt mijn stoutste dromen”, aldus de Kortrijkzaan. “Vergeet niet dat Deldiche Racing vorig jaar reeds op koers lag om de editie 2016 te winnen tot een stom ongeval met een externe rijder de droom aan diggelen sloeg met negen ronden voorsprong”.

“We hebben er wel opnieuw alles aan gedaan om de teams te helpen en samen met Tripple one uit Wetteren die de onderdelen levert voor de Norma’s hebben we ervoor gezorgd dat het Norma zelf een truck aan onderdelen had voorzien, inclusief een ingenieur voor de 24 Hours of Zolder. Dus niet alleen voor ons als importeur, maar ook voor de fabriek is een dergelijke zege van groot belang”.

Algemeen Podium 2017 24 Hours of Zolder
Algemeen Podium 2017 24 Hours of Zolder
“Welke Norma won is voor mij van ondergeschikt belang, want hij is niet aan mij om een favoriet aan te duiden. Zolang het merk maar wint en zolang we maar kampioen worden. De drie Norma’s zijn van een verschillende generatie, maar alle drie bloedsnel en ook inzake bemanning een droom. De oudste van de drie exemplaren is de wagen van Deldiche Racing (2014) die wel perfect wordt onderhouden en over een zeer snelle bemanning beschikt. De Mc Donald’s is van 2015 maar met een ugrade kit 2017 inzake de diffuser. Het exemplaar van Scuderia Monza by DVB Racing is een 2017 en dus van de laatste generatie. Zolang de normtijd van toepassing is zullen we het verschil tussen de drie wagen niet merken en de drie wagens beschikken over een snelle bemanning. Het voordeel van een Norma is dat er constant upgrades kunnen worden aangebracht”.

Deldiche racing - Norma M20 FC
Deldiche racing - Norma M20 FC
“Er was de laatste tijd wel wat inkt gevloeid inzake de betrouwbaarheid van de Norma’s, maar alle kriticasters zijn nu wel de mond gesnoerd denk ik. Vergeet niet dat Deldiche vorig seizoen, op het ongeval tijdens de 24H Zolder na, alle race won binnen de Belcar. Dus inzake betrouwbaarheid kan dit wel tellen denk ik. De benzineleiding was het enige puntje dat Deldiche Racing deze keer achteruit sloeg tijdens de race, maar ze vochten dapper terug richting podium. Zonder die verloren tijd hadden ze zeker meegespeeld voor de zege”.

DVB Racing - Norma M20 FC
DVB Racing - Norma M20 FC
“En nu richting titel en de verschillende scenario’s zijn reeds uitgerekend en bekeken. Alleen MExT Racing kan nog met de algemene titel gaan lopen, maar ze hebben het niet meer in eigen handen. Alle druk ligt nu bij de teams zelf en zoals ik het reeds verteld, ik heb geen favoriet. Maar het moet een Norma worden”.

Volgens Desschans moet de Belcar verder met inbegrip van de Proto’s CN2000 die een toekomst hebben in het Belgisch enduarancekampioenschap.

Frédéric Vervisch, David Houthoofd en François Bouillon
Frédéric Vervisch, David Houthoofd en François Bouillon
“We hebben een product dat goedkoper is dan een GT4 wagen van de huidige generatie en die de snelheid heeft van een GT3. Ook inzake rij emoties is een proto niet te vergelijken met een andere endurance wagen. De normtijden mogen wat mij betreft wel worden geschrapt tijdens de kwalificaties, want nu is het een loting wie op de pole staat en het extra puntje verdient. Een extra puntje die nu van belang kan zijn in de titelontknoping. Anderzijds zou de normtijd ook tijdens de races zelf mogen herbekeken worden”.   

Voor Deldiche Racing is een titelverlenging niet voor dit seizoen, maar in de Supercar Challenge zit er wel eentje aan te komen.

"Inderdaad en Luc De Cock en Tim Joosen zijn bezig aan een schitterend seizoen waarbij ze meermaals de maat pakten van GT3 en ¨LMP3 wagens. Ze staan aan de leiding in hun Divisie en ook in Nederland is een titel in de maak."

Jean Glorieux & Alecander Toril - Norma M30 LMP3
Jean Glorieux & Alecander Toril - Norma M30 LMP3
Een andere Kortrijkzaan Jean Glorieux is ondertussen ook samen met de Spanjaard Alexander Toril bezig aan een indrukwekkend seizoen met de Norma M30 LMP3 in Michelin Le Mans Cup. Het duo won afgelopen weekend op Paul Ricard en kon er zijn leiderspoitie verstevigen. Voor Jean resten nog de races in Francorchamps en Portimao in het kader van de ELMS alvorens de champagne te ontkurken.

Het ziet er dus goed uit voor Norma en zijn Belgische klanten.  

Foto's: Marnik Mouchaers - Vincent Wouters - Mc Donalds' Racing
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op maandag 28 augustus 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons