van der Horst

Acht overwinningen voor Ford Peerlings in de Ford Fiesta Sprint Cup-Be

Polle Geusens - Ford Peerlings
Polle Geusens - Ford Peerlings
Nathan Vanspringel en FordStore Vanspringel waren met zowel de algemene titel, de Junior-kroon als winnaars van het Ford Dealer Team Championship de terechte overheersers van het vierde seizoen van de Ford Fiesta Sprint Cup ! Als we daarentegen het aantal overwinningen tellen, werpt Ford Peerlings zich evenwel op als de grote slokop : Tomas De Backer en Polle Geusens waren samen goed voor liefst zes successen en gezien Milan De Laet niet aantrad voor een Ford-verdeler, kwamen er in het kader van het Ford Dealer Team Championship nog eens twee overwinningen bij ofte een totaal van acht voor de mannen van Philip Peerlings en Raf Sontrop.
Wie in dat Ford Peerlings-ere-lijstje niet voorkomt, is Philippe Huart. De rijder van de #98 Ford Peerlings slaagde er niet in één keer als winnaar over de finishlijn te gaan en moest vrede nemen met één tweede plek en drie derde plaatsen ! Nochtans reed hij tijdens het Supercar Madness-weekend op Circuit Zolder acht ronden aan de leiding, totdat het pechduiveltje toesloeg, en in de tweede Zolderse afspraak had hij zicht op een 2de plaats bij de Belgen en 3de in de Dutch Belgian Super Star, toen hij aan de Villeneuve werd aangetikt… 
 
Philippe Huart
Philippe Huart
« Het is gebleken dat de Fiesta in Cup-uitvoering een gevoelig autootje blijft en dat heeft veel te maken met zijn origine : men is in 2018 gestart op basis van een standaard-Fiesta die werd omgebouwd en aangepast om te gaan racen, » stelt Philippe Huart die er, net zoals Kenny Herremans, al bij was in het eerste levensjaar van de Nederlands-Belgische Ford-merkencup. « Zo rijden wij met een gewone versnellingsbak die slechts voorzien werd voor 120 pk, terwijl wij nu met 150 pk elke ronde, elke race het onderste uit de kan proberen te halen. De races zijn van een zeer hoog niveau, er wordt op het scherp van de snee gestreden en de minste tegenslag of een stuurfoutje kan fataal zijn. Die autootjes worden dus zwaar belast en dat vraagt onderhoud en noodzakelijkerwijze het vervangen van vitale onderdelen. Bijna alle rijders hebben vroeg of laat moeten afrekenen met een panne. In Francorchamps bleek er iets mis met de turbo van mijn auto, ik kreeg meermaals af te rekenen met een probleem aan de versnellingsbak. Voeg er enkele incidenten aan toe – zoals de aanrijding met Vanspringel in Zolder -, en je  begrijpt waarom ik nooit voluit kon gaan voor de overwinning. De enige die bijna geen pech kende en altijd kon scoren, was Nathan Vanspringel. Ik ben er dan ook van overtuigd dat Nathan het minder gemakkelijk zou gehad hebben, indien Milan, Tomas, Polle en dus ikzelf minder vaak aan de kant hadden gemoeten ! » 
 
Vooraan meedraaien. Dat deed Philippe in het eerste jaar van de Fiesta Cup. Hij zat er later kampioen Herremans tot en met de voorlaatste confrontatie dicht op de hielen, maar in Spa zette een aanrijding en een haperende motor een vet kruis over de titelambities. Geholpen door een schitterende overwinning (en gestart vanop pole positon) tijdens het Spa TCR 500-weekend, maakte Philippe in zijn eerste jaar onder de vlag van Belgium Racing/Ford Peerlings nog een waterkans om de titel af te snoepen van rivalen De Saeger-Longin-Herremans. Uiteindelijk sleepte hij in het laatste treffen een 2de plaats uit de brand, achter teammaat Dylan Derdaele. In de punten moest hij De Saeger, Herremans en Longin voorlaten.  
 
Philippe Huart - Ford Peerlings
Philippe Huart - Ford Peerlings
Dit jaar wordt er geheel anders gewerkt dan wat het geval was bij Belgium Racing en ik ben uitermate tevreden dat de samenwerking met Ford Peerlings kon verdergezet worden. Elke auto had een verantwoordelijke.Eddy De Backer voor de auto van zoon Tomas, ik kon terugvallen op mijn vaste mecanicien Jan Boon en Polle Geusens had zijn broers als ondersteuning. Daar waar nodig, werkten we samen, ook met de medewerkers van Ford Peerlings. Dankzij Philip Peerlings en Raf Sontrop konden we voldoende putten uit de voorraad Ford-onderdelen en uiteraard was het een verademing dat we voortaan konden beschikken over door Jean-Paul Borremans klaargemaakte motoren.” 
 
Voor de Finale Races op TT Circuit Assen gaf Huart verstek. En dat had veel te maken met de pech die hem blijkbaar bleef achtervolgen. 
 
“Ik stond 5de in de punten en kwam niet meer in aanmerking voor de titel, laat staan een plaats in de Top 3. Op voorwaarde dat Murphy weer niet toesloeg… Ik eindig uiteindelijk 6de, achter Polle Geusens. Veel beter kon niet. Hoewel. In de regen presteer ik altijd goed en die eerste race in Assen was het voor iedereen gokken op de juiste banden…” 
 
Voor 2022 wil Philippe graag tekenen voor wat een vijfde seizoen zou worden in de Ford Fiesta Sprint Cup. 
 
“De Fiesta Cup is en blijft een ideale, hoogstaande sprintklasse, met daarenboven een sterke communicatie, zeer veel aandacht op de sociale media en een eigen YouTube-kanaal. Om vooraan mee te draaien, moet je wel kunnen rekenen op de perfecte context. Reken hierbij de verplaatsingen naar Zandvoort, Assen of zelfs Francorchamps en je komt toch vlug aan een stevig prijskaartje. Daarom koppel ik de Fiesta Cup graag met deelnames aan de Belcar Skylimit Sprint Cup. Het is minder ingewikkeld – bandenkeuze is vrij -, er is veel variatie met zowel snelle als minder snelle auto’s en gezien er enkele Fiesta Cup-concurrenten meedoen, beleven we onderling een leuke ‘race in de race’ en kan ik daar nog kampioen worden!” 
 
Philippe en Ford Peerlings sluiten het seizoen af met de finale van de Belcar Skylimit Sprint Cup op donderdag 11 november. 

Ford Fiesta Sprint Cup



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Ford Fiesta Sprint Cup Belgium op dinsdag 9 november 2021.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons