van der Horst

Alessio Picariello: "Ik grijp de kans die ik krijg met beide handen!"

Alessio Picariello
Alessio Picariello
Alessio Picariello, regerend kampioen in de Aziatische Audi R8 LMS Cup, heeft de wind in de rug. Toen zijn carrière wat in het slop geraakte in de twee seizoenen volgend op zijn titel in de ADAC Formel Masters (de voorloper van de Duitse Formule 4) in 2013, besloot hij het vizier op het Oosten te richten in de zoektocht naar succes. Eind 2015 toonde hij reeds zijn kunnen toen hij een lokaal team ter hulp schoot in de Formula Masters China, in die mate zelfs dat ditzelfde team (Absolute Racing) besloot hem een zitje te geven in de Audi R8 LMS Cup het daaropvolgende seizoen. Dat bezorgde het team hoegenaamd geen windeieren, want na de vicetitel in 2016 veroverde Picariello afgelopen seizoen prompt de titel! De 24-jarige man uit de regio van Charleroi heeft geen kans onbenut gelaten om zich terug in de aandacht te knokken van de Europese topteams, en met succes zo blijkt…
  • Inforegio
De Belgian Audi Club-rijder zal in 2018 terugkeren naar het oude continent voor een programma in de ADAC GT Masters. Hij komt in het nationale GT3-kampioenschap in Duitsland uit voor Montaplast by Land Motorsport, het team van Wolfgang Land die de meest recente editie van de 24 uren van de Nürburgring won en in 2016 de titel in de ADAC GT Masters veroverde. Bovendien zal Alessio Picariello dit weekend ook de kleuren van Land Motorsport verdedigen bij de 12 uur van Sebring, meer bepaald op een Audi R8 LMS GT3 uitkomende in de GTD-klasse.
Alessio, hoe ben je bij Montaplast by Land Motorsport beland?
“Ik had goede contacten met Christopher Mies, die met hen in 2016 kampioen werd in de ADAC GT Masters. Het was trouwens met Christopher als teamgenoot dat ik mijn eerste GT3-race betwistte, meer bepaald in Sepang in het kader van de Asian Le Mans Series – een wedstrijd waarbij we overigens onze klasse wonnen. We zijn steeds contact blijven houden en Christopher heeft me uiteindelijk voorgesteld aan Wolfgang Land, waarbij hij vermeldde dat ik waarschijnlijk een van de beste Silver-piloten was. Dat is een groot voordeel in de ADAC GT Masters, gezien de teams met een volledige Pro-bezetting wat extra ballast toebedeeld krijgen. Van toen af, ging het eigenlijk redelijk gemakkelijk…”
Naast de ADAC GT Masters, zal je dit weekend ook de 12 uren van Sebring betwisten, met Christopher Mies en Sheldon van der Linde als teamgenoten. Een uitdaging van formaat!
“Ja, want tot dusver heb ik hoofdzakelijk ervaring met sprintraces, in de eenzitterij en de Audi R8 LMS Cup. Ik heb dus nog heel wat te leren... Ik ben er echter van overtuigd dat Christopher me zo goed als mogelijk zal helpen! Ik merkte daarnaast dat ik, tijdens de twee testdagen die we recent afwerkten in Sebring, over een rondje niet moest onderdoen voor het tempo van Christopher en Sheldon. Waarschijnlijk eis ik, vanwege mijn rijstijl die aanleunt bij deze uit de eenzitterij, iets meer van mijn banden en is ook het benzinegebruik iets hoger… Dat zijn echter punten waarop ik mijzelf kan verbeteren. Als ik mijn telemetriegegevens vergelijk met deze van Christopher, ben ik er van overtuigd dat ik op alle vlakken progressie kan maken. Het is echter vooral bij wat er buiten de wagen gebeurt en bij de voorbereidingen op een wedstrijd van dergelijke lange adem dat ik veel kan opsteken van hem. Na vier maanden zonder competitie, kan ik haast niet wachten om terug te racen!
Zal dit jouw eerste wedstrijd worden in de Verenigde Staten?
“Ja en dat is eigenlijk ook iets wat wel wat aanpassing vraagt. Men heeft in het IMSA enkele zeer specifieke reglementen, zo is het bijvoorbeeld toegelaten om de safety car voorbij te steken tijdens een neutralisatie als je jezelf tussen hem en de leider in de klasse bevindt… Gelukkig heeft Land Motorsport ons goed voorbereid met een boekje dat al die reglementen samenvat. Geloof me vrij, ik heb reeds heel wat blokwerk achter de kiezen.”
Vervolgens zullen de ADAC GT Masters de hoofdbrok vormen van jouw programma. Je kan niet anders dan hoge verwachtingen koesteren daar!
“Land Motorsport is een absoluut topteam, zoals ze bewezen hebben door in 2016 de titel te veroveren. Het is, samen met WRT, denk ik één van de beste Audi Sport customer racing teams. Ook het feit dat ik gekoppeld wordt aan een officiële rijder als Christopher is iets dat heel wat perspectieven biedt voor mij. Het is exact wat ik nodig heb om de volgende stappen te kunnen zetten in mijn carrière. Langs de ene kant kan ik me met hem vergelijken, maar langs de andere kant kan ik mijn kwaliteiten ook tonen aan de verantwoordelijken van het merk met de vier ringen. Nadat ik bijna een kruis mocht maken over mijn carrière drie jaar geleden, besef ik maar al te goed welke kans ik momenteel krijg. Het is aan mij om me van mijn beste kant te laten zien, maar ik kan je zeggen dat ik alleszins supergemotiveerd ben!”
Kunnen er nog extra wedstrijden worden toegevoegd aan je programma?
“Daar hoop ik zeker op! Sebring en de zeven meetings van de ADAC GT Masters, dat is al mooi, maar ik hoop vanzelfsprekend nog vaker aan de bak te kunnen komen. Mijn contract met Montaplast by Land Motorsport laat me toe om ook elders te rijden, zolang er geen overlapping is met een wedstrijd van de ADAC GT Masters. Er zijn nog enkele projecten waar we momenteel aan werken, maar het is nog te vroeg om daar al iets over te kunnen vertellen…”

Belgian Audi Club Press

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in ADAC GT Masters op dinsdag 13 maart 2018.
  • AG Metals

Copyright 2000-2018 Autosport.be - Contacteer ons