van der Horst

ABB Formule E gooit wedstrijdformat overhoop

Nico Rosberg in de nieuwe Gen2
Nico Rosberg in de nieuwe Gen2
Met het nieuwe seizoen in het vooruitzicht, voert de ABB Formule E een aantal serieuze aanpassingen uit aan hun reglementen die ter goedkeuring aan de FIA worden voorgelegd. Die komen er voornamelijk omwille van de nieuwe wagen: de Gen2. Zo pakken ze onder meer het wedstrijdformat aan en daarboven worden er ook technische wijzigingen doorgevoerd door het wegvallen van de verplichte pitstop. Zo worden alle piloten ondermeer verplicht twee verschillende energiestrategieën te gebruiken tijdens de race. Op deze manier hoopt de organisatie de wedstrijden zo onvoorspelbaar mogelijk te maken.
Formula E Gen2
Formula E Gen2
Doordat de Gen2 een hele wedstrijd kan afleggen met één enkele batterij, heeft de organisators besloten om een nieuwe modus in het leven te roepen om zo de teams meer strategische opties te geven. Zo zullen alle piloten een gelimiteerd aantal keren extra vermogen kunnen inzetten, een zogenaamde High Power Mode. Hiervoor krijgen zij 25 kilowatt extra kracht tegenover de standaard 200 Kw. Deze mogen alleen gebruikt worden in een bepaalde aangeduide zone en dit zal ook zichtbaar zijn voor de fans door middel van een LED-systeem dat op het nieuwe Halo-systeem bevestigd zal worden. Hoeveel maal deze modus gebruikt mag worden, zal beslist worden door de organisatie en zal afhangen van race tot race. Ook de FanBoost, waar dankzij het publiek drie piloten extra vermogen krijgen, wordt gewijzigd. De drie gelukkige piloten krijgen extra vermogen waarmee ze tot een maximum van 250 Kw kunnen gaan. Maar deze extra power zal alleen gebruikt kunnen worden in combinatie met de High Power Mode.
 
Pitstop 2017 Montreal ePrix
Pitstop 2017 Montreal ePrix
Ook het hele wedstrijdformat blijft niet gespaard van wijzigingen. Terwijl men tot nu moest wisselen van wagen in het midden van de race, zal dit compleet verleden tijd worden met de nieuwe wagen. Aangezien de wissel wegvalt, schakelt de Formule E over van een vaste afstand naar een tijdsgebonden race. Elke race zal nu 45 minuten en een ronde duren. Ook het extra punt voor de snelste ronde wordt afgeschaft. In de plaats daarvan zal de piloot die het minste energie verbruikt heeft beloond worden met dit punt. Als laatste word ook het kwalificatieformat aangepakt, dit dankzij de twee extra wagens die er zullen bij komen. Het lotterij-systeem blijft hetzelfde, maar in plaats van vijf wagens zullen er nu zes doorgaan naar de Superpole. 

Foto's: Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op donderdag 7 juni 2018.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons