van der Horst

Al-Attiyah, Mardeev, Coma en Sonik op een zucht van de zege

Nasser Al-Attiyah - MINI
Nasser Al-Attiyah - MINI
Op zaterdag wordt de 13de en laatste etappe verreden van de Dakar met nog 393 km waarvan 174 km tegen de klok. Deze editie werd opnieuw een zware slijtageslag werd en ditmaal gedomineerd door MINI, KTM en Kamaz. Op de slotdag moeten de rijders van Rosario richting Buenos Aires. We hebben reeds spannender edities achter de rug, maar dat heeft niets te maken met de winnaars, maar wel met de concurrentie die iets te zwak uitviel tegen de suprematie van MINI en Kamaz of met pech dienden af te rekenen.
Marc Coma - KTM
Marc Coma - KTM
De Spanjaard Marc Coma stevent recht af naar zijn vijfde Dakar zege en zijn tweede op rij. Na zijn zeges in 2006,2009, 2011 en 2014 kan hij op gelijke hoogte komen dan de Fransen Cyril Neveu en Cyril Despres. Eén motard deed ooit beter met zes zeges op een motor, Stéphane Peterhansel, maar die deed er nadien nog eens vijf zeges bovenop bij de auto’s en blijft ondanks een mindere wedstrijd in de nieuwe Peugeot Monsieur Dakar.

Tijdens de voorlaatste etappe hield Coma zich gedeisd en werd zesde op 6min25 van de winnaar, de Australiër Price. De Portugees Goncalves kon nog een dikke drie minuten goed maken op de leider, maar op zaterdag tijdens de slotdag vertrekt Coma met een voorsprong van meer dan 17 minuten en indien hij gevrijwaard blijft van problemen kan deze nieuwe zege hem niet meer ontsnappen. Spijtig van de 16 minuten straftijd die Goncalves opliep na meerdere malen de motorblok te hebben gewisseld, want anders hadden we nog een mooie eindsprint gezien.

Ondanks ook een straftijd van 15 minuten heeft de Pool Sonik bijna drie uren voorsprong op de concurrentie bij de quads. Ook hij zal morgen op het hoogste ereschavot staan.

Al-Attiyah - MINI
Al-Attiyah - MINI
Bij de wagens ging de zege opnieuw naar MINI met ditmaal de Argentijnse thuisrijder Terranova voor zijn Russische merkgenoot Vasikyev en de Argentijn Spataro in een Renault. Nasser Al-Attiyah werd vierde en kon zodoende nog eens zeven minuten verder uitlopen op de Toyota van De Villiers. Ten Brinke en Colsoul werden verdienstelijk vijfde. Tijdens de slotetappe gaat de Qatari met een voorsprong van 35 minuten op zoek naar zijn tweede Dakar zege nadat hij eerder reeds won in Zuid-Amerika met een Volkswagen in 2011. Meer dan waarschijnlijk zal De Villiers in zijn Toyota tweede worden voor de Poolse MINI van Holowczyc en het Nederlandse exemplaar van een knappe Van Loon.Voor de vijfde plaats kunnen we misschien nog een duel krijgen tussen de Rus Vasilyev en de Toyota van de Fransman Laveille die gescheiden worden door amper drie minuten. Ten Brinke en Colsoul staan mooi zevende, maar ook zij hebben amper een kleine drie minuten bonus op de Mitsubishi van de Portugees Sousa.

Mardeev - Kamaz
Mardeev - Kamaz
Bij de trucks zagen we dit jaar een overmacht van Kamaz die af en toe werd gecounterd door MAN en Iveco van de Nederlandse teams De Rooy en VEKA. Met Stacey, Van Vliet en De Rooy zagen we op de voorlaatste etappe een volledig Nederlands podium. De Russen lossen wat gas en zullen op de slotdag het volledig podium bemannen met Mardeev die nog steeds aan de leiding staat met 12 min voor op Nikolaev en 48 min op Karginov. Voor Mardeev zou het de eerste overwinning betekenen na zes deelnames en een tweede plaats in 2013. De Tsjech Ales Loprais is zeker van zijn vierde plaats in de Nederlandse VEKA MAN en hierdoor zal zijn co Van Der Vaet dan ook de eerste Belg zijn met een vierde plaats algemeen voor de ex co van Loprais, Bruynkens en winnaar in 2007, die deze keer met Hans Stacey zesde zal worden. Tenzij ze de Rus Sotnokov nog kunnen bijbenen die een voorsprong heeft van zeven minuten.

Foto's: Dakar.com



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Dakar Rally Raid op zaterdag 17 januari 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Dakar.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons