van der Horst

Rus Vladimir Vasilyev en MINI voorlopig ongenaakbaar

Vladimir Vasilyev – Konstantin Zhiltsov MINI
Vladimir Vasilyev – Konstantin Zhiltsov MINI
De Africa Eco Race, of de roots van de Dakar rally raid, is aan een opwaartse mars bezig, maar staat letterlijk nog in de schaduw van de echte Dakar die sinds enkele edities verhuisde naar Zuid-Amerika. De Africa Eco Race wil terug naar het oorspronkelijke concept en koppelt het nuttige aan het aangename door allerlei propere projecten en hulp in de regio te betrekken bij de wedstrijd.
Ondanks het feit dat de dik 100 deelnemende voertuigen, verdeeld over wagens, trucks en motoren reeds op 31 december vetrokken in Monaco, was de eerste echte KP pas op 2 januari met een opwarmer van 92 zandkilometers. In totaal zullen de deelnemers iets meer dan 6000 km afhaspelen waarvan 4000 tegen de chrono. Dit over een periode van dertien dagen, inclusief een rustdag op zondag 7 januari. Die hebben de deelnemers nu net achter de rug.

Ook het avontuur zit verweven in de Africa Eco Race, want pechvogels hoeven niet meteen naar huis en in geval van zware technische averij kunnen ze zelfs een etappe overslaan om nadien terug aan te sluiten, uiteraard achteraan terwijl de kansen op de zege definitief weg zijn. Maar wie bvb een defecte krachtbron moet wisselen en zeer veel tijd verliest, moet niet naar huis en kan zelfs nadien nog etappes winnen - op voorwaarde dat de nodige reparaties kunnen gebeuren uiteraard.

Dat kon de Noorse KTM-rijder Pal anders Ullevalseter ondervinden die een van de favorieten was voor de eindzege bij de motoren. Hij won de tweede etappe en stond even aan de leiding. Tijdens de vierde etappe en op anderhalve minuut van de leider kreeg de onfortuinlijke Noor af te rekenen met technische averij en verloor in één klap 16 uren. Maar hij knokt zich momenteel een weg terug en won de dag na zijn pech zijn tweede rit. Dit onthoofde volledig de race waarin de Italiaan Paolo Ceci met zijn KTM aan de leiding ligt met een uur voorsprong op de Yamaha van de Portugees Anjos Oliveira. Die heeft op zijn beurt reeds een voorsprong van 1u40min op zijn land- en merk- en naamgenoot Oliveira.

Bij de wagens en de trucks staat er geen maat op de MINI van de Russische tandem Vladimir Vasilyev – Konstantin Zhiltsov. Van de vijf etappes voor de rustdag wonnen de Russen er vier, terwijl de Franse equipe Sarradori – Lurquin de snelste was in de tweede etappe. De Fransen lossen de rol niet in hun Buggy LCR30 en volgen in tweede positie op 16 minuten. De voorlopige derde in de tussenstand en met de Buggy Optimus is het duo Thomasse – Larroque en volgen op anderhalf uur van de leidende MINI.

Op een knappe vijfde plaats en tussen de buggy’s vinden we de Iveco van Gerard de Rooij die voor het eerst de Dakar in Zuid-Amerika ruilt voor de Dakar Eco Race. Ondanks de 30 minuten straftijd, waardoor de Nederlander zijn vierde plaats moest inleveren, staat hij aan de leiding bij de vrachtwagens. Teammaat Wuf van Winkel moest reeds vroeg de race verlaten met technische averij die niet kon worden opgelost ondanks het feit dat een etappe werd opgeofferd. Hij moest de handdoek in de ring gooien nadat de anders zo betrouwbare krachtbron van zijn Iveco de geest gaf.

Tijdens de rustdag op zondag stonden onze landgenoten Imschoot – Van Hyfte (Toyota), Essers-Cooninx-Lauwers (Iveco),  Govaere-Hillewaere-Helewaut (Iveco) en Cromphout-Verhaeren (Polaris) op een respectievelijke 16de, 25ste, 27ste en 47ste plaats.

Foto: Africa Eco Race



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Africa Eco Race op maandag 8 januari 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Africa Eco Race.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons