Albert Park: langverwachte seizoensopener maar geen echte graadmeter
Red Bull, dat in 2019 aan het avontuur begint met motorleverancier Honda, wordt mogelijk meer dan ooit de scherprechter in het Duits-Italiaanse duel. "Onderdelen die pas voorzien waren voor de derde race in China zijn dankzij het doorzettingsvermogen van Adrian Newey klaar voor de start van het seizoen", boezemt Helmut Marko de concurrentie angst in. "In een wedstrijd zie ik ons achter Ferrari eindigen, maar wel voor Mercedes. De RB15 is zonder twijfel de beste maar ook de duurste wagen uit de geschiedenis van Red Bull Racing. Ieder detail is tot in de perfectie ontwikkeld met slechts één ambitie: vooraan meestrijden." Veel zal echter afhangen van de Japanse pk's in de bolide van Max Verstappen en Pierre Gasly, die mogelijk pas later kunnen tippen aan het vermogen van de rivalen.
Ziezo, u weet genoeg. Oh ja, er is ook nog de strijd achter de top 3, maar niets lijkt erop te wijzen dat de kloof met de hoofdrolspelers gedicht is. Kleiner kan het verschil wel worden, dankzij het relatief stabiele reglement, maar ook de inspanningen van Renault dat een fortuin in het F1-project pompt om ten laatste in 2021 opnieuw wereldkampioen te worden. In 2020 moet de eerste overwinning een feit zijn, dit jaar is het podium de ambitie. Met andere woorden: als de Franse constructeur komend seizoen niet afgescheiden vierde wordt in het constructeurskampioenschap, mag er meteen gesproken worden van een mislukking. En wat zal Daniel Ricciardo dan denken? De Australiër weet na zijn thuiswedstrijd misschien al genoeg, want zowel Haas als Alfa Romeo - een verrassing van Racing Point of Toro Rosso is niet uit te sluiten - liggen op apegapen.
Voor vroege vogels is de Grote Prijs van Australië in Melbourne trouwens een geschenk uit de hemel. De kwalificatiesessie start zaterdagochtend om 7 uur, voor de wedstrijd moet u zelfs nog een uur vroeger uit de veren. Maar of u nadien zal weten wat de rangorde wordt voor komend seizoen, dat is door het specifieke karakter van het circuit in Melbourne allesbehalve een zekerheid. En het is maar beter zo!
Foto's: Racing International Photography, Mercedes-AMG Petronas Motorsport
Tweet