van der Horst

Adria: Sterk weekend voor Audi Comtoyou-kwartet in de maak?

Adria International Raceway
Adria International Raceway
Met de meeting op de vernieuwde en verlengde Adria International Raceway komt de WTCR-karavaan alweer een stap dichter bij de ontknoping van een bijzonder spannend seizoen. Een titelstrijd die zo goed als zeker tijdens de seizoenafsluiter in het Russische Sochi zal worden beslecht. Regerend kampioen Yann Ehrlacher (Lynk&Co) is goed geplaatst om zijn titel te verlengen, al telt de puntenleider nog altijd maar een bonus van resp. 16, 22, 29,34 en 35 punten op naaste achtervolgers Jean-Karl Vernay (Hyundai), Esteban Guerrieri (Honda), Frédéric Vervisch (Audi) en Lynk&Co-stalgenoten Yvan Muller en Santiago Urrutia. Met nog een maximale 120 punten voor het grijpen kan het dus nog alle kanten uit, temeer omdat ook Mikel Azcona (Cupra), Thed Björk (Lynk&Co), Norbert Michelisz (Hyundai) en Nestor Girolami (Honda) mathematisch nog lang niet uitgeteld zijn.
  • Powercars
Yann Ehrlacher - Lynk&Co Cyan Racing
Yann Ehrlacher - Lynk&Co Cyan Racing
Met de trip naar Adria, ca. 60km ten Zuiden van Venetië, zet de koninginneklasse na de WTCC-manche anno 2017 in Monza nog eens voet op Italiaanse bodem. Om er vorige winter reeds te hebben getest, is de omloop voor de meeste teams geen onbekend terrein, al onderging de Adria International Raceway sindsdien nog ingrijpende wijzigingen. Het circuit telt heel wat trage 180°-bochten waar inhaalpogingen kans op slagen hebben. De remmen zullen er spijts de voorspelde vrij frisse temperaturen (max. 14°C) flink op de proef worden gesteld, daarnaast vormt een goede tractie bij het uitaccelereren hier de sleutel tot succes.  

Dat ook regelmaat een belangrijk gegeven is in deze titelstrijd blijkt uit de leiderspositie van Yann Ehrlacher (slechts één zege tot dusver) en de derde stek in de puntenstand van Esteban Guerrieri, de Argentijn heeft zelfs nog geen enkele overwinning achter zijn naam staan. Van de tien piloten die het reeds tot op de hoogste podiumtrede schopten, wisten enkel Frédéric Vervisch en Jean-Karl Vernay te recidiveren.

Ook Gilles Magnus behoort tot dit kransje racewinnaars maar onze landgenoot zag zijn nochtans reële titelkansen na twee desastreuse meetings in Tsjechië en Frankrijk tot quasi nul herleid. Reken maar dat de zegehongerige Antwerpenaar zich met een tweede zege zal pogen te revancheren. De RACB National Team-vertegenwoordiger heeft bovendien zijn leidersplaats in het FIA WTCR Junior Driver- en WTCR Trophy-klassement te verdedigen. 

Comtoyou DHL Team Audi Sport
Comtoyou DHL Team Audi Sport
Net als diens Comtoyou DHL Team Audi Sport-teamgenoten Frédéric Vervisch, Nathanaël Berthon en Tom Coronel komt Magnus met de beduidend lichtste bolide aan de start. Met 10kg minder succesballast en een gewichtsreductie van de BoP met 10kg sinds de vorige meeting in Pau-Arnos, is de Audi RS3 LMS liefst 40 tot 70kg lichter dan de concurrentie, met daar bovenop een verlaging van de rijhoogte van 70 naar 60mm. Op deze trage, bochtenrijke omloop opent dit voor het Audi-kwartet - mits een sterke beurt in kwalificatie - andermaal perspectieven op een rijke puntenoogst.

Timing Race of Italy - Adria International Raceway:

Zaterdag 6 november:
Free Practice 1: 09h30-10h15
Free Practice 2: 12h30-13h00
Qualifying Q1: 15h30-15h50
Qualifying Q2: 15h55-16h05
Qualifying Q3: 16h10-16h25 

Zondag 7 november:
Race 1: 10h15 (14 ronden, 52.430 km)
Race 2: 12h15 (17 ronden, 63.665 km)

Stand Rijderskampioenschap

Foto's: FIA WTCR



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op donderdag 4 november 2021.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons