van der Horst

ADAC Procar: Spa-Francorchamps: Nabeschouwing Ardi van der Hoek

Ardi van der Hoek heeft al tijdens zijn tweede kennismaking met de ADAC Procar Series op het podium mogen plaatsnemen. In de tweede wedstrijd op het befaamde Belgische circuit Spa-Francorchamps behaalde de snelste inwoner van ’s-Gravendeel een derde plaats, nadat hij in de eerste race als vierde over de finish was gekomen. “Er had zelfs meer in gezeten”, blikt Van der Hoek terug op zijn tweede race. “Ik wilde de race namelijk op slicks rijden, maar er was helaas niet genoeg tijd om op de startgrid de banden nog te wisselen. Als dat wel gekund had zou ik de race zeker gewonnen hebben.”
  • Prospeed Competition
Elk evenement is er in de ADAC Procar Series een gastrijder. Dit keer was dat voormalig Formule 1-coureur Christian Klien, die in 2003 op Zandvoort de Masters of Formula 3 won. Tijdens datzelfde evenement reed Ardi van der Hoek ook op Zandvoort, toen nog in de Formule Ford.

Kwalificatie

Tijdens de kwalificatie op de 7.004 meter lange piste in de Belgische Ardennen reed Van der Hoek naar de vierde startpositie. De woensdag had de C1000-ondernemer de auto flink aan de tand kunnen voelen en de auto daarmee meer naar zijn hand gezet. De overgang van een auto met veel vermogen, zoals de Corvette waarin Van der Hoek vorig seizoen racete, is echter niet eenvoudig. “Het is beter om naar een auto met meer vermogen te gaan, dat pak je snel op. Terug in vermogen is een stuk ingewikkelder.”

Rollende start

Na de rollende start wist Markus Huggler, winnaar van de eerste race op Oschersleben twee weken geleden, voorbij te komen aan de BMW van Van der Hoek. Die liet het er echter niet bij zitten, ging vol in de aanval en heroverde twee ronden later de vierde positie. “Vervolgens was het eigenlijk een vrij saaie race, want de rijders voor mij waren door de strijd die ik moest leveren al ver van ons weggereden en ik liep zelf vrij gemakkelijk weg van Huggler.” Zo kwam Van der Hoek na negen ronden Spa als vierde over de finish, wat daarmee ook zijn startpositie voor de tweede race betekende.

Slicks of niet

Voor de tweede race pakten donkere wolken zich samen boven het ciruit. Zoals vaak op Spa-Francorchamps kon de bui elk moment losbarsten en dat was de reden dat alle ADAC Procar-coureurs op regenbanden op de grid stonden. “Terwijl ik naar de startgrid reed besloot ik te gokken en slicks onder mijn BMW te zetten. Je kunt daarmee immers meer winnen dan verliezen”, redeneerde Van der Hoek. Helaas bleek de resterende tijd te kort om nog van rubber te wisselen en zo moest Van der Hoek toch van start gaan op regenbanden.

Toch op regenrubber

Toen de race van start ging bleek de keus van Ardi van der Hoek al snel de juiste te zijn geweest, want meer dan een paar druppeltjes regen vielen er niet. “Op slicks had ik zeker gewonnen, nu kon ik niet aanvallen en was het weer moeilijk om zijn BMW 320si E90 te besturen. Op de regenbanden is de grip beduidend minder en was het dus op de droge baan driften geblazen. Na twee ronden viel Christian Klien uit en zo reed Van der Hoek ineens op podiumkoers.

Johannes Leidinger won de race afgetekend, Jens Weimann werd tweede en Ardi van der Hoek mocht de derde trofee in ontvangst nemen.

Volgende evenement

Het volgende ADAC GT Masters Weekend is op de Sachsenring en wel van 7 tot en met 9 juni 2013. Dat wordt voor Ardi van der hoek wederom een grote uitdaging, want hoewel de ervaren coureur al op veel circuits geracet heeft, bezocht hij nog nooit eerder de Sachsenring. “Ik ga de BMW 320si E90 echter steeds beter leren kennen, dus ik hoop dat ik daar weer naar het podium kan rijden.

Ardi van der Hoek press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op dinsdag 14 mei 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa-Francorchamps.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons