ACO lijkt non-hybrid LMP1's wat ademruimte te gunnen


- Beide Toyota TS050 Hybrid's krijgen 14kg extra gewicht, zodat ze in het totaal op +40 uitkomen ten opzichte van het initiële minimumgewicht
- De benzinetanks worden aangepast zodat zowel de hybride als de niet-hybride LMP1's hetzelfde aantal ronden kunnen afleggen op een volle tank - zelfs in Le Mans waar Toyota tot dusver elke stint een bonus gelijk aan één ronde kreeg
- De hybride-LMP1's zullen bij elke tankstop één seconde langer moeten stilstaan dan de niet-hybride wagens. Oorzaak is dat de LMP1-H's een voordeel hebben - gezien ze op de elektrische aandrijving kunnen vertrekken - en dat wil de ACO wegvlakken.
- Ook een controversiële beslissing: succesballast. Op basis van de stand in het WK zullen alle LMP1's succesballast toegewezen kunnen krijgen.
Tot slot nog een kanttekening: voor de 24 Uren van Le Mans zal de EoT nog aangepast worden, waardoor vermoedelijk enkele elementen geschrapt (of gewijzigd) gaan worden om de uitslag van de etmaalrace niet al te hard te beïnvloeden.
Vandaag en morgen worden op het F1-circuit in Barcelona de voorseizoenstesten afgewerkt. Het is de eerste halte van een seizoen dat 8 raceweekends omvat, met de 6 Uren van Spa (2 mei 2020) en de 24 Uren van Le Mans (13-14 juni) als sluitstuk.
Foto: Arne Simons & Geert Franquet
Tweet