Aftrap voor World RX en Euro RX in Barcelona
We tellen 18 permanente rijders in het World RX en nu reeds een favoriet naar voor schuiven is gezien de kwaliteit quasi ondenkbaar, al hebben we er toch enkele in gedachten. Vorig seizoen werd het uiteindelijk Mattias Ekström die in zijn Audi S1 tweevoudig wereldkampioen Petter Solberg onttroonde na een schitterend seizoen. In Rallycross is uiteraard ook een portie geluk onontbeerlijk. Quasi alle vedetten van vorig seizoen tekenen opnieuw paraat, maar er waren nogal wat verschuivingen binnen de teams. Bij die achttien mogen we er voor Barcelona nog eens drie niet reguliere rijders bijtellen die tijdens de kwalificaties mee zullen strijden voor een plaats binnen de top 12 voor de halve finales. In totaal zullen dus 21 Supercars van start gaan tijdens de eerste WK manche.
Vorig jaar zegevierde de Zweed Mattias Ekström in Barcelona voor zijn landgenoten Timmy Hansen en Johan Kristoffersson. Deze laatste werd later naar de zesde plaats verwezen na controle van de wagen, waardoor de Rus Timur Timerzyanov met de laagste podiumtrede ging lopen. Petter Solberg kwam toen niet door de halve finales. Dus is de uitslag van vorig jaar niet onmiddellijk een referentie voor komend weekend. Als we de deelnemerslijst overlopen en er van uitgaande dat alle wintertests goed zijn verlopen, dan zijn er misschien wel 10 piloten die aanspraak maken op overwinning tijdens de eerste afspraak.
Samen met het World RX staat ook het Euro RX in de startblokken. Nog nooit kregen we een deelnemersveld van dit niveau ondanks het feit dat Hansen niet present tekent. Regerend kampioen Hansen vervoegt zijn broer en Loeb in het WK, terwijl Grosset-Janin een sabbatjaar inlast. Mischien is de reden van de boost in het EK te zoeken in het feit dat het voor privé rijders zeer moeilijk of quasi onmogelijk is om een plaats te vinden binnen de WK teams. Het deelnemersveld is gelimiteerd en de prijzen niet mals. Dit resulteert in een kwantitatief en kwalitatief hoogstaand deelnemersveld in het Euro RX met piloten en teams die WK waardig zijn.
Maar liefst 32 wagens zien we op de inschrijvingslijst voor 12 plaatsen in de halve finales. Het wordt dus drummen in de kwalificatieheats. Het zou wel eens kunnen dat het moeilijker is om een halve finale te halen in Euro RX dan in World RX. Ook hier is het koffiedik kijken wie we als favoriet naar voor mogen schuiven, maar naar onze mening worden Robin Larsson (Audi A1) en Anton Marklund (VW Polo) de te kloppen formaties. Maar laten we ook vooral Tommy Rustad niet vergeten die kampioen werd in 2015.
Twee Belgen met De Keersmaecker als speerpunt
De man die we het meest in de gaten zullen houden is ongetwijfeld Michaël De Keersmaecker (MDK) die na enkele tests vorig seizoen nu alle Euro RX races zal meerijden en ook verschillende WK manches, waaronder de thuismatch in Mettet. Het wordt tijd dat een Belgische rijder nog eens de kop opsteekt in de hoogste regionen van de Rallycross en MDK is onze Belgische hoop in bange dagen. Het wordt uiteraard niet makkelijk tijdens deze seizoensopener in Barcelona, maar aan het rijderstalent zal het niet liggen bij De Keersmaecker. Het is immers zolang nog niet geleden dat MDK nog als vijfde afsloot in het EK en ei zo na een manche won in Nederland toen het WK nog niet bestond. We tippen hem dan ook voor een plaats in de halve finales. En eens de halve finales bereikt, is alles mogelijk.
Een tweede Belg die dit weekend in actie komt is Steve Volders die met zijn nagelnieuwe Ford Fiësta zal starten in de TouringCars. Volders kon reeds uitgebreid testen met de wagen tijdens het BK in Maasmechelen en Mettet, waarin hij tweemaal zegevierde binnen de Supernationals -2000cc.
Foto's: Johnny & Frieda Loix - MDK
Tweet