van der Horst

ACO lijkt non-hybrid LMP1's wat ademruimte te gunnen

Start FIA WEC 6 Hours of Silverstone 2018
Start FIA WEC 6 Hours of Silverstone 2018
Net voor de start van de Prologue voorseizoenstest van het FIA WEC in Barcelona, kondigde de ACO een aanpassing aan van de Equivalence of Technology (EoT) formule voor het nieuwe seizoen. Daarnaast voert men ook succesballast in, krijgen de Toyota's extra gewicht, moeten ze langer stilstaan in de pits en wordt bovendien de inhoud van de benzinetanks aangepast zodat de hybride en niet-hybride LMP1's hetzelfde aantal ronden per stint kunnen afwerken - óók in Le Mans.
Toyota TS050 Hybrid LMP1
Toyota TS050 Hybrid LMP1
Het komende seizoen van het FIA WEC ziet, onder andere na het adieu van SMP Racing, een relatief klein deelnemersveld aantreden in LMP1 en dat heeft de ACO klaarblijkelijk bewogen tot aanpassingen in de reglementen - in samenspraak met de deelnemende teams. In het seizoen 2019-2020 komen enkel Toyota Gazoo Racing, Rebellion Racing en Team LNT (Ginetta) full-season in actie en dus was het risico op een walk-over voor de dubbele Le Mans-winnaar reëel. Niet onlogisch, gezien het budget dat Toyota spendeert en de complexiteit van de gebruikte technologie, maar voor het brede publiek vanzelfsprekend minder interessant. De voorgestelde aanpassingen ogen echter ingrijpend:
  1. Beide Toyota TS050 Hybrid's krijgen 14kg extra gewicht, zodat ze in het totaal op +40 uitkomen ten opzichte van het initiële minimumgewicht
  2. De benzinetanks worden aangepast zodat zowel de hybride als de niet-hybride LMP1's hetzelfde aantal ronden kunnen afleggen op een volle tank - zelfs in Le Mans waar Toyota tot dusver elke stint een bonus gelijk aan één ronde kreeg
  3. De hybride-LMP1's zullen bij elke tankstop één seconde langer moeten stilstaan dan de niet-hybride wagens. Oorzaak is dat de LMP1-H's een voordeel hebben - gezien ze op de elektrische aandrijving kunnen vertrekken - en dat wil de ACO wegvlakken.
  4. Ook een controversiële beslissing: succesballast. Op basis van de stand in het WK zullen alle LMP1's succesballast toegewezen kunnen krijgen.

Tot slot nog een kanttekening: voor de 24 Uren van Le Mans zal de EoT nog aangepast worden, waardoor vermoedelijk enkele elementen geschrapt (of gewijzigd) gaan worden om de uitslag van de etmaalrace niet al te hard te beïnvloeden.

Vandaag en morgen worden op het F1-circuit in Barcelona de voorseizoenstesten afgewerkt. Het is de eerste halte van een seizoen dat 8 raceweekends omvat, met de 6 Uren van Spa (2 mei 2020) en de 24 Uren van Le Mans (13-14 juni) als sluitstuk.

Foto: Arne Simons & Geert Franquet



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in FIA World Endurance Championship op dinsdag 23 juli 2019.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons