van der Horst

Abu Dhabi: Verstappen haalt Hamilton in laatste ronde in en wint kampioenschap

Max Verstappen - Red Bull
Max Verstappen - Red Bull
Red Bull-rijder Max Verstappen heeft de Grote Prijs van Abu Dhabi gewonnen nadat een safety car de wedstrijd geneutraliseerd had en het veld losliet met nog één ronde te gaan. Lewis Hamilton (Mercedes) reed toen nog aan de leiding maar moest dus het onderspit delven tegen Verstappen die met nieuwe, zachte banden hem snel opzij zette. Hamilton eindigt zo tweede in de race en in het kampioenschap, acht punten achter de nieuwe wereldkampioen Max Verstappen. Carlos Sainz (Ferrari) behaalde de laatste podiumplaats.
Bij de start van de race slaagde Hamilton erin om Verstappen in te halen na een betere start. Verstappen bleef echter niet bij de pakken zitten en slipstreamde op weg naar bocht zes. Daar zette hij zijn bolide naast die van Hamilton en de twee raakten elkaar net niet. Hamilton zag geen andere optie dan de bocht afsnijden, terwijl Verstappen de bocht wel haalde. Hamilton bleef zo op P1 maar haalde toch een voordeel uit het afsnijden van de bocht. Hij ging echter even van het gas en de FIA besloot vervolgens dat het incident niet moest onderzocht worden.

Bij de start waren zowel Sergio Perez (Red Bull) als Carlos Sainz voorbij Lando Norris (McLaren) geraakt, terwijl ook Valtteri Bottas (Mercedes) een minder goede start gemaakt had en twee plaatsen verloor om in achtste stelling zijn weg verder te zetten.

Verstappen tracht Hamilton in te halen in bocht 6
Verstappen tracht Hamilton in te halen in bocht 6
Het was vrij snel duidelijk dat Verstappen geen antwoord had op het tempo van Hamilton. Aanvankelijk was de Brit maar een tikkeltje sneller, maar eens Verstappens banden zo'n tien ronden oud waren, werd het verschil tussen beiden groter. Red Bull besloot dan ook om de Nederlander al binnen te halen op het einde van ronde dertien. Mercedes nam geen risico en haalde ook Hamilton één ronde later binnen. Op die manier kwam Perez aan de leiding met een duidelijke opdracht: eens Hamilton tot bij hem genaderd was, hem zo lang mogelijk ophouden. De Mexicaan vervulde zijn taak uitstekend. Twee ronden werd er gestreden en Hamiltons voorsprong op Verstappen slonk van acht naar iets minder dan twee seconden.

Vijftien ronden later werd de virtuele safety car uitgeroepen om de wagen van Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) van de weg baan te halen nadat de Italiaan z'n bolide moest parkeren met mechanische problemen. Red Bull maakte van de gelegenheid gebruik om beide rijders opnieuw binnen te halen zodat ze, mocht er later een safety car komen, ze versere banden hadden om te strijden met Hamilton. Mercedes besloot z'n rijders buiten te laten om de eerste plek niet te moeten afstaan.

Start van de race
Start van de race
Verstappen naderde vervolgens ronde per ronde op zijn titelrivaal, maar met nog tien ronden te gaan, zat de Nederlander nog elf seconden achter, waardoor de titel op zak leek voor Hamilton. Maar dan volgde een onwaarschijnlijke apotheose. Nicholas Latifi crashte in de derde laatste bocht en dat bracht de safety car naar buiten in ronde 53. Opnieuw besloot Mercedes om Hamilton buiten te houden om geen positie te verliezen, terwijl Red Bull zowel Verstappen als Perez op zachte banden liet verdergaan. Met nog slechts een handvol ronden te gaan, was het niet zeker of de race wel zou kunnen herstarten. Uiteindelijk leek dat wel het geval, maar de FIA veranderde wel van mening wat betreft het herstarten, wat ongetwijfeld nog voor discussie zal zorgen bij de Mercedes-fans. Aanvankelijk liet de FIA weten dat de gedubbelde rijders zich niet mochten 'unlappen', maar dan betekende dat dat er vijf wagens tussen Hamilton en Verstappen zouden zitten, waardoor er geen rechtstreekse strijd zou geweest zijn. De FIA besloot vervolgens dat enkel de gedubbelde wagens tussen beide titelkandidaten de safety car mochten inhalen, zodat er een rechtstreeks duel tussen Hamilton en Verstappen zou volgen. Tijdens de safety car gaf Perez nog op met mechanische problemen, waardoor Sainz opschoof naar P3.

Max Verstappen
Max Verstappen
Bij de herstart volgde Verstappen zo goed mogelijk z'n rivaal en bij het remmen voor bocht vijf plaatste de Nederlander zijn wagen naast die van Hamilton, en met succes. Hamilton probeerde nog te slipstreamen om Verstappen in bocht zes terug te nemen, maar Verstappen kon hem nog net van zich afhouden. Ook het daaropvolgende rechte stuk probeerde Hamilton nog de eerste plek terug te nemen, maar de zachte, nieuwe banden van Verstappen zorgden ervoor dat het verschil net iets te groot was waardoor Verstappen met ruim twee seconden voorsprong op Hamilton over de lijn kwam en zo zijn eerste wereldtitel behaalde.

Yuki Tsunoda - Alpha Tauri
Yuki Tsunoda - Alpha Tauri
Sainz kwam dus als derde over de lijn, terwijl ook Alpha Tauri tijdens de safety car besloten had om binnen te komen voor zachte banden en op die manier slaagden zowel Yuki Tsunoda als Pierre Gasly erin om voor Valtteri Bottas te eindigen. Lando Norris finishte als zevende, gevolgd door het Alpine-duo en Charles Leclerc (Ferrari) sloot de top tien af. 

Bij het constructeurskampioenschap behaalde Mercedes overigens de titel, met 28 punten voorsprong op Red Bull. Ferrari werd derde, 48,5 punten voor McLaren.

Uitslag Race F1 Grote Prijs van Abu Dhabi 2021

#RijderTeamResultaat
1.Max VerstappenRed Bull Racing Honda1:30:17.345
2.Lewis HamiltonMercedes+2.256s
3.Carlos SainzFerrari+5.173s
4.Yuki TsunodaScuderia AlphaTauri Honda+5.692s
5.Pierre GaslyScuderia AlphaTauri Honda+6.531s
6.Valtteri BottasMercedes+7.463s
7.Lando NorrisMcLaren Mercedes+59.200s
8.Fernando AlonsoAlpine F1 Team+61.708s
9.Esteban OconAlpine F1 Team+64.026s
10.Charles LeclercFerrari+66.057s
11.Sebastian VettelAston Martin Cognizant F1 Team+67.527s
12.Daniel RicciardoMcLaren Mercedes+1 lap
13.Lance StrollAston Martin Cognizant F1 Team+1 lap
14.Mick SchumacherHaas+1 lap
15.Sergio PérezRed Bull Racing HondaDNF
16.Nicholas LatifiWilliams MercedesDNF
17.Antonio GiovinazziAlfa Romeo Racing FerrariDNF
18.George RussellWilliams MercedesDNF
19.Kimi RaikkonenAlfa Romeo Racing FerrariDNF



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons