van der Horst

AC Motorsport wint de 12 Uur van Mettet VW Fun Cup

VW Fun Cup - 12 Uur van Mettet
VW Fun Cup - 12 Uur van Mettet
Twee maanden na de 25 Uren VW Fun Cup kondigde de 12 Uren van Mettet zich aan als een andere afspraak waar strategie, uithoudings-vermogen van de rijders en niet op zijn minst de betrouwbaarheid van de machines een rol zouden spelen in de finale ontknoping. En spanning was er van bij de start tot het neergaan van de geblokte vlag. Na een halve etmaal racen ging de zege dan ook verdienstelijk naar de ploeg van AC Motorsport 1 (Quédé-Perrin-Leburton), voor Côté Passions (Debrus-Debrus-Baudart-Charlier) en het Colson Racing for Michel Simul (Crosset-Gressens-Soulet-Fumal), die dankzij de 3de plaats rekenkundig bijna zeker zijn van de Belgische titel.
33 auto’s verschenen aan de start van deze eerste editie van de 12 Uren van Mettet/VW Fun Cup. In de eerste bocht werden meteen de eerste klappen uitgedeeld: Guillaume Mondron ging in de #277 van Allure Team 2 in de fout. «Eigen schuld, grote bult », klonk Guillaume na de bijna fatale misser. « Ik keek in mijn achteruitkijkspiegel en ging té laat in de remmen… »
 
Aan de spits tekenden twee andere jongelingen voor wat op een sprintje leek : Martin Leburton, de auteur van de pole position in de #59 AC Motorsport, en Benoit Visnovsky, achter het stuur van de #260 McDonald’s Racing. Daarachter volgden Nico Verdonck in de Evo2 (TDI motor) #2 DRM Motorsport, voor de #44 MTE – Jac Motors van Laurent Jaspers en de #19 Colson Racing for Michel Simul, op dat ogenblik met Philippe Crosset achter het stuur.  Nadat hij was gestart vanop een 25ste plaats – het gevolg van een niet conforme rijhoogte van het chassis, vastgesteld na afloop van de Superpole  -, zette Gilles Debrus alles op alles en reed na slechts één ronde al in de 12de positie!
 
Maar zoals vaak het geval is, kenden anderen zeer vlug tegenslag. Het van de baan gaan van Kevin Balthazar (wellicht veroorzaakt door een technisch defect) in de #280 Socardenne with Acome, noopte de koersdirectie tot het neutraliseren van de wedstrijd. Daarop viel terug-van-weggeweest Christophe Geoffroy in  de #278 d’Acome Racing with LVR stil langsheen de piste en hetzelfde overkwam de #2, met Nico Verdonck, toen nog leider in de klasse Evo2.
 
AC Motorsport 1 - Quédé/Perrin/Leburton
AC Motorsport 1 - Quédé/Perrin/Leburton
Na verloop van de wedstrijduren draaide het duel uit op een gevecht tussen de twee formaties die aan de leiding staan in het kampioenschap. Na zes uur, en het verdelen van de eerste punten, verscheen Colson Racing for Michel Simul (Philippe Crosset, Eric Gressens, Armand Fumal en Maxime Soulet) aan de leiding, voor het Allure Team 2 (Cédric Bollen, Frédéric Caprasse, Lorenzo Donniacuo en Guillaume Mondron). Halfweg de race, werd de Top 5 vervolledigd door het McDonald’s Racing (Marc-Olivier Van Oppens, François Bouillon, Philippe Thewissen en Benoit Visnovsky), AC Motorsport 1 (Arnaud Quédé, Stéphane Perrin en Martin Leburton) en Côté Passions (Gilles en Bruno Debrus, Jean-Pierre Baudart en Stéphane Charlier).

Met nog vijf uur te gaan en precies op het ogenblik dat Guillaume Mondron de leiding terug in handen nam, maakte de breuk van de versnellingsbak een einde aan een mogelijke zegetocht van de winnaars van de 25 Uren.  Geen uur later zorgden remproblemen er voor dat het Colson Racing for Michel Simul terugviel naar een 6de plaats. Maar ook andere formaties kregen af te rekenen met falende remmen en het laten vervangen van remblokjes, waardoor de hiërarchie nogmaals werd herschikt.
 
Iedereen?  Neen, zowel bij Côté Passions als bij AC Motorsport 1 ging men niet over tot bijkomende technische interventies en het was uiteindelijk Martin Leburton die dankzij een sterke laatste stint de overwinning verzekerde voor AC Motorsport 1 en zijn teammaats Arnaud Quédé en Stéphane Perrin. «Het is al een hele tijd dat wij deze overwinning wilden binnenhalen, » stelde Arnaud Quédé, de baas van het team. «Het is een schitterende beloning voor het hele team. Zij hebben hard gewerkt om de auto opnieuw rijklaar te maken na het ongeval tijdens de 25 Uren. Een dikke bravo aan alle mecaniciens en in het bijzonder Martin Leburton die zowel tijdens de Superpole als in de race perfect stuurde! »
 
Na een sterke inhaalrace vanop de 25ste plaats op de grid, greep Côté Passions (Debrus-Debrus-Baudart-Charlier) op het podium naast de hoogste plaats, maar zij bleven wel de baas van het Colson Racing for Michel Simul (Crosset-Gressens-Soulet-Fumal). Een resultaat dat de formatie van de bekende #19  zou moeten toelaten de kroon te pakken in de VW Fun Cup, op voorwaarde dat zij aan de start verschijnen van de laatste race (een forfait wordt niet in rekening gebracht in de finale puntenberekening) « Het was dit jaar hard voor ons, omdat we het zonder Michel moesten stellen, » gaven Eric Gressens en Philippe Crosset ruiterlijk toe. « Wij waren met onze gedachten dan ook voortdurend bij Michel. Maar wij gaan voor de titel en komen aan de start in de Francorchamps en hiervoor doen wij een beroep op een zeer speciale teammaat en dat is niemand minder dan… Victor Colson ! Een zeer mooie manier om een feestje te bouwen voor wat onze zesde titel zou moeten worden. »

Benoit Visnovsky maakte indruk tijdens deze 12 Uren als teammaat bij McDonald’s Racing van Marc-Olivier Van Oppens, François Bouillon en Philippe Thewissen, goed voor een uiteindelijke 4de plaats. Laurent Jaspers en Stéphane de Frahan presteerden het om in duo deze toch wel afmattende race vol te maken en haalden in de #44 de MTE – Jac Motors een mooie top 5.
 
In de klasse Evo2, voorbehouden aan TDI-motoren, won het Italiaanse 8Ks Corse (Zorza-Cappelli-Sordini) en eindigde 7de algemeen. Met een 2de plaats in deze categorie heeft het DRM Motorsport (Denis-De Braekeleer-Lieutenant-Verdonck) zicht op de titel.  Het podium in Mettet werd vervolledigd door het Leader Racing 1 (Willems-Gérard-Bovy).
 
Zij waren al zeker van de titel in Evo1 (de oudere benzinemotoren) en in Mettet behaalden Debersaques – DDS Racing Team van Debersaques-Debersaques-Dhondt-Deschepper-Mouton een nieuwe zege in de klasse en eindigden ook nog eens 9de in het algemeen klassement.
 
Bij de tweezitters verloor Carpass LRE by DRT (Vercammen-Lémeret-Coppieters-Van den Broeck-Vaxelaire) in het eerste wedstrijduur kostbare tijd door een stukke schokdemper, waardoor hun  vaste tegenstrevers de buit mochten verdeelden.  Na een perfecte race ging de zege naar TML Racing (De Liedekerke-Héger-Jadot), voor CBRS / AC Motorsport (Dupont-Koning-Fissette-Deckers) en het Team ComToYou (Baert-Bustin-Evrard-Nothomb-Henderick-Robert).
 
Zoals in Mettet werd aangekondigd, vindt de zesde race van het kampioenschap plaats op 11 oktober tijdens de eerste zes uur van de 24H02CV.  Afspraak in Spa-Francorchamps !

Uitslag 12 Uur van Mettet VW Fun Cup

01. AC Motorsport 1 (Quede-Perrin-Leburton) 
02. Côté Passions (Debrus-Debrus-Baudart-Charlier) 0.13.375 
03. Colson Racing for Michel Simul (Crosset-Gressens-Soulet-Fumal)  +1 ronde 
04. Mc Donald’s Racing 1 (Van Oppens-Bouillon-Thewissen-Visnovsky) +2 ronde
05. MTE – Jac Motors (Jaspers- De Frahan) +7 ronden 
06. Retrodor by DRT (Richard-Engisch-Viron) +8 ronden 
07. 8Ks Corse (Zorza-Cappelli-Sordini) +13 ronden (1st Evo2) 
08. Trendy Foods (Plunus-Jardon-Vandewauwer) +18 ronden 
09. DDS Racing(Debersaques-Debesaques-Dhondt-Descheppr-Mouton) +19r(1e Evo1) 
10. Poison Ivy (Anastassiades-Deforge-Anastassiades N.-Charlier) +23 ronden

Kronos Press




Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VW Fun Cup op zondag 14 september 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 12 Heures de Mettet.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons