ACO maakt uitgebreid gebruik van Balance of Performance
Bij het uitvoeren van deze evenwichtsoefening werd er gebruik gemaakt van vijf verschillende parameters: het gewicht (1), de diameter van de restrictoren (2), de capaciteit van de brandstoftank (3), de positie van de achtervleugel (4) en de grootte van de ‘gurney’ (verticaal flapje op de achtervleugel voor meer downforce) (5). Hieronder vindt u de aanpassingen die van toepassing zijn op alle wagens die dit seizoen zullen deelnemen aan het FIA WEC:
Porsche GT3 RSR (997 & 991): -35kg / +0.7mm restrictoren / -10cm achtervleugel (enkel 991)
Ferrari F458 Italia: -10kg / -5 liter brandstoftank / -10cm achtervleugel
Aston Martin Vantage V8: -40kg / +1.4mm restrictoren / +5 liter tank / -10mm gurney
Corvette C6R: +5kg / +1.3 mm restrictoren / -25mm achtervleugel
Met deze talrijke en omvangrijke wijzigingen lijken we ons alvast te mogen gaan opmaken voor een wel zeer aan elkaar gewaagd deelnemersveld. Algemeen gezien beogen deze ingrepen de klasse misschien ook wat sneller te maken, al valt dat nog af te wachten. In de loop van het seizoen kunnen deze parameters bovendien nog worden aangepast indien één of meerdere wagens er zouden bovenuit steken.
Foto's: Martijn Wouters
Tweet