van der Horst

Alles over Pikes Peak en de deelname van Sebastien Loeb in een Peugeot 208 T16 (+ Video Vatanen)

Peugeot 208 T16 Pikes Peak
Peugeot 208 T16 Pikes Peak
Negenvoudig wereldkampioen rally Sébastien Loeb en Peugeot Sport zijn altijd wel voor een nieuwe uitdaging te vinden. Ditmaal dagen ze de geschiedenis uit: samen zullen ze de Pikes Peak International Hill Climb rijden, de hoogste bergrace ter wereld. De Franse rallykampioen zal op 30 juni aanstaande aan het stuur van de 208 T16 Pikes Peak van Peugeot Sport de strijd met deze 4301 m hoge berg aangaan. Meteen ook de grote comeback van de Franse ploeg in Colorado, na de historische overwinningen van 1988 en 1989 met de legendarische Peugeot 405 T16.
  • LTF
De eerste aankondiging van dit ambitieuze project, zo’n twintig dagen geleden, was al een evenement op zich. Nu is het moment aangebroken voor een volgende grote stap in dit bijzondere avontuur, en niet de minste: de onthulling van de auto waarmee Sébastien Loeb de fel begeerde overwinning zal proberen binnen halen. Aan de buitenkant lijkt de Peugeot 208 T16 Pikes Peak nog wat op het seriemodel, maar de wagen werd op alle mogelijke vlakken speciaal voor deze technisch zeer specifieke uitdaging aangepast.

Peugeot 208 T16 Pikes Peak
Peugeot 208 T16 Pikes Peak
Voor de 208 T16 Pikes Peak werd alles uit de kast gehaald. De wagen zal meerijden in de « Unlimited » klasse, de categorie waarin de ingenieurs de grootste vrijheid genieten. Het studiebureau hield natuurlijk rekening met alle parameters van deze legendarische Amerikaanse race -de oudste na de 500 miles van Indianapolis- die gekenmerkt wordt door een unieke combinatie van een bochtig parcours met extreme hoogte.

Peugeot beschikt in elk geval over de nodige ervaring. De Franse ploeg drukte reeds zijn stempel op deze « race naar de wolken» toen de 405 T16 er twee jaar op rij met Ari Vatanen en vervolgens Robby Unser, in 1988 en in 1989, de overwinning wegkaapte. De kortfilm ‘Climb dance’  geeft een realistische indruk van hoe deze evenwichtsoefening moet aanvoelen en heeft dan ook bij veel mensen een onvergetelijke indruk nagelaten. Zo ook bij Sébastien Loeb.

Sébastien Loeb mag dan wel wat afstand genomen hebben van de rallywereld die hij meer dan 10 jaar lang overheerste, maar verkent daarom geen nieuwe horizonten. Zo haalde hij onlangs heel wat voldoening uit zijn recente deelname aan de GT World Series, maar heeft desondanks niet lang geaarzeld om ‘ja’ te zeggen om aan deze mythische race deel te nemen! De 156 bochten zal hij moeten zien door te komen zonder hulp van zijn gebruikelijke copiloot. Ook zal hij een manier moeten vinden om met een hoogteverschil van 1500 meter op minder dan 20 kilometer afstand om te gaan en op adem te blijven. Met de aankomst op 4301 meter hoogte wacht de talentvolle Fransman zonder enige twijfel een uitdaging van formaat!

Onthulling van de Peugeot 208 T16 Pikes Peak!

Peugeot 208 T16 Pikes Peak
Peugeot 208 T16 Pikes Peak
Agressief, hevig, pittig… De Peugeot 208 T16 Pikes Peak die op 30 juni aanstaande de uitdaging van de hoogste race ter wereld zal aangaan, onthult haar vormen en profileert zich als een krachtig wapen!

De 208 T16 Pikes Peak, binnenkort in handen van Sébastien Loeb, heeft een zeer specifiek uiterlijk:
“De proporties staan nogal veraf van het productiemodel van de 208,” vertelt Michael Trouvé, verantwoordelijke voor de silhouetten bij het Stijlcentrum van Peugeot.
“Maar achter dit verschil schuilt een beest van een wagen. Peugeot Sport wees ons op de technische verplichtingen: breedte, hoogte, positie van de wielen en positie van de motor, en wij hebben geprobeerd om dit in een extreme uitvoering van de 208 om te zetten.”

Hij en Attila Bocsi hebben hun stempel op de unieke lijn gedrukt.
“De Peugeot wagens die in competities meerijden, worden vaak voor de stijl en niet enkel in functie van de aerodynamica ontworpen. Met de integratie van de kenmerkende elementen van de 208, een auto die een nieuwe generatie Peugeot wagens heeft ingeluid, bouwt de 208 T16 Pikes Peak verder op deze traditie,” benadrukt hij nog. “We zijn trots om aan dit avontuur te kunnen meewerken, vooral omdat we, met een groen licht in november en een afwerking van het project in februari, maar weinig tijd hadden om de auto te tekenen.”

De aerodynamica werd natuurlijk niet opgeofferd ten voordele van de stijl. De ploeg van stylisten werkt op enkele kilometers van Peugeot Sport en volgde trots de verschillende etappes van de opbouw:
“De achterspoiler, dezelfde als die van de 908 die de 24 Heures du Mans won, en de splitter zijn extreem vormgegeven en maken de wagen bijzonder agressief. Maar we zijn ook verwonderd over de schoonheid van de onderdelen die onder de carrosserie van koolstofvezel schuilen.”

 PIKES PEAK: EEN LEGENDARISCHE RACE

De ontdekking van een goudader in juli 1858 in Colorado veroorzaakte een ware rush. Plots repten zo’n honderdduizend avontuurlijk aangelegde fortuinzoekers zich naar ‘Pikes Peak’ in de hoop er hun wildste dromen te kunnen waarmaken. Heel wat ontgoochelingen later is de rust in deze als nationaal park geklasseerde bergtop van de Rocky Mountains teruggekeerd. Of toch bijna ... want één keer per jaar heerst er op Pikes Peak opnieuw opschudding die aan de Gold rush herinnert.

Sinds in 1916 een nieuwe weg naar de top werd aangelegd, stortte een nieuw soort avonturiers zich in een zoektocht naar roem. Ze verschijnen vandaag met meer dan 150 aan het stuur van soms waanzinnige wagens aan de start de Pikes Peak International Hill Climb, de hoogste bergrace ter wereld en na de 500 Miles van Indianapolis de oudste Amerikaanse race.

De race werd omgedoopt tot “race naar de wolken” en verloopt als volgt: ieder rijdt om beurt de slingerende bergweg omhoog om zo snel mogelijk aan de top op 4301 meter hoogte te geraken! Een ware heldentocht van 20 kilometer waarin de piloten hun lot recht in de ogen kijken.

De start gebeurt op 2800 m hoogte. Het hoogteverschil van 1400 m tussen start en aankomst zorgt voor steeds ijler wordende lucht. Een uitdaging voor de motoren die tot 30% van hun vermogen kunnen verliezen, maar ook voor de piloten die in bijzonder moeilijke omstandigheden een prestatie moeten neerzetten! Scheer dan maar eens voorbij 156 bochten en afgronden... Uiterste behendigheid, perfecte controle en excellente stuurvaardigheden zijn net als een grondige voorbereiding essentieel, evenals een flinke portie roekeloosheid en geluk.

De aarden weg heeft sinds enkele jaren plaats geruimd voor een geasfalteerde weg en de editie 2012 was de eerste die volledig op asfalt gereden werd. Het record werd toen zonder enige verrassing door Rhys Millen (in een Hyundai Genesis Coupé) verpulverd, met een klim in 9’46’’164, ofwel twee keer sneller dan bij de eerste klim in 1916!

De deelnemende wagens, brommers, side-cars en vrachtwagens verschijnen in twintig verschillende categorieën aan de start. De meest opvallende is de “Unlimited” klasse, waarin ook de Peugeot 208 T 16 Pikes Peak van Sébastien Loeb meerijdt. De deelnemers krijgen tijdens verschillende testritten de kans om het parcours deel per deel te verkennen. Het enige moment waarop ze het parcours in één keer mogen afleggen is ... op de dag van de race zelf!

 Pikes Peak, de legende in het kort

• 156 bochten
• parcours van 19,9 kilometer (vandaag volledig geasfalteerd)
• Hoogte bij de start: 2865 m
• Hoogte bij de aankomst: 4301 m
• Record van de race: 9’46’’164 (Rhys Millen in een Hyundai Genesis Coupé)
• Opgericht in: 1916. In 2013 zal de 91ste editie worden gereden.
• In 1984 nemen de eerste Europese deelnemers mee.
• Peugeot wint in 1988 en 1989 met Ari Vatanen en Robby Unser.
• In 1989 verschijnt de film ‘Climb dance’ van Jean-Louis Mourey over de overwinning van Ari Vatenen in 1988:
http://www.peugeot-sport.com/fr/endurance/dossier-15-2--video-climb-dance-avec-ari-vatanen.html
• In 2011, gaat Nobuhuro ‘Monster’ Tajima (Suzuki SX4) als eerste deelnemer ooit onder de mythische tijd van 10 minuten (in 9’51’’278).

Programma 2013: • 25 juni (5u30-8u30): officiële testritten - • 26 juni (5u30 -9u00): officiële testritten. • 27 juni (5u30-9u00): officiële testritten. • 28 juni (5u30-9u00): officiële testritten. • 30 juni (8u00): start van de race.

Bijkomende info: http://www.ppihc.com



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Varia op donderdag 18 april 2013.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons