van der Horst

ACO maakt uitgebreid gebruik van Balance of Performance

9b7f06cc596869367d499cc783dacaa2b771acea.jpg
In de aanloop naar het nieuwe seizoen maakte de Automobile Club de l’Ouest (ACO) de zogenaamde ‘Balance of Performance’ bekend die van toepassing zal zijn op de diverse GTE-modellen. Hoewel dit soort wagens in tegenstelling tot GT3’s ontwikkeld zijn conform een strikt technisch reglement, behoudt de organisatie zich in het laatste artikel van het technisch reglement het recht voor om discretionair de prestaties van de wagens aan te passen. Bij het uitvoeren van deze taak baseerde de endurancecommissie zich op de informatie die door de verschillende constructeurs werd aangeleverd en niet op een rechtstreeks vergelijkende test zoals dat bij SRO/GT3 de gebruikelijke gang van zaken is.
Daar waar men vroeger iets minder frequent gebruik maakte van deze mogelijkheid en de constructeurs hun achterstand zelf maar moesten wegwerken, zien we nu dat deze nivelleringspraktijk zich steeds vaker voor doet. Ook derogaties zijn tegenwoordig schering en inslag.
 
Porsche vs. Ferrari
Porsche vs. Ferrari
Bij het uitvoeren van deze evenwichtsoefening werd er gebruik gemaakt van vijf verschillende parameters: het gewicht (1), de diameter van de restrictoren (2), de capaciteit van de brandstoftank (3), de positie van de achtervleugel (4) en de grootte van de ‘gurney’ (verticaal flapje op de achtervleugel voor meer downforce) (5). Hieronder vindt u de aanpassingen die van toepassing zijn op alle wagens die dit seizoen zullen deelnemen aan het FIA WEC:
 

Porsche GT3 RSR (997 & 991): -35kg / +0.7mm restrictoren / -10cm achtervleugel (enkel 991)
 
Ferrari F458 Italia: -10kg / -5 liter brandstoftank / -10cm achtervleugel

 
Aston Martin Vantage V8: -40kg / +1.4mm restrictoren  / +5 liter tank / -10mm gurney

Corvette C6R: +5kg / +1.3 mm restrictoren / -25mm achtervleugel
 

Corvette C6.R GTE
Corvette C6.R GTE
Met deze talrijke en omvangrijke wijzigingen lijken we ons alvast te mogen gaan opmaken voor een wel zeer aan elkaar gewaagd deelnemersveld. Algemeen gezien beogen deze ingrepen de klasse misschien ook wat sneller te maken, al valt dat nog af te wachten. In de loop van het seizoen kunnen deze parameters bovendien nog worden aangepast indien één of meerdere wagens er zouden bovenuit steken.

Foto's: Martijn Wouters



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons