van der Horst

Acropolis Rally: Novikov gaat rusten met halve minuut voorsprong

Evgeny Novikov - Ford Fiësta RS WRC
Evgeny Novikov - Ford Fiësta RS WRC
Na de dramatische openingsproef van de Acropolis Rally, waarbij Sébastien Ogier wegviel door problemen met de benzinedruk en ook Mads Ostberg en Mikko Hirvonen niet gespaard bleven van technische averij, is de eerste dag achter de rug. De tweede en tevens de laatste proef van dag 1 werd verreden in het donker en het gevreesde stof bleef achterwege door een fikse wind.
Jari-Matti Latvala - VW Polo R WRC
Jari-Matti Latvala - VW Polo R WRC
Maar toch blijft de Russische Fordrijder Evgeny Novikov verbazen door opnieuw de snelste chrono op de tabellen te zetten. De verschillen waren een pak kleiner dan op KP1, maar het gat is geslagen en de rest is op achtervolgen aangewezen. De leider telt een voorsprong van 30 sec. op Dani Sordo, 39 op Jari-Matti Latvala en 51 op een zeer regelmatige Thierry Neuville die de laatste is binnen een minuut van zijn Russische merkgenoot. Deze tijdsverschillen zijn niet echt bevorderlijk voor de spankracht van deze rally die amper één dag oud is.  

Novikov won dus ook de tweede KP met een voorsprong van 2,8 sec. op de VW Polo van de Fin Latvala en 7,9 tellen op diens landgenoot en Citroën-rijder Hirvonen. Neuville blijft bij de les en klokte de vijfde chrono na Sordo die opnieuw 10 seconden moest toegeven op Novikov.

Thierry Neuville - Ford Fiësta RS WRC
Thierry Neuville - Ford Fiësta RS WRC
Ostberg en Hirvonen trachten de meubelen zo goed mogelijk te redden, maar na dag 1 staan de beide Scandinaven op een respectievelijke 9de en 17de plaats. Ostberg is ondertussen wel over Kubica gesprongen die nog steeds mooi aan de leiding staat in WRC2 en binnen de top 10 algemeen. 

Foto's: Racing International Photography & Willy Weyens



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rally Championship op vrijdag 31 mei 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Acropolis Rally.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons